Charles Nelson fra København, en sømand, hvordan finder jeg ham?

Startet af Birthe Balskov, 29 Dec 2011 - 13:29

Forrige emne - Næste emne

Birthe Balskov

Jeg prøver at opdatere tråden om Charles Nelson.
Det kunne se ud til, at han er sømand, og det passer med overleveringerne. Hvordan finder man en sømand, eller er det overhovedet muligt?
Han skulle være født i Kbh omk. 1845 og blev i 1869 gift i Bristol med  Ellen Hormsby. Født i Neath, South Wales omkring 1851.
v.h.
Birthe


Eva Morfiadakis

Eva M

Anne Mortensen

Hvorfor starte et nyt indlæg om samme person ?

Fint du kunne bruge oplysningen i mit indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birthe Balskov

Anne, når jeg kun takkede Eva, var det, fordi jeg var lidt for hurtig og ikke så dit navn. Også tak for din oplysning om hjælperne. Den gav pote.
Det, jeg efterlyser, er en fortegnelse/oversigt over søfolk. Der findes en tidligere over skippere og matroser, men Charles er nok først begyndt at sejle omk. 1860.
Og når jeg startede en ny tråd, var det for at specificere dette.
v.h.
Birthe

Eva Morfiadakis

Marriages Mar 1869   --------------------------------------------------------------------------------

Hormsby  Ellen     Bristol  6a 90

Nelson  Charles     Bristol  6a 90


Han blev gift i England. Hustrun är nog inte danska.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

HO 144/1587/374828 Nationality and Naturalisation: Nielson, Carl (known as Charles Nelson), from Denmark. Resident in Barry. Certificate 5,536 issued 3 February 1920.  

Jag vet inte om det är han här som fick brittiskt medborgarskap 1920.Jag har upptgiften från National Archives i London.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Du kan ju beställa vigselbevis. Hur mycket information ett så gammal certificate innehåller vet jag inte.
Jag beställde ett death certificate för ca. 5 år sen. Jag fick betala 10 pounds. Antagligen är det dyrare nu.

Eva M
Eva M

Birthe Balskov

Hej Eva
Tak for din fortsatte interesse. Med hjælp fra en "helper" har jeg bestilt kontrol af certifikatets eksistens, så jeg ved om det findes, før jeg bestiller det.
Der ville gå omk. 15 dage, så jeg må væbne mig med tålmodighed.
v.h.
Birthe

Birthe Balskov

Nu har jeg fundet ud af (med hjælp fra "helper"), at Charles'  far hed John Nelson. Det passer stadig, at han er født i Kbh 1945. Mit problem er stadig, hvordan man finder en sømand (og så selvfølgelig ikke mindst at finde hans dåb).
I FT 1871 er der en Charles Nelson født omk. 1845 i Haverfordwest, Milford, Pembrokeshire, Wales. Når nu hans kone er fra South Wales, er det måske sandsynligt, han møder hende der omkring.
v.h.
Birthe

Eva Morfiadakis


Hej!

Var du söka vet jag inte. Kanske på Födselsstiftelsen? Du ska nog söka efter en Carl Nielsen.

Eva M
Eva M

Bjørn Marcher

Hej Birthe,

Nu ved jeg jo ikke, hvor sikker du er på fødselsåret, men der er ikke så mange hits på Familysearch på en Carl Nielsen, fra 1840 til 1850 med en John/Johan/Johannes Nielsen som far. Denne er måske den eneste rigtig brugbare :

Carl Michael Antonius Andersen NIELSEN   
Birth: 22 Oct 1847 
Christening: 26 Dec 1847 
  Father: Johan Lauritz NIELSEN
  Mother: Laura Sophia Andrea NIELSEN
  Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke

Familysearchg registreringer er ikke fuldstændige, så der kan godt være andre.
Det var måske umagen værd at følge denne og se om det kunne være ham?

