Ole og Senne ses sidst ved FT-1840 - men er derefter "forsvundet"

Startet af John Sørensen, 02 Jan 2012 - 15:52

Forrige emne - Næste emne

John Sørensen

Ole Hansen født 24/6 1788 (Kbh, Sokkelund,Søllerød opsl.24) gifter sig d 16/12 1814 med Senne Nielsdatter, (enke efter Peder Olsen) og bliver dermed ejer af gården "Julianehøj" i Brønshøj.
Familien ses ved FT-1834 i Brønshøj

Ole og Senne sælger "Julianehøj" i 1835 for 7000 rdl. og flytter til Mørkhøj (Kbh, Sokkelund, Gladsaxe, Tilgang 1813-41 opsl. 323).
Familien se ved FT-1840 i Mørkhøj. (Kbh, Sokkelund, Gladsakse, Mørchøye, En Gaard, 145, FT-1840, C4322).

Men herefter kan jeg ikke finde Ole og Senne. Hverken ved FT-1845 eller FT-1850. Heller ikke i kirkebøgerne for døde i Gladsakse fra 1841 og frem, er der bid - og de står ligeledes ikke nævnt i Afgangslisterne.

Jeg har muligvis overset noget - men er der nogen, der kan hjælpe med, hvor de er blevet af?

Venlig hilsen
John Sørensen


Hans Peter Christiansen

Hej John.

Du har dem her:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød, Skourød, 101, FT-1845, C1431
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Ole Hansen   56    Gift      Bonde   Søllerød S., Kjøbenhavns A.
Sine Nielsdatter   65    Gift      hans Kone   Brønshøi S., Kjøbenhavns A.
Hans Olsen   20    Ugift      deres Børn   Brønshøi S., Kjøbenhavns A.
Marie Olsdatter   27    Ugift      deres Børn   Brønshøi S., Kjøbenhavns A.
Lone Olsdatter   22    Ugift      deres Børn   Brønshøi S., Kjøbenhavns A.
Johannes Johannesen   27    Ugift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Eilert Nielsen   25    Ugift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Ludvig Saxtorph   40    Gift      Parnsionerende Lieutenant   Kjøbenhavn
Gotta Lodovishe Saxtorph   3    Ugift      hans Datter   Thaarnbye S., Amager
Gunna Bruun   25    Ugift      Huusholderske   Kjøbenhavn

-------------------------------------------------------

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød, Skovrødgaard??, 98, FT-1850, D3179
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Hans Olsen   26    Gift      Eier af Gaarden, Huusfader   Brønshøi Sogn Kjøbenhavns Amt
Caroline Jensdatter   24    Gift      hans Kone   Bloustrød Sogn Frederiksborg Amt
Christian Hansen   3    Ugift      deres Søn   i Sognet
Ole Hansen   60    Gift      Aftægtsmand   Søllerød Sogn Kjøbenhavns Amt
Sine Nielsdatter   78    Gift      hans Kone   Brønshøi Sogn Kjøbenhavns Amt
Hans Johansen   18    Ugift      deres Tjenestefolk   i Sognet
Jens Andersen Krogh   22    Ugift      deres Tjenestefolk   Værløse?? Sogn Kjøbenhavns Amt
Ole Hansen   17    Ugift      deres Tjenestefolk   i Sognet
Johanne Marie Sørensdatter   16    Ugift      deres Tjenestefolk   i Sognet
Mvh HP

John Sørensen

Hej Hans Peter
Jeg er imponeret - blot efter en halv time har du fundet, hvad jeg har ledt efter i flere dage.
Du skal have så mange tak.
Venlig hilsen
John Sørensen

Ole Sylvester-Nielsen

Hej John
Jeg arbejder også med den familie, Ole Hansens ældste søster Ane Cathrine Hansdatter døbt 25.2.1781 er min ane.
Deres forældre er: Hans Jensen født ca. 1754 og Maren Larsdatter født ca. 1755, men deres forældre er der meget usikkerhed om, jeg kan ikke finde nogle sikre oplysninger om dem.

Den 18.6.1780 bliver ungkarl Hans Jensen af Holte og enken Maren Larsdatter gift med kongebrev, hun er enke efter gårdmand Niels Christophersen af Holte. Desværre er der ikke skifter i Søllerød sogn på den tid :( det er der først fra 1786, et skifte kan eller give mange gode oplysninger.
Søllerød kirkebog 1756 – 1799 opslag 71
Du skriver at Ole Hansen er døbt 24.6.1788, men den Ole dør 14.9.1789 1 år gammel
Søllerød kirkebog 1756 – 1799 opslag 107
Hans Jensens næste søn Ole bliver døbt 7. Trint 18.7.1790
Søllerød kirkebog 1756 – 1799 opslag 105 eller Søllerød kirkebog 1784 – 1801 opslag 34
Ole Hansen bliver konfirmeret 13.4.1806 Søllerød kirkebog 1799- 1823 opslag 114.

Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

John Sørensen

Hej Ole

Tak for dit indlæg, - og især tak for din korrektion mht. Ole Hansens fødsel. Jeg vil omgående rette min slægtstavle.

Jeg havde allerede fundet Oles forældre, men har også uden held søgt længere tilbage. Der er imidlertid en Lars Nielsen, der er forlover ved Maren Larsdatters bryllup med Niels Christophersen 20/10 1776 (Kongens Lyngbys kirkebog 1776-1807, opsl. 4), som kunne være Marens far - men det har jeg dog endnu intet bevis for.

Ole er min ane. Han og familien flyttede tilsyneladende ret meget rundt i det nordsjællandske. Efter han med en god pris får solgt "Julianehøj" i Brønshøj, køber han en gård i Mørkhøj og senere en gård i Birkerød (Skovrødgaard??).

Hans ældste søn Hans Olsen driver gården videre, da Ole går på aftægt (FT-1850), og Hans erhverver for øvrigt senere den gamle "Dammen" (Amsterdam Kro i Birkerød). (FT-1880).

Jeg leder p.t. efter Ole Hansens dødssted og dato. Jeg har fundet en aftægtsmand Ole Hansen, der dør som 74-årig i 1859 i Bidstrup (Birkerød kirkebog 1849-1861, opsl. 340) - men alderen passer jo ikke rigtigt, så jeg tør dårligt tro på, det skulle være ham.

Jeg leder videre - de blev ret gamle i den familie.

Venlig hilsen
John Sørensen