Adoption eller "blot" stedfaderens efternavn?

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 25 Dec 2011 - 13:54

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

Hej
Jeg funderer lidt over et generelt spørgsmål.

En dreng bliver født i 1893 uden for ægteskab, men er registret med barnefaderens efternavn
I 1896 gifter moderen og herefter figurerer drengen med sin stedfaders efternavn i folketællingerne.

Skulle der en officiel adoption til - eller var det almindeligvis dengang, at et uægte barn antog stedfaderens navn ved moderens ægteskab?? Der er intet anført i kirkebogen ved dåben, at han siden har skiftet navn.

Mvh.
Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Anette Eriksen

Hej Birthe,

Jeg har oplevet præcis det samme. Min oldemor havde en søn født uden for ægteskab, som fik sin fars navn, Nielsen. Hun blev så gift med min oldefar, der hed Jensen, og siden dengang er drengen blevet benævt Jensen. Jeg tror ikke, at der her var nogen adoption - der står i hvert fald intet ved hverken dåb eller konfirmation.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Kim Melchior

Hej,

Personligt kender jeg til et eksempel hvor et barn fodt uden for aegteskab fik moderens efternavn. Da moderen senere blev gift gik barnet under stedfaderens efternavn. Da han blev indskrevet i skolen var det paa denne maade:
fornavn - efternavn (moderens pigenavn) kaldet stedfaderens efternavn. Det barn blev aldrig adopteret af stedfaderen.

mvh
Kim Melchior (USA)

Egon Hansen

et andet eksempel!

En pige bliver født 1911 og døbes med den ugifte mors navn. senere bliver der i kirkebogen , med en anden håndskrift og en anden type blæk, udlagt barnefar: N.N. og i bemærkninger forældrene gift 1912. og pigen får
nu ægtemandens efternavn.
Så vidt, så godt, men samme håndskrift og blæktype anvendes da parret i 1922 får døbt endnu et barn !

Ved dåben i 1911 er svigerforældrene ikke med, selv om de bor nabo til hvor den ugifte mor har sit ophold ved fødslen!

Kan jeg regne med at den senere tilskrevne udlagte barnefar, også er den biologiske far?
Gælder "pater est" reglen til andet er bevidst? Det håber jeg da jeg har en meget lang anetavle på N.N., men bysladren siger noget andet, og pigen og hendes søskende er forlængst døde.

Mvh Egon

Jannie Jensen

Hej

Lov 130 af 27/5 1908 § 11.
Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab indgaaet Ægteskab med en anden end Barnets Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten, tillægge dette sit Familienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels(Daabs-)attest, sin egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen overdrages andre uden Faderens Samtykke.


Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Birthe Nørskov Bonde


Tak for svarene! :)

Til Jannie. Tak for lovuddraget.
Så kan jeg konkludere i dette tilfælde, at barnefaderen i dette tilfælde har givet accept til at hans søn fik sin stedfaders navn - uden nødvendigvis adoption.


Mvh.

Birthe :)
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Bente Rømer

Hej
Jeg har oplevet, at et barn født uden for ægteskab, får moderens efternavn, Senere gifter moder OG udlagte barnefader sig, og får flere børn sammen. Men førstnævnte søn beholder moders fødenavn til efternavn resten af livet - også til trods at han bor hos sin mor og far.
Så  alle varianter er mulige :-)

Mange  hilsner
Bente Rømer

Annemarie Carlsen

Hej,
Da det er et generelt spørgsmål du stiller, kan jeg give dig følgende oplysning.
På min dåbsattest står:
Lov nr. 131 af 7. maj 1937, & 2 stk. 3.
Jeg undersøgte dette i 1964, og fik følgende fra Kordegnekontoret , Fødselsanstalten Århus:
Som svar ................................................... har De opfattet rigtigt, idet den kun hjelmer ret til at bære den mands slægtsnavn som moderen har indgaaet ægteskab med, og som ikke er identisk med den oprindelige fader. Der er altså i et saadant tilfælde ikke tale om adoption og derfor heller ikke om arveret m.m.

Blot en oplysning.
Mvh
Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper