Jernbane pakmester

Startet af Susanne Andersen, 01 Jan 2012 - 17:48

Forrige emne - Næste emne

Susanne Andersen

Hej

Jeg har fundet ud af en af mine slægtninge var pakmester i Randers, og er derfor nysgerrig om der er nogen der ved hvad en pakmester lavede, f.eks. i 1930. Havde man en bestemt slags tøj på til den stilling?

mvh. Susanne, Randers

Margaret Munk

Hej Susanne

Hvad hedder din slægtning?
  Er indehaver af bogen  Det danske post- og telegrafvæsen. (jylland)
Her er en pæn stor omtale af Randersforholdene på posthuset mm. og omtale af ret mange ansatte med billeder og kort levnedsbeskrivelse, samt forældrenes navne.
Der er en del pakmestre og overpakmestre at vælge imellem.

Venlig hilsen

Margaret Munk

Vivi Winther

Hej Margaret, godt nytår,

må jeg bede dig se om der er en Landpost Martin Pedersen, Trustrup, Lyngby sogn i din bog?

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Andersen

hej

Jeg tror ikke at du kan finde noget om ham, men du får alligevel hans navn:

Frits eller Fritz Henrik Nielsen

Han var pakmester på Randers Banegården, togbetjent i Ålborg. Han arbejdede hele sit liv hos DSB.

Men du skal have tak for tilbuddet.

mvh. Susanne, Randers

Jes Søndergaard

Hej Susanne,
hvis han arbejdede ved jernbanen i 1933 finder du ham sikkert i:

M. Buch: Danmarks Jernbaner (1933)

Jeg har selv gode erfaringer med denne bog.

Poul Bang


Hej Susanne

Tidligere kørte DSB med store mængder gods,( rejsegods – ekspresgods – ilgods) både med lokaltog og eksprestog, godset blev befordret, enten i en pakvogn eller i en godsvogn, som var koblet på toget
Det var pakmesterens opgave at få dette gods gjort klar til aflæsning på de forskellige stationer, og ligeledes at modtage gods som de forskellige stationer havde til forsendelse

Man kunne ansøge om en ledig stilling som pakmester, efter at man var blevet togbetjent
Uniformen var den samme som det øvrige togpersonales, dog havde han et grønt bånd om kasketten

v.h
Poul Bang
Venlig hilsen
Poul Bang
Odense NV
poco@glenten.dk

Margaret Munk

Hej Susanne
Beklager den lange svartid, der har lige været rigeligt med uforudsete hændelser i nærfamilien.Jeg fandt ikke din slægtning,-bogen dækker ansatte fra 1919 -1933. Men der er en kapitel i bogen om Randers Postkontor, beskrivelse af den fra 1674 - 1933. Der er som før nævnt en  kort biografi af de forskellige ansatte  med billeder hvor man kan se deres uniformer. Andet steds i bogen er der skemaer over de forskellige gruppers løntrin, giv lige besked hvis du ønsker dette tilsendt.Sender lige kapitlet pr. mail.
v.h.
Margaret munk

Margaret Munk

Hej Vivi.
Din Martin Pedersen fandt jeg desværre ikke, bogen dækker 1919 - 1933.
V.h.
Margaret Munk

Vivi Winther

Hej Margaret, tak fordi du havde ulejligheden. Ønsker dig og din familie alt godt.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Niels Aage Specht

#9
Hej Margaret
Vil du se efter Mads Charles Henry Madsen, født i 1894. Iflg. FT 1925 var han dengang bosiddende i Vojens, Sønderjylland.

Fra 1949 og til 1961 var han ansat ved diverse stationer på Fyn.
På forhånd tak
Niels

Margaret Munk

Hej Niels Aage.

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig: Jeg er indehaver af bog  lV.  Vojens er i bog  lll.

Skillelinien  geografisk mellem bog lV og lll går lige oven for Esbjerg- Vejen - Kolding. Fyn, det meste af

Sjælland og Bornholm er også med i bog lll,  Hovedstadsområdet bog ll, - men værket  er primært om  dem

der var ansat 1919 - 1933.

Vh.

Margaret Munk

Niels Aage Specht

Hej  Margaret
Det var lidt ærgerligt, men ok. Men mange tak for din ulejlighed. Jeg må en tur på biblioteket

Venlige hilsener fra
Niels

Susanne Andersen

hej Poul Bang

Undskyld jeg først svarer nu. Tak for din beskrivelse af togbetjent og pakmester. Jeg har et billede af min far som står ved siden af en mand der arbejdede ved DSB (det ses på kasketten). Desværre er fotoet i sort/hvid. Du kan evt. se billedet på www.ukendtebilleder.dk og søg efter Frits Henrik Nielsen.

mvh.
Susanne, Randers