Oxholm, søger hjælp til at finde opslag i kirkebøgerne ?

Startet af Kenneth Flindt, 29 Dec 2011 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Flindt

I min søgen efter forfædrene til Christiane Christopherine Jacobine Oksholm er jeg stødt på disse opslag på nettet, men jeg har problemer med at finde opslagene i kirkebøgerne på:

Lauritz [Lorentz, Lorend] Jørgensen Oxholm og hans søn  Johannes Nicolai OXHOLM  

Lauritz [Lorentz, Lorend] Jørgensen Oxholm was born in Toftlund Sogn, Denmark, on 15 October 1702   
   He was married in 1748 to Maria Susanna Schultz,  who was born on 6 January 1730.
   He died on 3 November 1768. 
   She died in Slagelse, Denmark on 8 May 1782.

   Child of Lorentz and Maria Susanna (Schultz) Oxholm:

   1.   i.   Lorentz Alexander Oxholm, b. 7 March 1749, d. 30 January 1825
   2.   ii.   Berte Oxholm, b. 16 February 1751, d. 28 March 1751
   3.   iii.   Jørgen Andreas Oxholm, b. 13 February 1752, d. 24 December 1755
   4.   iv.   Peter Lotharius Oxholm, b. 10 July 1753, d. 27 July 1827
   5.   v.   Berte Oxholm, b. 16 October 1754
   6.   vi.   Friderich Jessen Oxholm, b. 1 October 1755
   7.   vii.   Andreas Behrends Oxholm, b. 27 December 1756
   8.   viii.   Jørgen Oxholm, b. 7 January 1758
   9.   ix.   Johannes Nicolai Oxholm, b. 28 December 1758
   10. x.   Elisabeth Anna Marie Oxholm, b. 1760
   11. xi.   Alexander Berner Oxholm, b. 1761, d. September 1761
   12. xii.   Anna Marie Christiane Oxholm, b. 1762, d. 1822

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Search Results | Download GEDCOM | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

Husband's Name
Lauritz Jorgensen OXHOLM (AFN:2310-14C)  Pedigree 

Born:  15 Oct 1702  Place:  Toftlund, Denmark   
Christened:    Place:  Toftlund Kirke, Toftlund, Denmark   
Died:  3 Nov 1768  Place:  Copenhagen, Elsinor, Denmark   
Buried:  9 Nov 1768  Place:  Holmens, Kors-Urtegaard, Copenhagen, Denmark   
Married:  26 Jan 1748  Place:  Sct. Nicolai, Copenhagen, Denmark   

Father:  Jorgen Lauridsen OXHOLM (AFN:2310-0ZC)  Family 
Mother:  Anne HANSDATTER (AFN:2310-10J)   

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Maria Susanna SCHULTZ (AFN:2310-B4W)  Pedigree 

Born:  6 Jan 1730  Place:  , Denmark   
Died:  8 May 1782  Place:  Slagelse, Denmark   
Buried:  May 1782  Place:  Sct. Mikkels, Kirkegard, Slagelse, Denmark   
Married:  26 Jan 1748  Place:  Sct. Nicolai, Copenhagen, Denmark   

Father:   
Mother:   

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

 
12.  Sex  Name   
  M Johannes Nicolai OXHOLM (AFN:2310-BFR)  Pedigree 

    Born:  28 Dec 1758   Place:  Copenhagen, Denmark   
    Christened:  3 Jan 1759   Place:  Holmens Kirke, Copenhagen, Denmark   
    Died:  31 Dec 1800   Place:  Vabensted, Slemminge, Holland   
    Buried:  1801   Place:  Slemminge Kirke, Slemminge, Holland   
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Mette R Francke

#1
Slettet
Mette R Francke

Lissa Pedersen

Hej Kenneth,

Jeg sender dig en privat mail.

Hilsen Lissa

Kenneth Flindt

http://www.oz2zj.dk/Jakobsen.web/per18137.htm

Faldt over denne meget spændende side/stamtræ over Oxholm slægten........... som kunne give mig helt nye oplysninger om at Lauritz [Lorentz, Lorend] Jørgensen Oxholm skulle været født Lauritz Jørgensen og efterfølgende have skiftet navn til Lorentz Oxholm og Mynsterskriver-Krigsråds mand.  :o  ;D men jager stadig de rigtige oplysninger i kirkebøgerne ud fra ovenstående.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Susanne Lund Pedersen

Hej Kenneth

Prøv at kigge på Haderslev, Nørre Rangstrup, Toftlund, 1610-1810, opslag 119, højre spalte, den første under 1702.

Det jeg lige kan læse er :

15 ?br Jørgen Lxxx
          Laurxx

Det kunne godt være den der henvises til.

Med venlig hilsen Susanne

Susanne Lund Pedersen

Hej igen

Johannes Nicolais dåb er i København, Sokkelund, Holmen, 1758-1771, opslag 44, venstre spalte, nederst.

Med venlig hilsen Susanne

Kaare Grodal

Hej

Oxholms hustru Maria Susanna Schultz begravelse i Skt. Mikkel, Slagelse 1782 er god nok, den findes ops 270.

Det var Ulrik August Worsøes svigermor der blev begravet i kirkens kapel lørdagen d. 11 maj, mens alle byens klokker kimede, hvis jeg har tolket kirkebogen korrekt.

