Er det muligt at finde Christian Scharling Hansen?

Startet af Torben Brinck-Søjberg, 24 Jan 2012 - 10:48

Forrige emne - Næste emne

Torben Brinck-Søjberg

Jeg søger Carl Hansen Langes far. I kirkebogen for Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt, 1892-1903, opslag 99, nr. 7 står der:

Barnefader: Tjenestekarl Christian Scharling Hansen. Moderen opholdt sig 10 mdr. før fødslen i Døstrup sogn i nordslesvig.

Carl Hansen Lange er født udenfor ægteskab, da hans mor, Christence Marie Lange, står som ugift under hans fødsel. Dette kan jeg derfor ikke søge efter.

Har jeg nogle muligheder for at finde Christian?

Hans Poulsen



Hej Torben

- Blev Carls biologiske forældre gift? Med hinanden?
- Carls konfirmation - hvad står der dér om forældrene?
- Fik Carl halv- eller helsøskende, og dukkede de op som faddere for de børn, som Carl fik?
- Har du fundet Christence Marie Lange i diverse folketællinger i 1900-tallet? Nyt dér?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Brinck-Søjberg

- Carls biologiske forældre? Men, jeg troede det netop var Christence og Christian? Jeg har ikke fundet Christence gift

- Carls konfirmation: nordby sogn, skast herred, ribe amt, 1916-1933, opslag 8, nr. 11 Feltet hvor forældrene skulle stå er tomt! :-(

- Carl fik en halvbror, Kristian Lange, men jeg ved ikke hvem faderen er: Den kgl fødselsstiftelse, sokkelund herred, københavns amt, 1904-1905, opslag 52, nr. 689Carl selv gik såvidt jeg ved ingen børn. Jeg er kun klar over at han blev gift med min morfars søster Emma i en sen alder, men han kan jo have været gift før og fået børn før ægteskabet med hende.

- Jeg har ikke fundet Christence i folketællinger

Hans Poulsen



Hej Torben

Du studser:

"- Carls biologiske forældre? Men, jeg troede det netop var Christence og Christian?"

Andet kunne jeg da heller ikke tro efter dit første indlæg i tråden:'

De biologiske forældre er en

- ugift mor og en
- "barnefader" (gift eller ugift, det oplyses ikke i opslaget) Christian Scharling Hansen

Var barnefaderen gift, da han avlede Carl med Christence, kan han have ladet sig skille og derefter giftet sig med Carsl biologiske mor.

Er vi enige?

"Jeg har ikke fundet Christence gift". Hvor har du søgt, så andre ikke behøver at undersøge de samme kilder?

"- Jeg har ikke fundet Christence i folketællinger". Har du prøvet?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Brinck-Søjberg

Hej Hans

Vi er helt enige.

Jeg har søgt efter Christences potentielle ægteskab i Nordby, Fanø, da det er der Carl er født, da Christence er 25 år.

Jeg har ikke søgt i København, som helt klart er en mulighed da Kristian er født på fødseslstiftelsen, men der er mange sogne at gennemgå uden at have en reel anelse om hun skulle have giftet sig.

Ang. folketællinger har jeg været på DDD og søgt på Københavns amt, samt ribe amt, men har ikke fundet Christence

Venlig hilsen
Torben

Hans Poulsen

#5

Hej Torben

"Jeg har ikke søgt i København, som helt klart er en mulighed..".

Ubestrideligt, men Harboøre eller Nørresundby - ja, selv Aarhus kunne være muligheder.

"Ang. folketællinger har jeg været på DDD og søgt på Københavns amt, samt ribe amt, men har ikke fundet Christence".

Så mangler du kun nogle og tyve andre amter

Et lille fif:

Før du bruger tid på de mange andre amter, så prøv noget andet, nemlig at kortlægge samtlige Christences søskende og deres ægteskaber og navnlig deres børn:

Var Christence blandt fadderne, da disse hendes niecer og nevøer blev døbt?  

Eller optrådte der blandt disse faddere en *neutral* mand fx ved navn Peter Jensen.

Var denne Peter Jensen gift med en af Christences søstre, eller var der en *neutral* kvinde fx ved navn Kirsten Gregersen. Var hun gift med en af Christences brødre?

Grav dybere. Her gælder, hvad Dickens lader Micawber sige: Noget vil vise sig.

Kloge ord en kold januardag.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Brinck-Søjberg

Jeg har også fundet Kristian Langes fødsel indskrevet i kirkebogen for Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt, 1916-1930, opslag 9. Her er der heller ikke noteret en far. Hun står også her som ugift.

