Hjælp til bekræftelse af ane

Startet af Just Petersson, 30 Dec 2011 - 14:15

Forrige emne - Næste emne

Just Petersson

Hej alle

Jeg søger at få bekræftet en ane, håber i kan hjælpe!

Jeg ved at Karen Rasmussen født 2. november 1872 i Hesselager sogn er min ane. Hendes mor Gjertrud Andersen søger jeg til gengæld at få bekræftet! Hendes far Hans Rasmussen har jeg måske fundet, men er dog ikke helt sikker; det kommer jeg tilbage til lidt senere!

En anden fra min familie har fundet frem til Gjertrud Andersen født 17. juni 1849 i Øksendrup sogn. Hun har fået et barn, med Carl Christian Andersen, kaldet Ane Andersen født 4. april 1871 i Øksendrup sogn. Desuden er hun blevet gift med Jens Pristed 22. februar 1878 i Øksendrup Kirke. Sammen bor familien i Skulkenborggade nr. 12 i Odense (Købstad); uden Karen (og tvilling Marie).
Karen ved jeg er tjenestepige i Seden, Seden sogn, hos Niels Kristian Larsen i folketælling 1890. Karen er sidenhen gift 21. februar i Vindinge Kirke, Svendborg Amt og findes i folketællinger i Vindinge (Mark) fra 1906 og minimum til 1930 (dog har jeg mærkeligt nok ikke kunnet finde Rasmus Nielsens gård i 1921!). Der står umiddelbart intet afslørende om forældrene i disse folketællinger!

Det der irriterer mig mest er at der i kirkebogsregistreringen ved Karens ægteskab står noteret at Gjertrud Nielsen er ugift i Hesselager (jeg kan desuden ikke finde hende der).
Desuden står der i Karens fødselsregistrering i kirkebogen at forældrene er Gertrud Andersen af Langå sogn og fader ungkarl Hans Rasmussen af Hesselager Mark. Der står et eller andet foran Gertrud som jeg ikke kan tyde, men måske andre kan tyde det! Jeg kan ikke finde nogen Gertrud Andersen i Langå sogns fødselsregistreringer overhovedet!
Til gengæld har jeg på Hesselager Mark fundet Hans Rasmussen i folketællingen fra 1870. Der er dog 2 andre med navnet i Hesselager by (samt 2 som er gift i forvejen!). Hvis nogen kan gennemskue at jeg har fat i den rigtige Hans Rasmussen vil det også være en stor hjælp - han er sjovt nok noteret som psykisk syg fra 12-årsalderen!

Jeg søger altså at kunne af- eller bekræfte Gertrud (Pristed) Andersen og evt. hjælp den rigtige Gertrud...

På forhånd mange tak for al hjælp :-)

Venligst Just


Jesper Skov

Der står "Fruent" = fruentimmer.

Det er en god idé med opslagsnumre til ao.

Fødsel: Hesselager, Gudme, Svendborg 1865-1891 opslag 111

Dåb: Øksendrup, Gudme, Svendborg 1841-1880 opslag 68


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anne Mortensen

ikke fordi vi er specielt mistroiske, men vi kan godt lide at se oplysningerne selv  ;)

Derfor oplys kirkebog og opslagstal til dine data og folketællinger - det er mange selv at skulle finde.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jesper Skov

Vielsen: Vindinge, Vindinge, Svendborg 1903-1915 opslag 131

Bemærk at oplysningen "Datter af Ugift Gjertrud Andersen i Hesselager" ikke er en samtidig oplysning, men sådan som det står på dåbsattesten.

