Hjælp til at søge uden for DK

Startet af Connie Hammenshøj, 06 Jan 2012 - 12:31

Forrige emne - Næste emne

Connie Hammenshøj

Hej her i forum

Jeg er kørt helt fast med en 3xtip oldefar som har et lidt specielt navn som kunne antyde at han eller hans familie kommer fra udlandet - Tyskland er mit spage bud.... baseret på hans efternavn:
Theus
Jeg har søgt hjælp i Aneefterlysning i denne tråd

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26463.0.html

men der er ingen respons - mange har læst tråden men ingen har bud så  nu prøver jeg her om nogle mere erfarne slægtsforskere har råd til mig om hvordan jeg kan opstøve ham - det lidt jeg ved står i den første tråd men jeg kan lige kort repetere her:

Hans navn er Jochum Mathias Theus - han er formentligt født omkring 1771 da der ï KB ved indførslen af hans død i dec 1829 (Kattrup,Voer, Skanderborg) står at han er 58 år og 1 md men dette er det eneste jeg har der refererer til hans alder.
Ved vielsen og børns fødsler er der ingen referece til hans alder, forældre eller fødested.
I 1787 ville han (formentligt) være 16 år og næsten helt sikkert ude at tjene og i 1834 er han allerede død så FT har ikke hjulpet mig
- jeg har været omkring hans hustrus søskendes børns dåb men intet om ham -
hendes ene søster opkalder en søn efter ham - han kommer til at hedde Jochum Mathias Theus Sørensen og ham kan jeg finde i en FT - han er født i 1828 og min 3xtip dør først i 1829 - lidt spøjst men sikkert ikke en indikation af noget som helst
- deres egne børn ser ikke ud til at få særligt tyskklingende navne - de får dog en søn de kalder Mathias Theus Jochumsen - jeg ved ikke om der kan ligge noget hint til farfars navn der....
men er der nogle herinde som har en brandgod ide til mig om hvordan jeg kommer videre med ham :P ?

mvh
Connie
Med venlig hilsen
Connie
www.hammenshoej.myheritage.com

Inger Buchard

Hvis du kigger på DIS-Wikis side om Tyskland http://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=Tyskland og forsøger det, der hedder Metasuche - linket står nederst på siden, så får du et indtryk af, hvor Theus-navnet forekommer i det område, Genealogienetz dækker

Det danske Jochum ville på tysk hedde Johann - eller længere sydpå Johannes. Mathias/Matthias har samme form på tysk og dansk

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Skov

Du bør ikke udelukke Danmark helt.

FT-1787 og (især) FT-1801 er mangelfulde. Skanderborg Amt er næsten ikke indekseret på familysearch.org

Theus kunne være en variation af Thyge eller Theis. Hans fader kunne således hedder Mathias Thygesen eller Thyge Mathiasen eller noget lignende.

Fornavnet Theus ses blandt andet for en præst ved Kolding omkring 1700.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Kim Melchior

Hej Connie,

Har du provet laegdsrullerne. Der skulle vaere en chance for at han maaske kunne findes omkring det tidspunkt hvor han blev gift idet han kun var et sted i tyve aars alderen.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Eva Morfiadakis

Namnet Theus finns på Bornholm enl. FS.

Eva M
Eva M

Connie Hammenshøj

Tak alle sammen - jeg prøver de forskellige ting - det med lægdrullerne har jeg ikke prøvet før - men har var da over 30 da han blev gift .........er der så stadig en chance for at finde ham der? Præsten i Kolding havde jeg også fundet på Google men jeg kom ingen vegne videre med ham og personen på Bornholm også det kan godt være det var værd at arbejde videre med - Theus er åbenbart ikke noget ualmindeligt navn i Tyskland i følge Wiki linket...............

TAK for de gode input

mvh
Connie
Med venlig hilsen
Connie
www.hammenshoej.myheritage.com