Clement Christensens børn i Furreby født omkring 1700

Startet af Jette Sørensen, 21 Jan 2012 - 16:55

Forrige emne - Næste emne

Jette Sørensen

Hej er der nogen der kan hjælpe.
Jeg har et indlæg under tydning af skrift, men bortset fra begravelsen, er det måske et forkert forum.
Det drejer sig om Clement Christensen og hans børn. Jeg kan ikke finde dem.
Jeg har dem under et godsskifte på Rønnovsholm gods 1719-1773---11. nov. 1733
                                                                                               
Clemen Christensen i Furreby gift med Maren Nielsdatter
Børn: Christen Clemmensen  43
         Johanne Clemensdatter
         Mette Clemensdatter gift med Søren Christensen (min mands ane)
         Maren    ""
         Gjertrud ""
Mette fik sit første barn Christen i Furreby i 1729, så hun er måske født omkring 1700
og jeg har Clemen Christensen`s begravelse (ved hjælp af tydning af skriften)
Furreby, Børglum, Hjørring 1720-1804---- 1733 opslag 413

På forhånd 1000 tak.
Venlig hilsen
Jette Sørensen

Flemming Kristensen

Hej Jette

Her er hvad jeg har:
Christen Jensen f før 1630 v Maren Clemendsdatter f før 1630
7 børn:
Clemmend Christensen f 22 mar 1649 d 12 okt 1733 v 1723
Maren Nielsdatter Burre f ? d efter 1733
Børn:
Christen Clemmensen f mk. 1707 d eft. 1763
Johanne Clemmendsdatter f 16 sep 1694
Mette Clemmendsdatter f ?
Kirsten Clemmendsdatter f 26 sep 1680
Giertrud Clemmendsdatter f  18 jan 1685
Maren Clemmendsdatter f 17 jan 1686
Christen Clemmendsen f ca 1690

hvor f=født/døbt d=død. Alle i Furreby

Har flere oplysninger vender tilbage i morgen

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jette Sørensen

Hej 1000 tak. Der er nogle hjælpsomme mennesker derude.
Der er nok en der har været sent oppe.
Jeg venter spændt på mere, og evt. hvor du har fundet det. Ærgeligt med Mette, da det jo er anen. Men så`n er der så meget.
Men jeg prøver at gå igang med Kirkebogen.

Venlig hilsen
Jette

Lis Petersen

Hej Jette!

Jeg har kigget efter Mette´s dåb, men ikke fundet hverken hende eller de andre børn.
Derimod fandt jeg Maren Nielsdatters begravelse. Har du den?

Furreby, Børglum, Hjørring 1720-1804 opslag 415:

1735.
Dec:
D. 13 blef Cle-
mend Christensens
Encke i Furebye
begrafvet i hen-
dis alder 86 aar.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Jette Sørensen

Hej Lis
Endnu engang 1000 tak
Jeg havde ikke fundet begravelsen på Maren Nielsdatter.
Clemend Christensen har jeg fundet i KB, da jeg fik en dato af Flemming: KB 1646-1691 opslag 25 og 26
Johanne har jeg kun fundet på Family search, men jeg leder videre i KB.
Venlig hilsen og fortsat god søndag
Jette

Flemming Kristensen

Hej Jette

Ja det blev lidt sent i går. Arbejder med H.C. Andersen oldefar, som har forbindelse med mine aner i Ørsted på Fyn. Men det er en anden sag. For hovedvægten ligger i Børglum herred.

Christen Jensen f før 1630 har je kun fundet 4 børn:

Clemmend Christensen f 22 mar 1649 d 12 okt 1733
Maren Christensdatter f ? d 11 okt 1724
Jens Christensen f ? d før 1724
Christen Christensen f omk. 1650 v Maren Nielsdatter f 25 dec 1652 5 børn i Sdr. Vrå

Faddere for børneflokken bl.a. Jens Jensen Steen i Sønder Vraa, Peder Jensen Steen sst., Mette Steens Christen Sørensens og Birgitte Søren Steens - alle af Sønder Vraa. Også Anne Anders Nielsens i Rudbech og Anne Niels Thomsens datter i Sønder Vraa er faddere. (for øvrigt optræder de samme faddere til barnedåb hos Anders Nielsen/Anne Pedersdatter i Rudbech)

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

vender tilbage senere med mere
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jytte Rauh


Hej Jette!

Også jeg har kæmpet med Furreby-folk, som hænger sammen med Rudbech'erne i Sdr. Vraa, som også nævnt af Flemming Christensen. På et tidspunkt forsøgte jeg simpelthen at lave en oversigt over fødte, deres forældre og faddere - uden at jeg dog er kommet helt til klarhed over sammenhængene. Mit "link" over til furreby'erne er Jacob Chrestensen gift med Johanne Jensdatter Steen, der i første ægteskab var gift med Niels Andersen Steen, idet jeg formoder, Jacob kom fra Furreby.

Af denne oversigt kan jeg se, at der i 1705 er født en Mette Clemedsdatter, datter af Clemed Christensen og Maren Pedersdatter. Fadderne var  Niels Brun, Løkken, Christen Jensen, Løkken, Niels Clemedsen, Løkken, Johanne Madsdatter, Løkken og Maren Clemedsdatter, Løkken. Alt så vidt jeg har kunnet tyde kirkebogen, der ikke er ret let at læse. Jeg har ikke noteret AO opslagsnumre, derfor er de ikke med her.