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Birthe Balskov

Hej Eva og Bjørn
Der er en Carl Valdemar Nielsen i 1843, København, hvis far hedder Jørgen Nielsen.
Det kunne også være ham.
Jeg håber at få det præcise fødselsår, når jeg får vielsesattesten.
v.h.
Birthe

Birthe Balskov

Nu har jeg modtaget kopi af vielsesattesten fra England.
Den giver desværre ikke alle de oplysninger, jeg håbede, men
Charles Nelson er født 13. oktober.
Jeg kan ikke finde nogen Carl Nielsen født den dato, så gode ideer modtages.
v.h.
Birthe

Eva Morfiadakis

Föreslår att du söker på familysearch.org. Ofta ser man att den som registrerar födelsen inte alltid anger födelsedatum utan dopdatum. Jag menar att en som är döpt 4 november kan ju var född t ex 13 oktober. Sen är jag inte alltid nöjd med FS för att de registrerar bara född i Copenhagen inte sognets namn.

Sen en annan sak: om du nu finner en Carl Nielsen f. 13 oktober, hur kan du vara säker på att det är rätt person? Carl Nielsen är nog ett vanligt namn.

Sen en sak till. Jag har märkt att folk som befinner sig i utlandet och som inte alltid har haft "korrekta" id-dokument (ibland räckte det att någon intygade), uppger t ex Copenhagen när de menar Köbenhavn Amt.

Ibland döper man barnen efter sina föräldrar. Då kanske man kan vara lite mer säker.

Jag gav dig nr på ett naturalisation document på en Carl Nielsen/Charles Nelson i Barry. Såg faktiskt ett engelskt TV-program här om dagen (en artist var "skraldemand" för en dag). Han var i Barry och han sa att det är south Wales.

Om det är rätt person finns kanske själva ansökan kvar. Den ger ju säkert information om hans föräldrar. Man kan ju fråga om personens födelsedatum innan man beställer. Jag tror att arkivarierna är så pass generösa att de ger lite info.

Eva M
Eva M

Birthe Balskov

Hej Eva
Jeg har været omkring FS og arbejder væk fra Kbh (både Roskilde og Fr-borg). Endnu har jeg ikke fundet nogen, der passer rigtigt.
Men jeg er enig med dig, at FS og FT ikke altid er præcise.
Ved FT i England har det passet med fødselsåret omk 1845 alle tre gange.
På vielsesattesten bliver den tidligere oplysning om, at faderen hedder John Nelson bekræftet.
Et eller andet sted føler jeg ikke, at den fødsel jeg skal finde må afvige ret meget, fra de oplysninger jeg har.
Der dør en Charles Nelson i 1922 i Bristol, 77 år. Det kunne være ham, og dermed også ham du foreslår, der søger statsborgerskab i 1920.
v.h.
Birthe

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Nyboder, Nyboder, 2 divisions 2 kompagni, Elsdyrgade no. 17 salen til gaarden, 1103, FT-1850, C7847
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Nielsen 29  Gift  tømmermand wed Holmen, huusfader Kbh
Kirstine Eriksen 28  Gift  konen Do.
Caroline Nielsen 7  Ugift  deres börn Do.
Ane Nielsen 5  Ugift  deres börn Do.
Carl Nielsen 3  Ugift  deres börn Do.

Undersök den här. Fadern har ju lite med havet att göra.

Eva M
Eva M

Birthe Balskov

Hej Eva
Jeg har undersøgt den. Carl August Nielsen f. 27 nov 1847, og døbt i Holmens kirke 11. feb 1848.
Faderen hedder Johan Frederik Nielsen.
Måske kunne faderen også godt hedde Jens, hvad skulle det blive til på engelsk hvis ikke John.
Når jeg ser på Charles og Ellens børnss navne (dem jeg har), så hedder de:
1. Charles
2. Alice
3. John
4. Nellie/Ellen
5. Willie
6. Grace
Kunne man forestille sig en fordanskning af Alice?
Tak for din hjælp.
v.h.
Birthe

Birthe Balskov

#18
Tilbage til udgangspunktet:
Håndskrift er ikke altid let at læse. Ved nærmere gennemgang af vielsesattesten, står der, at han er bachelor og ikke, at han er født 13. okt. Ergo har jeg ingen fødselsdag.
Til gengæld er hans far daglejer.
Øv øv
Birthe

Eva Morfiadakis

#19
Du kanske skulle titta på hans death certificate istället. Jag har ett engelskt death certificate från 1994. Det innehåller fullständigt födelsedatum och födelseort. Om ett från 1922 är så detaljerat vet jag faktiskt inte.
Han som dör 1922 är 77 år gammal.

Eva M
Eva M

Birthe Balskov

Hej Eva
Ja, det kan være, du har ret. Jeg synes, det er noget vanskeligt.
v.h.
Birthe