Thorup

Startet af Annette Kristine Madsen, 03 Okt 2010 - 11:54

Forrige emne - Næste emne

Annette Kristine Madsen

Christen Thorup Petersen f. i Fræer. Mangler oplysninger om bopæl, da han skal på session.
I 1898 opholder han sig i Hobro. Jeg har troet han tog til Frederiksborg amt, men er nu ikke sikker på han tog med sine forældre til sjælland.
Hans far Carl Frederich Thorup havde i 1901 gården Rødslet lige uden for Ålborg og der blev han til 1904.I 1906 er faderen flyttet til København hvor han dør.Jeg har fundet lidt af skiftet men ikke afgørelsen på det.

Christel Pierson

Du kan finde hans fødsel i KB 1882-1891, Fræer, Hellum, Ålborg opsl. 4 nr. nr. 8

Han er født den 14. nov. 1883.

Her kan du også se at han fik navnebevis, så han kunne hedde Thorup.

Du burde så ud fra hans fødselsdato kunne finde ham via lægdsrullen, som han burde være skrevet ind i ved fødslen under faderens navn (jeg kan ikke lige huske hvornår denne praksis blev ændret). Han var vel på session da han fyldte 18.

Men måske du allerede ved alt det her :-)
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Annette Kristine Madsen

Citat fra: Christel Pierson Dato 03 Okt 2010 - 12:20
Du kan finde hans fødsel i KB 1882-1891, Fræer, Hellum, Ålborg opsl. 4 nr. nr. 8

Han er født den 14. nov. 1883.

Her kan du også se at han fik navnebevis, så han kunne hedde Thorup.

Du burde så ud fra hans fødselsdato kunne finde ham via lægdsrullen, som han burde være skrevet ind i ved fødslen under faderens navn (jeg kan ikke lige huske hvornår denne praksis blev ændret). Han var vel på session da han fyldte 18.
Jeg kan ikke finde ham indskrevet i lægsrullen 1882, jeg vil prøve igen som 18 årig i Frederiksborg,
jeg er ikks så fortrolig med lægsrullerne og da jeg bor i Slagelse er det ikke så tit jeg kommer til landsarkivet, men jeg har også prøvet faderens skifte men konen nr.2 ønsker at stå for skiftet, dette blev nægtet og sagen er kørt videre, og denne har jeg ikke kunnet finde.
Men måske du allerede ved alt det her :-)