Vielse Hunseby, Musse herred i Maribo Amt

Startet af Eva Bjarnø, 07 Jan 2012 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Eva Bjarnø

Hej
Jeg leder efter en vielse mellem Ane Dorthea Jensdatter og Hans Pedersen i tiden fra 1793 og frem, jeg mener, den må ligge omkring opslag 115, 1735-1814, Hunseby, Musse herred i Maribo Amt.
Men hvad betyder alle de underlige bogstaver, er det et barn eller er præsten beruset, er det besværgelser.   ::)
Ane Dorte er gift to gange, hendes sidste barn i 1. ægteskab er født ca. 1793 og første barn i andet ca. 1797.
Jeg har for ca. 40 år siden siddet og bladret i den kirkebog og troede dengang, at der ikke var passet ordentlig på den. Og nej jeg har ikke beskæftiget mig med slægtsforskning i 40 år, jeg har holdt en 40 års pause.
Jeg håber at der er nogle, der kan hjælpe mig og/eller give en forklaring på tegnene, som jeg må indrømme forvirrer mig totalt.

på forhånd tak Eva

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Eva.

Jeg kan ikke hjælpe med vielsen, men forklare alle de underlige tegn.
Det er forlovernes underskrift. De fleste kunne jo ikke skrive, men satte så deres initialer.
Som regel har præsten skrevet hvilket navn de har. F.eks. på opslag 115, 2. kolonne øverst
RRS (Rasmus RasmusSen) og IDS (Jens DitlefSen)
Hvis du leder systematisk, kan du være heldig at finde dine forfædres uderskrift/initialer.
God videre jagt.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Eva Bjarnø

Hej jens
Selvfølgelig og så med pen og blæk, det må dog være vidnerne der skriver under her. Det hjalp på distraktionenm nu kan jeg se bort fra krimkramset. jeg har ganske vist ikke fundet dem endnu.
tusind tak Eva

Birgitte Hansen

Hej

http://www.hensch.dk/pdf/Hunseby%20Sogn.pdf

På dette link over gårde og huse i Hunseby sogn findes Hans Pedersen og Ane Dorthe Jensdatter på side 8.  Der kan du se, at Ane Dorthes første mand Anders Olsen dør i 1792 (april - kirkebog) og hendes første barn i nyt ægteskab er født 1793 (hun er døbt den 24. marts har jeg set i kirkebogen). Det indsnævrer jo  tidspunktet for vielsesdagen noget. Du kan også se, at Hans Pedersen kommer fra Østofte.

På opslag 119 øverste højre hjørne på højre side (der er 2 sider på samme opslag) finder du trolovelsen. Hun forlover sig meget hurtigt efter 1. mands begravelse.

Held og lykke med din videre søgning

Birgitte Hansen

Eva Bjarnø

Hej Birgitte
Der havde jeg slet ikke tænkt at se efter, selv om stort set hele min mors familie står i den inkl. min mor, som jeg ville ønske, jeg kunne fortælle at hun er i familie med Amandus.
Da jeg ikke kunne finde min morfars oldefar Mads Jørgensen i den, han havde også en gård i Anderstrup på samme tid som dennne her gren,  glemmer jeg at bruge den.
Det er jo næsten uanstændigt så travlt min tippe har haft.
En STOR tak herfra.
Eva