Jørgen Lassen & Karen Kirstine Sørensen?

Startet af Barbara Reinholdt Larsson, 03 Jan 2012 - 04:11

Forrige emne - Næste emne

Barbara Reinholdt Larsson

Heheh du lyder til at være stædig ligesom jeg. Jeg vil også bare finde ud af hvad der er det rette og bider mig fast til jeg finder løsningen.
Men vi fandt den og det er det der tæller.

Og hold da op hvor har du fundet ud af meget omkring Karen.
Hun har da haft sig nogle mænd må man sige. Jeg bliver helt forvirret af alle de navne og datoer. Men hun må ikke have været særlig glad for ham Jens siden hun finder Peder så kort efter mens hun stadig er gift med Jens.

Mon Jens han dør i tugtehuset siden hun bliver enke.?

Jeg undre mig også disse ting som du nævner du undres over.

1) at CHRISTIAN og hans søster, ANE KIRSTINE, optræder både i Holstebro og i Viborg ved FT-1880. Det er ganske vist set før, så det kan jeg leve med. Men! Normalt siger man, folketællinger foretages 1. februar. Det gælder også for tællingen i 1880. Så hvordan kan KAREN KIRSTINE SØRENSEN stå på adressen i Holstebro — hvis hun er død ugen før (og dét tror jeg Birgit har ret i)..? Det har jeg alligevel aldrig set før! Ja det er sgu da godt lidt af et sær tilfælde må jeg indrømme. At man kan være til folketælling når man er død! ?

2) Hvis det er KAREN KIRSTINE, der er død — hvorfor er hun så begravet i Naur? Hvilken tilknytning har hun dertil? Ja jeg kan ikke lige umiddelbart forbinde hende til dette sted. Måske hun er flyttet pga en mand ?

3) at CHRISTIAN og hans søster, ANE KIRSTINE, bor hos Mosters nabo? Måske er forklaringen, at de er skrevet på efter den egentlige tælling (læg mærke til, hvordan nummereringen er rettet), og bare fejlskrevet..?

4) at JØRGEN LASSEN slet ikke kan findes? Hvor er Jørgen Lassen. Stak han bare af fra hende som en kryster. Måske han kun var i byen og arb en kort periode og så havde en affære med hende imens og så daffede af igen eller døde han. Det undre mig.


MVH
Barbara Zatler

Alice Oppenheim

Med hensyn til JENS CHR. CHRISTENSEN kan man også spørge: Hvis en mand laver noget kriminelt i Holstebro & Omegn — hvor bliver han så smidt i tugthuset?

Hvis vi skal finde ham død — hvilken kirke står han så i?

Birgit Mølby Hansen

Her er vist tilknytningen til Navr sogn:

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hjerm, Navr, Alstrup bye, Fattighuset, 5, FT-1870, C5881

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Karen Sørensen 39  Fraskilt Moder Under fattigvæsenet  Borberg
Ane Marie Madsen 9  Ugift Børn Under fattigvæsenet  Holstebro
Ane Kjerstine Madsen 3  Ugift Børn Under fattigvæsenet  Holstebro



Barbara Reinholdt Larsson

Ja det er et godt spørgsmål. Lå der et i Holstebro eller hvordan finder man frem til det?

Jeg har måske fundet Jørgen Lassen som står som Jørgen Larsen jernbane arbejder som er logerende hos en familie i Hjørring amt.

Han passer nogenlunde jævnaldrende med Karen da de får Kristian L. Jørgensen i 1875.
Han var den eneste jernbane arbejder der dukkede op med samme navn. (godt nok stavet Larsen)
Men det har hans søn også stået som nogle steder.

Hjørring, Horns, Tolne, Vestlige Distrikt Tolne S., Dahlgaard, 71, FT-1870, C4606

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Christian Willadsen   34   Gift   Husfader   Jordbruger   Tolne Sogn Hjørring Amt
Sine Chatrine Sørensen   34   Gift   Husmoder    Tolne Sogn Hjørring Amt
Mette Kristine Willadsen   7   Ugift   Barn    Tolne Sogn Hjørring Amt
Wilhelm Christian Willadsen   6   Ugift   Barn    Tolne Sogn Hjørring Amt
Severine Oline Willadsen   4   Ugift   Barn    Tolne Sogn Hjørring Amt
Ane Christine Willadsen   3   Ugift   Barn    Tolne Sogn Hjørring Amt
Laurits Christian Willadsen   1   Ugift   Barn    Tolne Sogn Hjørring Amt
Kirsten Christensen   64   Enke   Aftægtskone    Mosbjerg Sogn Hjørring Amt
Mouritz Sørensen   23   Ugift   Tyende    Tolne Sogn Hjørring Amt
Christian Marius Andreasen   19   Ugift   Tyende    Tolne Sogn Hjørring Amt
Jens Christian Nielsen   17   Ugift   Tyende    Tolne Sogn Hjørring Amt
Frederik Christian Christensen   15   Ugift   Tyende    Hørmested Sogn Hjørring Amt
Jensine Karoline Sørensen   19   Ugift   Tyende    Tolne Sogn Hjørring Amt
Larsmine Jensen   15   Ugift   Tyende    Tolne Sogn Hjørring Amt
Carl Johansen   25   Ugift   Logerende   Jernbanearbejder   Sverrig
Svend Carlsen   27   Ugift   Logerende   Jernbanearbejder   Sverrig
John Pedersen   29   Ugift   Logerende   Jernbanearbejder   Sverrig
Mads Christian Simonsen   32   Gift   Logerende   Jernbanearbejder Skærum Sogn Hjørring Amt
Adolf Sylvester   34   Ugift   Logerende   Jernbanearbejder   Hjørring Kjøbstad Hjørring Amt
Jørgen Larsen   37   Ugift   Logerende   Jernbanearbejder   Slagelse Kjøbstad
Mads Peter Mogensen   28   Gift   Logerende   Jernbanearbejder   Elling Sogn Hjørring Amt
Christian Pedersen   30   Gift   Logerende   Jernbanearbejder   Lendum Sogn Hjørring Amt

   

Om det er ham ved jeg ikke men han er født i Slagelse hvis det er ham.

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Eggerslevmagle, et Huus, 33, FT-1834, C7201

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lars Jørgensen   38   Gift      Huusmand   
Mette Katrine Johansdatter   29   Gift      hans Kone   
Jørgen Larsen   2   Ugift      deres Søn   
Mads Pedersen   7   Ugift      faar Almisse
MVH
Barbara Zatler

Barbara Reinholdt Larsson

Ja du har sørme ret Birgit det er hende. :)

Det ser ikke ud til at Karen har haft det nemt i sit liv.
MVH
Barbara Zatler

Birgit Mølby Hansen

Ifølge FT 1860 som Alice fandt, kom Peter Madsen, faderen til de to piger, fra Navr, så det er vel derfor Karen Kirstine er havnet der i 1870

Ja det var hårde tider dengang, der var ingen hjælp at hente, hvis man blev syg eller blev alene med en flok børn.

Barbara Reinholdt Larsson

Ja så giver det hele jo meget mere mening.

Nej det var hårde vilkår den gang. Og fattiggården skulle vist ikke være noget rart sted at havne.

MVH
Barbara Zatler