Brødrene Jens Johannes og Carl Ludvig Jensen

Startet af Jette Roed, 16 Jan 2012 - 16:48

Forrige emne - Næste emne

Jette Roed

Jeg savner oplysning om min oldemors brødre: Jens Johannes Jensen, født 24.12.1832 i Gammel Haderslev - døbt 14.1.1833 i Kirken, og Carl Ludvig Jensen, født 19.12.1835 samme sted, døbt 17.1.1836.

Jens Thomassen

Hej

Her er familien i FT 1845:

haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, 6tes Quartier, Papagai, 467., FT-1845, C1707

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Jensen 43  Gift  Schneider Grarup Ksp. hies Amt
Mette Catharine Berg 36  Gift  Seine Frau Hadersleb.
Sophie Christine Jensen 15  Ugift  Kinder Hadersleb.
Carl Ludewig Jensen 9  Ugift  Kinder Hadersleb.
Nielsine Cath. Jensen 7  Ugift  Kinder Hadersleb.
Sören Christian Kier 18  Ugift  Lehrbursche Maugstrup Ksp Amt Haderslen
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hvilke oplysninger er det, som du efterlyser.?
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jens Thomassen


Modtaget fra Jette pr. mail.:

Jeg ved faktisk ikke meget om min oldemor (Nielsine) og om hendes familie. Her kommer, hvad jeg har fundet ud af........

Nielsines familie: Faderen var skræddermester Niels Jensen og hustru Mette Cathrine Berg

Nielsines søskende:

Fundet i kirkebogen for Gammel Haderslev 1813-1841

1)      Sophie Christine Jensen, født søndag den 15. August 1830 paa Byens Grund, døbt søndag den 29. August 1830 i Kirken. Opslag 164. Faddere: Dorthea Wellendorf fra Sognet, Ingeborg Nielsen og Niels Jensen.

2)      Jens Johannes Jensen, født mandag den 24. December 1832 fra Byen, døbt mandag den 14. Januar 1833 i Kirken. Opslag 184. Faddere: Krigsraad Gyrsting, Mathias Erichsen og Jomfrue Simonsen, alle 3 fra Frue Sogn = domsognet.

3)      2 dødfødte tvillinger fra Byen, født fredag den 9. Mai 1834. Opslag 217.

4)      1 dødfødt datter, født onsdag den 11. Februar 1835 fra Byen. Opslag 230.

5)      Carl Ludvig Jensen, født lørdag den 19. December 1835, døbt søndag den 17. Januar 1836, opslag 245.
Faddere: C.A. Petersen fra Sognet, Godtfried Bungarz og Anne Nissen begge fra Frue Sogn.

6)      Nilsine Cathrine Jensen, født tirsdag den 7. November 1837, døbt torsdag den 7. December 1837 i Kirken – opslag 8 jf. kirkebogen for Gammel Haderslev 1837-1853. Fadddere: Christine Fredrikke Koch, Anne Jensine Wellendorf og Martin Gottlob Gohlmann, alle 3 fra Sognet.

7)      1 dødfødt søn, født torsdag den7. Marts 1839 – opslag 32.

Jeg har forsøgt at få hjælp fra Historisk Arkiv for Haderslev Kommune (Tove Pettersen) for om hun evt. kunne læse faderens stilling og hvorfra moderen kom. Der er ikke ført folketællingslister i Sønderjylland før efter 1921.

Niels Jensen blev borger i Haderslev d. 18. juni 1829, han er født i 1802 og levede endnu i 1874.

I 1847 var han husejer og boede Vestergade 9, det hed dengang hus 467A.

I 1851 boede han til leje Apotekergade 3, det var hus 241.

Gammel Haderslev har omfattet såvel et landsogn sogn et bysogn.
Jeg ville jo gerne vide, hvor og hvornår faderen Niels Jensen er født, og ikke mindst hvor og hvornår han døde. Mon der findes en skifteprotokol efter ham. De samme oplysninger gælder jo for moderen Mette Berg.

Min oldemor havde 2 døtre og en søn, der rejste til Nebraska midt i 1880'erne, og jeg har spekuleret på, om en af hendes brødre mon kunne have været derovre??


Jeg har så mange spørgsmål, at jeg ikke rigtig ved, hvor jeg skal starte – men jeg er taknemlig for enhver støtte.

Jeg er kommet i gang med slægtsforskning på grund af en henvendelse fra en halvfætter i Oklahoma vedr. vores fælles oldeforældre Engelbrecht og Nielsine Christensen.


På forhånd tak.


Med venlig hilsen

Jette Roed

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jens Thomassen

Hej

I følge FT 1845 er Niels Jensen født i Grarup.

Så det kunne godt være ham, som vi har her.

haderslev, Haderslev, Grarup, Solkier, , 4, FT-1803, B6580

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Jepsen 49  Gift Hausvater Käthner 
Kiesten Severinstochter 31  Gift dessen Frau   
Jep Jensen 7  - Ihr Sohn   
Severin Jensen 4  - Ihr Sohn   
Niels Jensen 1  - Ihr Sohn

Har forsøgt af finde ham i kirkebogen for Grarup, men det lykkedes ikke.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jette Roed

Hej igen

Jeg har kigget i kirkebogen for Grarup 1782-1833 og under opslag 76 måske fundet: Jep Jensen, men det var under år 1800?? måske har jeg læst navnene forkert.

Jens Thomassen

#5
Hej

Det er nok ikke denne Jep Jensen, som er en del af din familie.

Alderen og moderen passer ikke plus han hedder Jep Jensen Schrøder.

Men prøv at se nærmere på dette giftemål:

Haderslev, Vor Frue, Vielser 1789 - 1831, opslag 256.

Den 8. april bliver Niels Jensen Kielsgaard  gift med Mette Berg.

Teksten er ikke nem at læse, men du kan om nødvendigt få hjælp til tydning i
gruppen "Hjælp til tydning af tekster" i dette FORUM.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark