Rettelse af efternavn til Johanssen Ferm af Kirkeministeret

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 13 Aug 2012 - 08:21

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Jeg har brug for hjælp til at opklare et lille familiemysterie vedr. vores efternavn.


Min tipoldefar Adolf Job johan Johannson Ferm kom til Danmark fra Sverige (Småland i 1882).

Den 19. juli 1884 giftede han sig med min tipoldemor i nysted sogn, Maribo amt. (Kirkebog: 1823-1891, opslag 295).

Her fremgår det at han nu hedder Johansen. Dog er der senere tilføjet en bemærkning om, at efternavnet er rettet tilbage til Johansson Ferm efter en afgørelse i Kirkeministeriet af 30. august 1902.

De fik en række børn, bla. min olemor Selma Viola, i Nykøbing f sogn, Maribo amt, også her er der en bemækrning om rettelse af efternavn (Kirkebog: 1892-1899, opslag 123). Her noteres der:
"Efternavnet Ferm godkendes af kirkeministeriet i skrivelse af 20.4.1963"

I familien tales der om, at min tipoldefar Adolf flyttede fra Sverige pga. nogle problemer, og at han dergor havde brug for at skifte navn og at der senere i retten blev besluttet at han skulle tage navnet tilbage. Jeg kan jo se at navnet har været gennem nogle instanser og der er henvisninger til disse afgørelser.

Hvordan kommer jeg til bunds i denne sag? Kan jeg på nogen måde få adgang til de afgørelse, som der er henvisninger til ved henholdsvis vielsen og dåben?

På forhånd tak.

MVH Rebecca

Rebecca Dalhoff Helqvist

Er der ingen bud? Er der noget jeg kan tilføje?

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Anne,

Hvad er Daisy? Jeg synes ikke at jeg kan finde en forklaring.

Mvh Rebecca

Jesper Skov

Statens arkivers arkivsystem http://www.sa.dk/daisy

Arkivskaber: Kirkeministeriet


Med venlig hilsen

Jesper Skov