Navneændringer i 1800 tallet

Startet af Ulf Bagersted, 18 Jan 2012 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen


Hej Ulf


Hvordan søger jeg hurtigst på dette?

Johan Bernhard August Bachas   12    Ugift 


Der var relativ få sogne i staden København på den tid, og det er en begrænset periode i kirkebøgerne, der skal gennemløbes - årgangene 1787 - 1791 - og der skal kun søges ét sted i kirkebøgerne, nemlig under dåb (fødsler).

Brug en halv til en hel time på den gennemgang.

Selv om skriften i kirkebøgerne kan være drøj at læse, kan man normalt temmelig hurtigt gennemskue personnavnene på de døbte uden at bede andre om hjælp, men skulle det knibe for dig, er der altid venlig og hurtig assistance i DIS-gruppen *Hjælp til tydning*.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Jo, men jeg ville gerne søge på folketælling i 1801 fra vester kvarter.

I AO FT1801, er der vester kvarter I og vester Kvarter II og der er mange opslag i dem begge. Henrik Møller havde fundet dem og kan måske huske hvor det var.

Jeg ville finde ud af om der er en sammenhæng mellem alle disse personer og om det er en del af familien.

Hilsen
Ulf

Hans Poulsen



Hej Ulf

Du fremsætter spørgsmålet med fed skrift:

Hvordan søger jeg hurtigst på dette?

og i samme korte indlæg skriver du:

Denne person er født ca 1789.


Da må jeg næsten tro, at meningen er, at du ønsker at finde vedkommendes dåb i kirkebogen, og derfor skrev jeg, at du relativt nemt kunne løbe diverse kirkebøger igennem.

Jeg forlader på ingen måde din tråd, men jeg vil give dig arbejdsro til at gennemtjekke de mange løse ender, der er serveret fra forskellige sider her i tråden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Ja, jeg kan godt se at det set sådan ud, men jeg ville faktisk have sat det ind i en boks med citat fra Henrik Møller.

Men det kunne jeg ikke finde ud af. På det punkt er jeg ikke så snu. Desværre!

Det var derfor jeg gerne lige ville have lidt hjælp til hurtigst at finde de 2 personer iflg. FT1801.

Henrik Møller har ikke skrevet noget om hvor de bor på det tidspunkt eller hvor han har fundet det. Der er et Mat. nr. men det tror jeg ikke jeg kan bruge til noget.

Så i det hele ville jeg bare gerne have lidt hjælp til at finde de personer. Det kunne jo være at det var nemmere at bruge AO værktøjer, men det har jeg ikke helt fundet ud af endnu. Jeg har lidt besvær med at finde ud af nye ting indtil jeg har lært det. Så det kommer - håber jeg.

Vh
Ulf

Birgitte Hansen

Hej

Nu er der selvfølgelig forskel på København og ude på landet på Djursland, men jeg tror ikke at der var nogen "officiel" navneændring dengang, altså gennem myndighederne. Jeg skal lige give et eksempel på "navneændring" af min tipoldefar:

Min tipoldefar Detleff Toedt ankommer mellem 1801 og 1808 til Djursland fra Holsten. Han bliver gift i 1808 under navnet Hans Ditlev Petersen (han far hed Peter), hvor Hans kommer fra ved jeg ikke. I folketællingerne hedder han Hans Ditlev. Da han bliver gift 2. gang er det under hans rigtige navn Detleff Toedt. Da han dør i 1846 hedder han Hans Ditlevsen. Jeg tror, at navnene dengang måske var efter, hvad de blev kaldt, hvor de boede.

Min tipoldefar havde jo også et tysk navn, måske var man ikke meget for de tyske navne på den tid og fordanskede dem. Hvem ved?? Men måske har nogen en mening om det.

Mange hilsner

Birgitte Hansen