København, Sokkelund, Garnisons, 1732-1749, opslag nr. 340.

Startet af Heidi Hyltoft Wiborg, 09 Nov 2010 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej.

Håber at der måske er nogle herinde der kan hjælpe mig med "Friderica Amalie Marshallin ell. Marshall".

Jeg har fundet, og fået hjælp til at tyde hvad der står ved hendes giftemål med Christian Wellenberg, deres vielse står i København, Sokkelund, Garnisons, 1770-1816, opslag nr. 126.

Og ifølge Dansk Demografisk Database er hun 39 Aar i 1787.

Som jeg forstår det ifølge vielsen er Friderica Amalie døbt i Garnisons Kirken i ca. 1748.

Jeg har fundet en Friderica Amalie i September 1748, men der står intet efternavn.

Nu er spørgsmålet så om det kan passe at det kan være den Friderica?, Forældrene hedder nemlig Martin Augsbach og Maria Bartels.

Med venlig hilsen Heidi.


Inger Buchard

Kirkebogen er ført på tysk:
d. 14ten
Vat[er]: Martin Augsbag v[on] Capt. Ditharts Comp; Mut[ter] Maria Bartels Tocht[er] Kind: Friderica Amalia
Test[es]: Capt. Baron v. Wedel, Capt. Bülow; Lieut. Passon, Frau Baronesse Wedels Fräul. Bülow

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej Inger.

Jeg er meget taknemmelig for dit svar.

Kunne jeg måske også være så heldig at du måske også ved om det er den Friderica Amalie jeg søger?, jeg tænker på at Faderen jo hedder Augsberg til Efternavn og den Friderica Amalie jeg har fundet hedder Marschallin ell. Marshall til Efternavn.
Kan det lade sig gøre?, ell. er det mon den forkerte....

M.V.H. Heidi.

Palle Buch Carlsen

Hej

Hvad er det i vielsen der får dig til at tro, at hun er døbt i Garnisons?? Hvis du har fået vielsen tydet, så lad os lige får teksten.
Hvor finder du hende i FT 1787 på DDD? Når jeg søger på Mars% eller Welle% får jeg ikke umiddelbart nogle hits der angår hende.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej Palle.

Jeg fik hjælp via det (gamle) DIS, her kommer lidt.

Indsendt af: Annelise Christensen, Örebro (IP Logget)
Dato: 19/05-10 19:26


Hej Heidi.

Familien ser du her i 1801:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager Kvarter, Matr. 338, 1635, FT-1801, A5032
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Willumberg 47 Gift Huusbond Skræddermester
Amalia Fridericha Marschal 53 Gift hans Kone
Christiane Willumberg 12 Ugift deres Datter
Hanne Willumberg 10 Ugift deres Datter
Christian Hof 17 Ugift Tienestefolk Læredreng
Niels Walberg 12 Ugift Tienestefolk Læredreng
Magdalena Christensdatter 50 Ugift Tjenestepige
Friderich Ispesen ? 59 Ugift Logerende Arbeidsmand

med venlig hilsen
annelise christensen

Jeg fik også en god oversættelse af DIS af brylluppet, men jeg kan ikke lige finde i det (gamle) DIS, men jeg har gemt den selv, så den kommer her:

• Trolovelse & Vielse, 7 Apr. 1786, Garnision Kirken, København. Garnisions kirkebog. 1770-1816. 1786. 126. no:011. side:236.
Christian Wellenberg-aus dem Magdeburgischen, Schneidergesell.
Fridericha Amalie Marschallin, seit mehreren Jahren hier
forlovere Jens Avenstrup, Schneidermeister in der Aabenraastrass. 247. bei dem der Bråutigam arbeitet.
Hans Johansen, Farbermeister in der Mynterstrasse no. 121.
verl: d, 16 mart. cop d. 7 april.

Efter "seit mehreren Jahren hier" står der måske noget med (getauft) ell. lign, er ikke sikker på den.

M.V.H. Heidi.

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej igen.

Her er familien Wellenberg igen i 1787, fundet på Dansk Demografisk Database.

Christian Wellenberg 33  Gift Husbond Skræddermester 
Frederiche Margrethe NN 39  Gift Husmor   
Karen Skøttsdatter 19  Ugift  Tjenestepige 
Nicolaj Bremer 21  Ugift Logerende Skræddersvend 
Jacob Gade 21  Ugift Logerende Skræddersvend 
Andreas Krüger 19  Ugift Logerende Skræddersvend 
Karel Elstrop 20  Ugift Logerende Skræddersvend

Det kan jo godt være at det ikke er den Friderica Amalie jeg søger, der står noteret i Garnisons v. dåb.
Måtte bare lige spørge herinde så jeg ikke bruger tid på den forkerte, Marshall/Wellenberg.

Mvh. Heidi.


Palle Buch Carlsen

Hej Heidi

Det var dejligt med vielsen.  Jeg har brudt den lidt om, så det står nogenlunde som i kirkebogen. Så er det nemmere at se hvor vi retter.
Jeg har tilføjet lidt (fremhævet med rødt) men er ikke 100% sikker på at jeg læser rigtigt, det er jo lidt gnidret. Hvis det er rigtigt tolker jeg det sådan, at hun er Reformert, men i flere år er kommet i den Lutherske Kirke (folkekirken). Det passer også fint med, at jeg synes jeg kan huske navnet Marschall, fra min egen forskning, hvor jeg har været igennem en god del af Den Tyske Reformerte Kirkes Kirkebog. Denne er desværre ikke på AO, så du skal på et af Landsarkiverne eller på Erhvervsarkivet i Århus for at se den på Mikrokort. Arkivkoden er 1- 723- 1 for den del du i første omgang har brug for og i Århus er det de sorte ringbind (mon ikke det er det samme på alle arkiverne?)

Trolovelse & Vielse, 7 Apr. 1786, Garnision Kirken, København. Garnisions kirkebog. 1770-1816. 1786. 126. no:011. side:236.
Christian Wellenberg-aus dem Magdeburgischen,
Schneidergesell.
Fridericha Amalie Marschallin, - Ref
seit mehreren Jahren hier zur L gehalt.
forlovere Jens Avenstrup, Schneidermeister in der
Aabenraastrass. 247. bei dem der Brautigam arbeitet.
Hans Johansen, Färbermeister in der Mynterstrasse no. 121.
verl: d, 16 mart. cop d. 7 april.

Jeg tror ikke den Frideriche Amalie du har fundet i Garnisons KB er den rigtige.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej Palle.

Mange tak for det fyldestgørende svar du har givet mig.

Jeg vil helt sikkert besøge Landsarkivet i Århus når mulighed byder sig, jeg ville jo så gerne finde ud af hvor hun kom fra, og hvor Efternavnet stammer fra, og hvis muligt hvem hendes forældre er, sådan er det jo med slægtsforskning.  :)

Den anden Friederica Amalie¨s dåb, dropper jeg.

Mvh. Heidi.