Qvortrup til Sandlynggård, Stenlille Sogn. Bløde data søges

Startet af Jan Wibrand, 28 Jan 2012 - 17:36

Forrige emne - Næste emne

Jan Wibrand

Om Jens Christian Qvortrup, 1773-1834, der ejede Sandlynggård (bl.a. incl. et teglværk) fra 1806 til sin død, hvorefter hustruen Cecilia Maria Brask solgte den i 1836 til H.F.J. Estrup, har jeg de såkaldt 'hårde' facts. (Købekontrakt og skøde har jeg netop transskriberet)
MEN er der mon nogen, der ligger inde med 'bløde' data?
Et barnebarn af ham, Cathrine Cecilie Marie Qvortrup, 1853-1928, har samlet nogle slægtsoplysninger, som jeg er i besiddelse af. (Faktisk havde hun samlet en større bunke, men det meste er desværre brændt)
Hun skriver om J.C.Q., at han var en stor samler og der skulle på Sebberkloster, hvor en datter (Ane Cathrine Micheline Qvortrup) blev gift med godsejer P. Svanholm, have været en stor møntsamling.
J.C.Q. havde også samlet en større mængde sølvtøj - bl.a. mærket med initialerne K.L. fra slægten Lebroth. Meget af dette skulle være blevet solgt da J.C.Q. kom i økonomisk uføre, idet han havde kautioneret for en forpagter på Aastrup (Soderup Sogn), hvor han i øvrigt også selv havde været forpagter, for et beløb på 40.000 rbd, som denne ikke kunne betale. (Dette beløb lyder for mig næsten for stort ud fra den betragtning, at Sandlynggård blev købt for 15.000 rbd og solgt for et lidt mindre beløb!)
En nulevende efterkommer husker, at en bedstefader fortalte, at J.C.Q. havde såvel træhest som hundehul til brug for afstraffelse af ansatte.
Til brug for en slægtsbog, der bl.a. skal rumme noget om J.C.Q., ville det være utrolig dejligt at komme i forbindelse med mulige personer, der kender til eller måske endda ligger inde med eksempler på noget af det her nævnte - eller andet materiale. Billeder af Sandlynggårds hovedbygning fra den tid har stor interesse, da der blev bygget ny hovedbygning i 1848.
C.M. Brask flyttede efter salget til Lille Qvellinghøj, som jeg ikke helt ved, hvor ligger. Kan nogen hjælpe med dette? Formentlig et boelsted, der dengang har været underlagt Qvellinghøj.
I 1844 eller 1848 køber sønnen August Jensenius Brask Qvortrup selve gården Qvellinghøj (matr.nr. 7a, Lårup), der findes endnu i dag. Dette arbejder jeg p.t. på at finde præcis dato for.
Jeg er bekendt med og har foto af den mindesten, som ægteparrets 9 voksne børn rejste over deres forældre. Den står ved Stenlille Kirke på nordsiden.
Jeg afventer nu spændt gode tilbagemeldinger.
Mvh - Jan Wibrand

Birthe Hollingbery

Er der nogen, der har oplysninger om et brev, skrevet af Jens Christian Qvortrup til en slægtning i Jylland?

Jeg så dette brev udbudt til salg for ca 4 år siden. Desværre forsvandt annoncen, før jeg fik reageret. Måske var det blevet solgt.

Venlig hilsen
Birthe Hollingbery