FRØRUP - slægten.

Startet af Hans Frørup, 05 Jan 2012 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Hans Frørup

Som ny i faget søger jeg kontakter til slægtsforskere, der er stødt på Frørup-familien i Københavnerområdet og i Norge. Jeg er dog nået tilbage til 1500-tallet i Bergen.

Venlig hilsen fra Hans Frørup
mail: frorup@privat.dk

Peder Blommegård

Hej Hans.
Jeg er i min svigersøns aner stødt på birkedommer Andreas Frørup i Esbønderup med en fortid i Norge, ca. 1747-1798.
Har han og hans afkom din interesse?
Venlig hilsen
Peder Blommegård

Lars Skovvang Larsen

Hej Hans.

Jeg har kendskab til en Niels Frørup eller Frøyerup. Han var (antageligt) forpagter af Lille Ladegård i Sorø - nævn der i 1753 og 1754.
Han var gift med Cille Hendrichsdatter Pram, der tidligere havde været gift med Athonius Bartholomæus.

Mine noter på Niels Frørup ser således ud:
Kilde: Skiftet efter konen i 1754.
I 1753 er han nævnt som kreditor og debitor i skiftet efter Jens Poulsen Muurmesters kone Anne Maria Dorthea Erhardsdatter (33929) i Skælskør. Han var da på Sorø Lille Ladegård - kaldes da Niels Frørup.
Han var sandsynligvis forpagter.
Den 8. december 1752 var "Sr Fröÿerup og Hustr" til alters i Sorø Kirke. Det samme var de den 9. februar og 7. december 1753.
Den 22. juli 1754 blev en fattigmand ved navn Jørgen begravet på Sorør kirkegård. Han var død hos Frøyerup på Lille Ladegård.
I 1765 konfirmeredes i Sorø kirke en Niels Frøyrup Haase, 15 år gammel. Hvem er han?

Niels Frørup kan du se på min hjemmeside her: http://aneopslag.dk/alle/per01179.htm#10

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Hans Frørup

Hej Peder

Mange tak for din tilbagemelding. Jo, jeg kender godt Andreas Frørup i Esbønderup. Der er to Frørup-byer i Danmark og en i Nordtyskland, der alle har givet anledning til flere Frørup-slægter.

Når jeg fører de forskellige Frørup-slægter tilbage ender jeg som regel med en søn, der hedder Frørup fra byen Frørup, men hvor faderen hedder noget andet. Det er i 1700 og 1800-tallet. Dette er blandt andet tilfældet med Andreas. Dette forhold giver naturligvis nogle udfordringer, når de forskellige slægter bl. a. bruger de samme fornavne og endog gifter sig med hinanden. En af Andreas efterkommere hed Hans Frørup.

"Mit slægt" har heddet Frørup tilbage til før ca. 1580 - og har haft en del Hans Frørup'er.
Du skal endnu engang have tak for dit forslag.

Venlig hilsen
Hans Frørup

Hans Frørup

Hej Lars

Tak for dit indlæg og forslag. Jeg har en Niels Frørup, 1735 - 1776, i min slægtstavle, men han var guldsmed i Bergen, hvor han opholdt sig hele sit korte liv. I de 200 år som "mine" forfædre opholdt sig i Bergen fik de naturligvis mange børn / sidegrene, som jeg ikke har styr på - og som kan have taget tilbage til Danmark. Der er jo en vis tendens til på den tid at gengruge fornavne fra led til led. På den anden side er Niels et ret almindeligt navn.

Min Niels Frørups søn, Jens Kahrs Frørup, tog til København og blev i 1795 gift med en Cecilia Elisabeth Erichdr Gram. Nu har jeg lige fundet ud af at den gode Cecilia havde været gift før -med en: Carl Frørup! (Hvis barnebarn stod model for Eckersberg i 1838.) Så en sådan Carl Frørup, som jeg nu skal finde forfædre til - kan jo godt have forbindelse til dine Frørupper?

Venlig hilsen fra
Hans Frørup