Mvh
Jytte Rauh

Flemming Kristensen

Hej Jytte

Rart at se dig igen med denne familie, som vi før har haft oppe. Nu fik jeg en ny dato ind

med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jette Sørensen

Hej Jytte og Flemming
Jeg skulle lige besøge min gamle moder.
Dette bliver lidt spændende.
Først et spørgsmål: Min Mette Clemmensdatters moder hedder Maren Nielsdatter, som er gift med Clemen Christensen. Er det monstro den samme Mette vi taler om?
Når du siger du arbejder med Furreby folkene, ved jeg ikke om dette har interesse. Jeg har en del omkring Mette Clemmensdatters mand Søren Christensens familie af Furreby.
Jeg glæder mig til evt. at høre mere
Venlig hilsen
Jette

Jytte Rauh


Kære Jette,

Ja, jeg bemærkede godt nok, at Mette Clemensdatters mor skulle hedde Maren Nielsdatter, mens den Mette, der blev født i 1705, var datter af Maren Pedersdatter. Jeg tjekkede det lige i kirkebogen, og der er ingen tvivl (AO a1692-1719 opslag 210)

Jeg har også bidt mærke i, at den Maren Nielsdatter, der var enke efter Clemen Christensen, og som døde i 1735, var 86 år gammel. Derfor tror jeg, at din Mette må være født noget før 1700. Ved du, hvornår hun døde og hvor mange børn hun fik? Min oversigt dækker desværre kun årene fra 1692-1719.

Se i øvrigt også denne hjemmeside, http://www.ledet-j.dk/ledet/overgaard.htm, som i denne forbindelse også er interessant.

mvh
Jytte Rauh


Flemming Kristensen

Hej Jette

Jeg vil gerne have det med:
"Mette Clemmensdatters mand Søren Christensen".

god hjemme side du fandt Jytte, skal undersøges nærmere.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jette Sørensen

Hej Jytte
Dejlig hjemmeside. Clemend Christensen var imellem født 1655 og død 1733. Siden skal dyrkes lidt mere.
Hej Flemming
m.h.t. Søren Christensen familien kommer den her:
Søren Christensen født ca. 1700
gift med Mette Clemmensen 8.12.1726- Furreby, Børglum, Hjørring 1720-1804, opslag 404
død ??
#Christen Sørensen født i Furreby 12.6.1729                           ""                    opslag 409
  gift 2. gang med Else Jensdatter(f. ca.1733) ca 1759 i Furreby
  død?
## Søren Christensen d.6.?. 1764                                           ""                   opslag 450
     gift med Ane Jensdatter 18.12.1794 i Furreby
     død 7.10.1806 Furreby
### børn Jens               1795
                Dorthe           1798
                Christen 4.12. 1803                                               ""                    opslag 277
                gift med Kirsten lautsdatter 22.3.1839 Tårs
                død 2.3.1897                       Furreby, Børglum, Hjørring 1892-1901 opslag 156
Herefter har jeg børnene m.m. hvis det har interesse.
Som du kan se, har jeg en del huller jeg arbejder med. Men jeg døjer en del med at tyde teksten.
Så hvis der er nogen der kan hjælpe, vil jeg være meget taknemmelig.
Jeg håber at kunne gøre gengæld på et tidspunkt. Jeg er begyndt at gå til undervisning i gotisk
Venlig hilsen
Jette

Jette Sørensen

Hej Jytte
Det er noget af en hjemmeside. Der er nogle bøger at tage fat på.
Det er jo noget af min mands slægtshistorie + andre oplysninger
1000 tak. Det er jo noget af et scoop.
Venlig hilsen
Jette

Flemming Kristensen

Hej Jette

Tak for oplysningerne. Det viser sig således jeg har oplysningerne i forvejen. Men har tøvet med at sætte dem sammen. Fordi der var 2 Christen Sørensen født 1804 boende i Furreby. Så hvis du er sikker i din sag er det hermed løst.

Kirstine Laursdatter f 04 feb 1810 Astrup, Sindal, Vennebjerg har jeg flere oplysninger om. Faktist til Christen Kjeldsen d   1719 Holmen, Vrensted, Børglum
og Thors Hellesen som får Maren Thorsdatter f 1674 i Ugilt.

samt Laurs Poulsen f 29 okt 1780 i Asdal, skulle være nemt at tilføje personer her.

Men der mangler nogle aner. Måske er det som at få en kruds og tværs som delvis er udfyldt.

Jeg har lige noget arbejde som skal laves, ellers vil jeg se på matrialet og sende det til dig.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

Forsker: Børglum  - Langeland Nørre- syd Fyn - Ærø - Åbenrå - Århus og hvad der ligger deromkring

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Frank Sørensen

Hej igen
M.h.t. Christen Sørensen så se FT Furreby, Hjørring 1845 opslag 9
Christen blev forøvrigt gift med Kirstens søster
Ane Marie Larsdatter      født 13.10.1812  -   Astrup, Vennebjerg1805-1814, opslag 78
                                     gift  17.8.1860   -   Furreby                 1860-1876, opslag 120
Jeg venter spændt på hvad du har. Det arbejde tar`alt for meget af ens fritid. Jeg er gået på efterløn.
Jeg har forøvrigt en hel del aner omkring Odense.
Jeg var på arkivet i Odense i sommers. Jeg tog toget fra Nordjylland, og derfra videre til arkiverne i København.
Venlig hilsen
Jette
               

Flemming Kristensen

Hej Jette

Ane Marie Larsdatter      født 01.03.1812,  den har jeg også

vender tilbage senere har lidt for mange boldte i luften. Jeg skal passe på mit helbred.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Flemming Kristensen

lavede lige indeks for Astrup 1805

God nat
Nu har jeg siddet med slægtforskning siden kl. 8.00 Mandag til tirsdag kl. 1.40

Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jette Sørensen

Hej
1000 tak for hjælpen.
Jeg glæder mig til at arbejde med det.

Venlig hilsen
Jette