Moderen kan således sagtens være gift senere.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

svendborg, Vindinge, Frørup, Taarup by, Frørup sogn, gaard, 1, FT-1880, B0162
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sidsel Hansdatter 54  Enke(mand) husmoder, gaardmandsenke  Vindinge sogn
Jørgen Olsen 30  Ugift hendes børn  Frørup sogn
Rasmus Olsen 21  Ugift hendes børn  do [Frørup sogn]
Anne Kirstine Olsen 22  Ugift hendes børn  do [Frørup sogn]
Maren Olsen 18  Ugift hendes børn  do [Frørup sogn]
Laurine Kristine Olsen 14  Ugift hendes børn  do [Frørup sogn]
Markus Rasmussen Dyhr 37  Gift husfader, gaardejer  Frørup sogn
Maren Christian[e] Hansen 39  Gift hans kone  Frørup sogn
Rasmus Christian Markus Dyhr 1  Ugift deres søn  Frørup sogn
Kirsten Pedersen 15  Ugift tjenestepige  Langaa sogn
Jens Pristed 28  Gift skræder, inderste  Hjadstrup sogn, Odense Amt
Gjertrud Andersen 30  Gift hans kone  Langaa sogn
Anne Andersen 8  Ugift deres børn  Langaa sogn
Karen Rasmussen 7  Ugift deres børn  Langaa sogn
Maria Rasmussen 7  Ugift deres børn  Langaa sogn
Simon Peder Jensen Pristed 1  Ugift deres børn  Hesselager sogn

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Mit umiddelbare bud

svendborg, Gudme, Øksendrup, Øxendrup, et huus, 27 F2, FT-1850, B0136
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Eriksen 37  Gift   do [Øxendrup]
Dorthea Kirstine Pedersen 38  Gift   Vester Skjerninge
Johanne Andersen 9  Ugift   Ulbølle
Frands Andersen 8  Ugift   Vester Skjerninge
Erik Andersen 4  Ugift   her i sognet [Øxendrup]
Gjertrud Andersen 1  Ugift   do [Øxendrup]


Anders Eriksen og Erik Andersen er faddere til tvillingerne.



Med venlig hilsen

Jesper Skov

Just Petersson

Wow, tak for super hurtig og god hjælp, selv har jeg nørklet mange timer med det :-S

Jeg skal fremover huske at anføre opslag osv.!!!

Hilsen Just

Jesper Skov

Hvis den Hans Rasmussen, du mener, er ham nederst på opslag 63 i FT-1870 for Hesselbjerg, så vil jeg tro, at det er

svendborg, Gudme, Oure, Lundeborg, et huus, 19 F1, FT-1860, B0412
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Henriksen 37  Gift dagleier  her i sognet [Oure]
Ane Marie Hansen 34  Gift hans kone  Hesselager, Svendborg Amt
Hans Rasmussen 10  Ugift deres børn  her i sognet [Oure]
Henrik Rasmussen 7  Ugift deres børn  do [Oure]

Ane Kirstine Rasmussen 5  Ugift deres børn  do [Oure]
Anders Rasmussen 2  Ugift deres børn  do [Oure]

Og broderen Henrik er nævnt samme sted.


Men om det er den rigtige Hans Rasmussen er jo svært at vide. Faderskabssag ved underøvrigheden på LAO er måske en mulighed.



Med venlig hilsen

Jesper Skov

Just Petersson

Jesper --> Det jeg bed mærke ved var at Karen, Fødsel: Hesselager, Gudme, Svendborg 1865-1891 opslag 111, har en udlagt fader ved navn Hans Rasmussen som er ungkarl fra Hesselager Mark.
Jeg har derfor tjekket FT-1870Hesselager og så vidt jeg kan se er der 3 mulige ungkarle der hedder Hans Rasmussen, hvoraf de 2 er bosiddende i Hesselager by (opslag 12 og 13) og en enkelt i Hesselager Mark opslag 3. Jeg tænker at den sidste var en mulighed, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det bekræftet?


Hvordan kan du forresten se at Anders Eriksen og Erik Andersen er faddere til tvillingerne? Så vidt jeg kan se står der kun "tvillinger", eller kan man se det andre steder end gennem arkivalieronline.dk?

Tak for al hjælp...

Venligst Just

Jesper Skov

For dåben med faddere se mit indlæg 14:25:55

For faderens identitet se mit indlæg 15:21:48, hvor der muligvis kan findes en sag på Landsarkivet i Odense.

Det er ikke sikkert faderen kan endelig bekræftes.


Med venlig hilsen

Jesper Skov