Født dreng opført under fødte kvindekøn Skt. Olai 1883, 2. okt.

Startet af Keld Herbst, 04 Jan 2012 - 22:58

Forrige emne - Næste emne

Keld Herbst

1874-1886, Helsingør Skt Olai, Lynge-Kronborg, Frederiksborg / data/kirkeboeger/179/2/012/K09-13-A
Opslag 247
Fødte kvindekøn:

Født den: 2. Oct. 1883
Barnets navn: Viggo Emil Richard Tell
Dåb: 21 maj hjemme
Forældre: Former, Albert Vilhelm Lorentzen Tell - Hustru Anna Sophie Vadmann, 33 Aar

::)
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/

Leif Sommerdal

Og?

Dem er der masser af - hvad skal dette emne under Aneefterlysning?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Helt uden forståelse for, at Keld har anbragt sit indlæg i AneEfterlysning, er jeg ikke.

Hvis det var mig, der ledte efter Viggo Emil blandt mine aner, ville jeg slå op under *drengefødsler*, og eftersom jeg sandsynligvis allerede da ville vide, at familien ikke havde for vane at flytte fra sogn til sogn, ville  tanken om en fejlføring være kommet til mig, og jeg ville sikkert da i første omgang prøve at lede under *pigefødsler* og var dermed kommet frem til 1874-1886, opslag 247.

Født 02.10.1883
Hjemmedåb 21.05 - og da ville jeg tage det for naturligt, at det måtte være 21.05.1884.

Så nemt er det tilsyneladende ikke.

Derefter ville jeg prøve under fødsler/dåb 21.05.1893 - ja, jeg skrev 1893. Og hvorfor det?

Ægteparret - sikkert dejlige mennesker - tog lidt let på det med frister, forbud, påbud, konventioner, vaner, skikke etc.

Går man til samme kirkebogs opslag 126 nr. 38, vil man se, at ægteparret den 17. april 1885 fik en søn. Drengen blev døbt, men det er en statshemmelighed, om det er en hjemmedåb eller en kirkedåb, og dåben fandt første sted den 24. marts 1893. Da var knægten otte år gammel.

Leif har ret i sin  bemærkning: "..Dem [fejlindføringer] er der masser af.." - ja, og det sågar i selv samme sogn - ved at bladre lidt hist og pist fandt jeg ikke færre end ti fejlindføringer.

Om opgaven var for stor for den kirkebogsførende, eller lidt pimperi af altervin var for fristende, tør jeg ikke gisne om.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hej Hans,

Som sædvanlig er der altid lidt at tænke efter, når du har været i gang med at spinde en ende i et indlæg  :)
Citat fra: Hans Poulsen Dato 05 Jan 2012 - 10:39

Helt uden forståelse for, at Keld har anbragt sit indlæg i AneEfterlysning, er jeg ikke.

Hvis det var mig, der ledte efter Viggo Emil blandt mine aner, ville jeg slå op under *drengefødsler*, og eftersom jeg sandsynligvis allerede da ville vide, at familien ikke havde for vane at flytte fra sogn til sogn, ville  tanken om en fejlføring være kommet til mig, og jeg ville sikkert da i første omgang prøve at lede under *pigefødsler* og var dermed kommet frem til 1874-1886, opslag 247.


Ovenstående - i øvrigt fornuftige kommentar - underbygger min forundring over placeringen i Aneefterlysning. Din udlægning synes jeg nærmest hører under: Slægtsforskning - metode og teknik

Hav en forsat god dag
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Hej Leif

Lad os afvente og se, hvad moderator skønner: Flyttes-flyttes ikke.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis B. Jensen

Man kan da også komme ud for at disse kan være indført efter kinfirmationer, Vielser døde - m.m. - så har men en given oplysning om en begivenhed og den ikke står hvor den burde - skal man nok lige tjekke kirkebogen grundigere - det er ikke altid der står at der forsættes et andet sted i bogen.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hans Poulsen



Enig, Lis.

Det bevirker, at jeg altid som det første tjekker opslag 1, 2 eller 3 for at se, om der er oversigter over, hvad den konkrete kirkebog indeholder - og på hvilke sider de forskellige indførsler står.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag