Hvem er min tiptipoldefar i Felsted sogn

Startet af Bjarne Andersen, 19 Nov 2010 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Andersen

Hjælp jeg er kørt fast.
Ved min tipoldefar Jes Petersen fødsel står: (1779-1819 Ullerup,Nybøl,Sønderborg opslag 597)
Jes Petersen, des Mädchen(s) Maren Diedrichsen in Auenbüll und ihres angeblichen Stupratoris, des Junggesellen Jes Petersen aus Traasbüll, Kirchspiels Feldstedt, unehelicher Sohn.
Die Gevattere:
Jürgen Jensen Thomsen
Jens Heinrich Duus u.
Margaretha Duus; alle in Auenbüll
Dette er hvad der står i kirkebogen ved hans viede 1764-1876, Aabenraa amt, Sønder Rangstrup herred, Hellevad sogn opslag 149+150
Jes Petersen aus Avenbølle, unehlicher Sohn des Mädchens Maren Diedrichsen und ihres angeblichen Stuprators [uægteskabelig far] das. Jes Petersen aus Traesbüll, geb.laut Ægtebrief dd Ulderup d 6 Oktbr 1839 Meyer, den 2 Mai 1817, vacc d 23 Mai 1823 von Dr Smith in Sonderburg, und dessen verlobte Braut Gunder Maria Poulsen, ehl. Tochter des Insten in Hoptrup Nis Paulsen und der Botilla geb. Hanses geb. laut Kirchenbuch d 7 Febr. 1820 vacc. d 17 Juli 1824 von Dr. Neuber in Apenrade Proklamiert wurde in Ries und Hellewadt. Petersen
Jeg finder så 2 personer med navnet Jes Petersen i fødte 1767-1822 Felsted, Lundtoft, Åbenrå. Den ene som jeg troede var min tiptipoldefar står Opslag 175 nr. 10, men ham finder jeg død igen 1767-1808 opslag 263 nr. 13.
Den anden finder jeg i
1767-1822 Felsted opslag 158 nr. 34. Jeg finder ikke flere, MEN hvordan kan jeg være sikker på dette er den rigtige ??????? :'(
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Hans Segalt Hansen

...ellers findes der en 3. Jes Petersen.

De to du nævner er født i Nørballe pr. Felsted. Det kan i princippet godt være een af de to som har bosat sig i Tråsbøl. Men, med mindre din tiptipoldemor har arbejdet i Tråsbøl tror jeg ikke det er sandsynligt at det er een af dem du har fundet frem.
Hvis Jes har arbejdet i/omkring Avnbøl, vil jeg forvente, at præsten har skrevet hans fødselssted/sogn.
Afstanden fra Tråsbøl til Avnbøl gør det usandsynligt, at de tilfældigvis har mødtes.

Prøv evt. lokalarkivet (Andreas) i Felsted - meget hjælpsomme. Ellers vil det måske fremgå af en eventuel skiftesag.

Hilsen Hans

Bjarne Andersen

Hej Hans

Hold da op. Jeg troede da ikke at nogen svarede så længe efter, men jeg takker mange gange.

Ja, der så men godt være en 3 Jes Petersen. Jeg vil som du skriver tage kontakt til Felsted Lokalarkiv.

Tak for hjælpen
Venlig hilsen

Bjarne Andersen