Der er derudover et notat om at moderen opholdt sig 10 mdr. dagen før barnets fødsel i Nordby

Hans Poulsen



Hej Torben

"Carl selv gik såvidt jeg ved ingen børn. Jeg er kun klar over at han blev gift med min morfars søster Emma i en sen alder, men han kan jo have været gift før og fået børn før ægteskabet med hende".

Det citat skriger på at blive slægtforsket.

Du synes nok, at jeg kører dig hårdt, Torben, og det gør jeg også - for du fortjener at komme til bunds i de mange døde ender, du p.t. slås med.

Vi står med to halvbrøde med kun 18 måneders forskel:

- Carl født 15.02.1903
- Kristian født 06.08.1904

Hvor véd jeg fra, at de er halvbrødre?

Det véd jeg heller ikke - måske var de helbrødre. Her må du bore.

Måske var Christence Marie Lange og Christian Scharling Hansen så glade for hinanden, at ét barn ikke var nok.

- Har du fundet Kristians konfirmation omkr. 1918. Hvad står der dér om forældrene?

- Blev Kristían gift, fik han børn, hvem var faddere til disse børn? Var Carl blandt dem?

Hvad står der i lægdsrullen om Carl og Kristian?

Fik Carl og Kristian andre søskende - hele eller halve? Dyrk alle faddere - måske findes svaret dér.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Sofie Petersen

Hej, Torben!
Jeg har spurgt lederen af lokalarkivet i Døstrup (der skulle forberede generalfors. i aften) om navnet sagde hende noget.
Hun har ca. 18.000 i sit register, men han var ikke imellem dem. 
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Torben Brinck-Søjberg

Hej Hans.

Det er godt med nogle råd fra en garvet slægtsforsker. Jeg selv er meget grøn og ved jo ikke bedre. :-)

Jeg har ikke fundet Kristians konfirmation. Han er født på Den kgl. fødselsstiftelse i København, så der er ret mange sogne jeg skal kigge igennem i Kbh. hvis det da er der han er konfirmeret. Jeg har kigget i kirkebogen for Nordby, Skast, Ribe for at se om han skulle være konfirmeret samme sted som hans bror/halvbror Carl. Der fandt jeg ham ikke

Jeg ved ikke om Kristian blev gift eller fik børn. Jeg vil gennemgå kirkebogen for vielser i Nordby og lede efter Kristian.

Lægdsruller? Jeg ved ikke engang hvad det er? Ligger de på nettet?

- Torben

Torben Brinck-Søjberg

Hej Sofie!

Tusind tak. Det var da et forsøg værd! Tak alligevel

- Torben

Hans Poulsen



Hej Torben

Det kan blive lidt af en trædemølle at gennemgå sogn efter sogn for at finde Kristians konfirmation, for hvor skal du begynde, og hvor skal du ende? Skagen? Rønne? Gedser? Blaavand?

Hvis DIN forskning var MIN forskning, tror jeg nok, at jeg som udgangspunkt ville regne med, at de to halvbrødre blev opdraget sammen - og sammen med deres fælles biologiske mor. Den tese skal selvfølgelig bearbejdes for at se, om dokumentation kan præsteres.

Derfor vover jeg at gentage mig selv fra lidt højere oppe i tråden:

"Før du bruger tid på de mange andre amter, så prøv noget andet, nemlig at kortlægge samtlige Christences søskende og deres ægteskaber og navnlig deres børn: ".

Du skal have snor i Christence, og du må håbe på, at hun dukker op i kølvandet på sine søskende.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Stina Kirkegaard Hansen

De to brødre har ikke umiddelbart samme far.
Arkivalieronline, Andre arkiver, Københavns Overpræsidium, AJ-journal fra 1904 til 1904, journalnummer 1081 (opslag 373).
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]


Stina Kirkegaard Hansen

Og dette må næsten være Christence (Bemærk, at der bl.a. står "Fra Fanø"):
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2425422&searchname=polit_simple
Det giver et par adresser at arbejde videre med.
Venlig hilsen
Stina

Hans Poulsen

Hej Torben


Stinas indlæg 24.01.2012 kl. 23.35 peger mod Bramminge, og her finder vi Christence som barn og med en lillesøster Ane Kjerstine

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Farup, Kjærbøl Mark, En Gaard, 55, FT-1880, C9722
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christian Hansen 56  Fraskilt Husfader, Gaardejer  Farup Sogn, Ribe Amt
Hans Asmussen Lange 26  Gift Svigersøn , Medhjælper  Slesvig
Karen Marie Lange, født Hansen 22  Gift Hans Hustru  Hunderup Sogn, Ribe Amt
Christance Maria Lange 1  Ugift Deres Barn  Bramming Sogn, Ribe Amt
Ane Kjerstine Magrete Nicoline Lange Under 1 Aar  Ugift Deres Barn  Bramming Sogn, Ribe Amt
   

Det unge ægtepar, Hans og Karen Marie, fik sandsynligvis flere børn end de to nævnte døtre.

