Kartoffeltysker, Randbøl, Johan Michel Keller

Startet af Hanna Ammitzbøll, 01 Jan 2012 - 18:35

Forrige emne - Næste emne

Hanna Ammitzbøll

Johan Michel Keller var o. 22 år, da han kom til Randbøl sammen med sin første kone, Cathrine på 32 år. Begge oplyses at være født i Tyskland.
De får deres første barn, Ane Katrine Michelsdatter i 1761 (i hvert fald det første barn, jeg har fundet). Men jeg har ikke fundet hendes fødsel. Jeg har ledt i Grene-Vorbasses kirkebøger (her er næste barn tilført 11. sept. 1762) - og selvfølgelig i Randbøls.
De følgende 5 børn er tilført i Randbøl.
Cathrine dør 6. jan. 1777 i Randbøl (1748-1909, 294)
Johan Michel Keller gifter sig 2. gang med Maren Mogensdatter den 9. juni 1778 i Randbøl Kirke. (1748-1809, opsl. 328)
De får 4 børn sammen i årene 1778 - 1788.
J. M. Keller bor på gården Guldbergsminde i Randbøl.
Flere oplysninger om denne familie modtages med tak.
Venlig hilsen
Hanna Ammitzbøll

Inger Buchard

I oversigten over kolonister i hertugdømmet Slesvig er der en Michael Keller, der i 1761 overtager stedet 'Friedrichs Liebe' i Sophienhamm. Allerede 1763 har stedet en ny ejer.
Der står, at Keller kommer fra Chur-Pfalz.
Sophienhamm ligger i Hohn sogn - som du må kunne se kirkebøger fra på nærmeste statslige arkiv.

Måske er det dem, der er fortsat til Randbøl?
En anden, Melchior Keller, har et koloniststed i Lille Jyndevad, Burkal sogn, fra 1763. Måske er det en bror, og måske dukker Michael op som fadder ved barnedåb dér?

Litteratur: se
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=Kartoffeltysker

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karl Einar Rosenkilde

Hej Hanna.

Prøv at google navnet Johan Michel Keller og der kommer en del emner op, om kartoffeltyskere
jeg ved ikke om du kender dem ?

Venlig hilsen

K.E.Rosenkilde
9220

Hanna Ammitzbøll

Tak for gode råd og hjælp.
Venlig hilsen
Hanna Ammitzbøll

Lars Iburg-Krogh

Hej Hanne
Så lige din efterlysning. Iflg. "Keller bogen" skrevet af Inga Madsen i Svendborg (hun er måske død nu) :
Afskrift:
Johan Michael Keller, født i Kurphalz og indvandrede i 1760. Han blev bosat på Randbøl Hede, her fik han fæstebrev på dansk 31.12.1764
I 1761 havde han 1 barn, i 1762 2 børn. 26.4 1763 kom han på listen over uduelige. 6 august på listen over
bortdøde kreaturer, men han blev dog trods alt. I 1764 havde han 3 døtre. 1773 5 døtre, ifølge offentlige beretninger.
Andre oplysninger meddeler: Han var reformert og bosat i Frederikshåb på Randbøl Hede. Han havde følgende
børn:Johanes Michelsen f. 1746, Mette Michelsdatter f. 1748 og Johanne Michelsdatter f. 1752, altså alle i
Tyskland.
Den 31 december 1765 ejede han: 4 stude, 2 køer, 8 får, 2 vogne, 1 ploug, 1 harve, 8 fags våningshus i brug og 16 fag lade.
Den 2 juni 1778 blev han gift (andet ægteskab) med Maren Mogensdatter i Randbøll Kirke (hendes
første ægteskab) Johannes Michelsen fødtes i Randbøl sogn d. 23 (?) November 1781
Ved folketælling 1787 bor de på Guldbergsminde, Randbøl Sogn, Michel 40 år, Maren 28 år

Fødselsdatoen må være forkert, ifølge folketællinger er han født 1747, så er han for ung, måske 1737, ret uvis.


Det var hvad der var noteret om Johan Michael Keller - Bogen på 444 sider blev udgivet i 2005 og da var Inga omkring 80 år! Hun fik mig til at skrive om "mine" Kellere, som ikke indvandrede til heden, men omk. 1756 til Odense som vævere og nogle år senere flyttede de op til de andre på heden.
Med venlig hilsen
Lars Iburg-Krogh
Venlig hilsen
Lars Iburg-Krogh, Egå
iburg@krogh.mail.dk

Lars Keller

Hej

Jeg så denne tråd og faldt over den omtalte bog "Keller bogen" skrevet af Inga Madsen.
Ved i hvor man kan få fat i den, den vil være meget interessant for mig, da min slægt bl.a. dækker navnet Keller. Håber at høre noget da det er lang tid siden denne tråd blev startet.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Lars Keller

Hanna Ammitzbøll

På hjemmesiden for Slægtshistorisk Forening, Viborg, finder jeg flg.:
Inga Madsen har skrevet en bog: "Keller-slægten 1723-2005". Måske kan interesserede finde noget deri. Den er sendt til Kartoffeltyskerforeningen, Blicher -museet og Landsarkivet i Viborg.

God jagt
Hanna Ammitzbøll