Skorstensfejermester Norrholm Nielsen fra Nykøbing-Falster

Startet af Åke Carlsson, 18 Sep 2016 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Åke Carlsson

Söker uppgifter om en skorstensfejarmästare från Nyköbing-Falster vid namn Norrholm Nielsen som ska ha fått en son någon gång under perioden 1936-1946.

Detta är vad jag vet:
Josef Adrian Månsson, född 7/2 1887 i Eringsboda, Blekinge, utvandrar 1907 till Danmark. Där gifter han sig med en danska (namn obekant) och får bl.a. dottern Johanne, som gifter sig med Norrholm Nielsen. Denne ska också ha kallats för "Nosse".

Jag har gått igenom födelseboken för Nyköbing-Falster 1936-1949 utan att kunna finna parets son, som alltså ska vara född under 1930- eller 1940-talet. Jag känner till namnet på sonen, men eftersom han troligen är i livet, är det mindre lämpligt att lägga ut det här.

Jag är tacksam för alla pusselbitar i jakten på Norrholm Nielsen med familj.

Frågan är också om det kan tänkas finnas någon förteckning över skorstensfejare eller kontaktuppgifter till en lokal skorstensfejerforening eller något liknande.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Åke Carlsson

Fantastiskt bra jobbat, Gitte! Det var just sonen född 1935 som jag letade efter. Med hjälp av dina uppgifter har jag nu hittat bilder, kontaktuppgifter med mera på nätet. Stort tack!