Her er FS-udskriften vedr. Christence:

Chrestence Marie Lange Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  14 JUL 1878   Bramminge, Ribe, Denmark  
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Hans Asmus Lange  Family
  Mother:  Karen Marie Christiansen     
   

- og her er lillesøsteren:

Name: Ane Kirstine Margrethe Nikoline Lange 
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 07 Sep 1879 
Baptism/Christening Place: BRAMMINGE, RIBE, DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Hans Asmus Lange 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Karen Marie Christiansen 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C20789-3 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 408233 
Reference Number:

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Brinck-Søjberg

Hej Stina.

Jeg har ikke set den journal før du henviser til: AJ-journal fra 1904 til 1904, journalnummer 1081

Hvor er det fra og hvad står der?, har lidt svært ved at læse det

De andre registerblad har jeg set ved en googlesøgning, men fandt ikke noget på adresserne på ao...

Stina Kirkegaard Hansen

Det er fra Arkivalieronline: http://www.sa.dk/ao/andre/KbhOver.aspx
Arkivalieronline, Andre arkiver, Københavns Overpræsidium, AJ-journal fra 1904 til 1904, journalnummer 1081 (opslag 373).
Der står bl.a. " Christence Marie Lange andrager 28/9 om at styrmand Christian Jacobsen Østergaard må tilpligtes at alimentere hendes fødte barn." Og så er der et par adresser på dem begge, men kragetæer er ikke desværre ikke en af mine spidskompetencer  ;)
Venlig hilsen
Stina

Torben Brinck-Søjberg

Her er hvad jeg har indtil videre:

Hans Asmussen Lange, født 18. marts, 1854 i Kastrup sogn, Gram herred, Haderslev amt.
Gift 8. april, 1878
Karen Marie Christiansen født 5. marts, 1858 i Hunderup sogn, Gørding herred, Ribe amt.

Børn:


Christence Marie Lange, født 2. maj, 1878, i Bramminge sogn, Gørding herred, Ribe amt.
Ane Kirstine Margrethe Nikoline Lange, f. 23. maj, 1879 i Bramminge sogn, Gørding herred, Ribe amt.
Jette Marine Lange, født 12. april, 1884 i Sankt Katharine Sogn, Ribe herred, Ribe amt.
Nielsine Lange, født 12. februar, 1887 i Sankt Katharine Sogn, Ribe herred, Ribe amt, død. 9. november 1901 i Døstrup sogn, Lø herred, Tønder amt
Peder Hansen Lange, født 5. juli 1888 i Sankt Katharina sogn, Ribe herred, Ribe amt.
Agnes Emilie Lange, født 22 april, 1897 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt


Christence Marie Lange får med
Christian Scharling Hansen

Carl Hansen Lange, født 15. februar 1903 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt[/li][/list]
Derudover får hun med ukendt mand

Kristian Lange, født 6. august, 1904 på den kgl. fødselsstiftelse i København

Ane Kirstine Margrethe Nikoline Lange
Gift 4 dec. 1903, Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt
Jes Mathiasen Svendsen, født 17. dec, 1878 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt

Børn:


Agnete Cecilie Svendsen, født 28. maj, 1904 I Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt. Død 29. maj, 1904 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt
Harry Karl Svendsen, født 12. juni, 1905 i Nordby sogn Skast herred, Ribe amt.
Laurids Sigurd Svendsen, født 15. august 1906 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt.
Viggo Svendsen, født 13. juni 1908 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt.. Død 28. august, 1908 i Nordby sogn
Karen Marie Nielsine Svendsen, født 26. marts 1910 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt.
Anne Cecilie Svendsen, født 12. juni 1911 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt.



Jette Marine Lange
Gift d. 20 dec, 1906 i Skærbæk sogn, Hviding herred, Tønder amt
Laurids Marius Pedersen, født 16. nov, 1879 i Tarm sogn, Engvad herred, Ringkøbing amt.

Børn:



Anna Marie Pedersen, født 9. februar, 1907 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt
Karen Marie Christine Pedersen, født 6. september, 1911 i Vor frelser sogn, Esbjerg



Der er muligvis flere børn og ægteskaber, men det her er hvad jeg har noteret.