Worsøe var gift med datteren Elisabeth ifølge FT 1787.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kenneth Flindt

#7
Jeg tror du har fuldstændig ret Susanne  ;) mange tak for din hjælp ! Kunne være rart at finde ud af hvor ved han så senere hen kommer til at hedde Lorentz Oxholm.  ??? og hvorfor hans far det ene sted står nævnt som Jørgen Hermansen og det andet sted Jorgen Lauridsen OXHOLM !!
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Lissa Pedersen

#8
Johannes Nicolai (degn og skoleholder) dør 31. december 1800 i Våbensted v. Slemminge, Maribo. Begravet i Slemminge kirke 7. januar 1801, under stolestadet. Far: Lauritz Jørgensen, senere Lorentz Oxholm. Mor: Maria Susanna Schultz.

Han blev gift 4. august 1780 med Henricha Friderica Christina Østrup, som var født 1751, døbt 4. november 1751, død april 1814 i Våbensted. Far: Degn Rasmus Bernt Østrup. Mor: Margrethe Marie Staal Henricha.

Hilsen Lissa

FT 1801:

maribo, Musse, Slemminge, Slemminge Bye, , 22de familie, FT-1801, b9301
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Henriette Fridericha Christiana Oxholm 43  Enke Madmoder Haver intet at leve af uden andres Godgiørenhed, Indsidder  
Christiane Christopherine Jacobine Oxholm 20  Ugift hendes Børn [Henriette Fridericha Christiana Oxholm]  
Peter Lotharius Oneilli Oxholm 3  Ugift hendes Børn [Henriette Fridericha Christiana Oxholm]  
Magrethe Adamsdatter 21  Ugift Tienestefolk [Henriette Fridericha Christiana Oxholm]  
Johanne Jørgensdatter 11  Ugift Tienestefolk [Henriette Fridericha Christiana Oxholm]

FT 1787:

maribo, Musse, Slemminge, Udstolpe, , 117, FT-1787, B9284
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Nikolaj Oxholm 30  Gift Hosbonde Skoleholder  
Henriette Frideriche Christiane Østrup 30  Gift Madmoder [Johannes Nikolaj Oxholm]  
Christiane Christopherine Jacobine 7  Ugift deres Børn [Johannes Nikolaj Oxholm og Henriette Frideriche Christiane Østrup]  
Niels Peter Staal 2  Ugift deres Børn [Johannes Nikolaj Oxholm og Henriette Frideriche Christiane Østrup]

Christiane dør den 28. august 1826 - begraves 1. september 1826 - opslag 181 i Nysted. Hun var gift med daglejer Hans Jensen i Nysted.

Kenneth Flindt

#9
Lækkert med alle de nye oplysninger, folkeoptællingerne havde jeg men alt andet var nyt  ;D Endnu engang TAK !

Lissa....... Ved du hvor de blev gift Christiane Christopherine Jacobine Oxholm og Hans Jensen, jeg har nemlig intet på ham Hans Jensen !?

På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Kenneth Flindt

Jorgen Lauridsen OXHOLM (AFN: 2310-0ZC)  Pedigree
Sex:  M  Family  
 

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s)
Birth:   1654  
 , Denmark  
Death:   20 Mar 1729  
 Toftlund, Denmark  
Burial:   Mar 1729  
 Toftlund, Kirkegard, Toftlund, Denmark  

--------------------------------------------------------------------------------

Parents

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s)
Spouse:  Anne HANSDATTER (AFN: 2310-10J)  Family  
Marriage:  5 Nov 1693  
 Branderup Kirke, Branderup, Denmark
 ???
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Lissa Pedersen

Du mener vel Christiane Oxholm og Hans Jensen?

Lissa

Kenneth Flindt

På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Lissa Pedersen

Rettelse: Christiane Oxholms død er på opslag 183 i Nysted - er dog lidt i tvivl, om det er den rigtige, men mon ikke? Det er helt tilbage fra 2006, at jeg har forskellige oplysninger. Der står i de papirer, som jeg har, at hun levede i 45 år.

Lissa

Kenneth Flindt

#14
I min søgen efter vielsen mellem Rasmus Bernt Østrup og Margrethe Marie Staal Henricha som efter nedenstående udsagn skulle være forældrene til Henricha Friderica Christina Østrup, faldt jeg over denne og troede den var "hjemme" Men Maribo - Våbensted - 1734-1784 opslag 28, 3 række nederst ses en Margrethe Marie Staal Henricha blive gift Hans Carstensen Reimer 20 juli 1751 ??? Det er jo lige før datteren Henricha Friderica Christina Østrup fødsel, nu jeg forvirret og ingen ved jo lige hvor Henriette er født, måske Våbensted  ??? HJÆLP !!!

Han blev gift 4. august 1780 med Henricha Friderica Christina Østrup, som var født 1751, døbt 4. november 1751, død april 1814 i Våbensted. Far: Degn Rasmus Bernt Østrup. Mor: Margrethe Marie Staal Henricha.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Lissa Pedersen

#15
Jeg fandt lige noget i min gamle mailkorrespondance:

Christiane Christophorine Jacobine Oxholm blev gift 1. gang 12. november 1802 i Slemminge kirke med Peder Ambech f. 1749 Våbensted (der er Ambech-forbindelsen!). Han døde 7. september 1814.

Christiane blev gift 2. gang 18. maj 1817 i Musse kirke med Hans Henrich Jensen f. 14. august 1786. Han døde 5. marts 1832 i Nysted. Hun fik børn i 1. ægteskab - havde da Peder Ambech døde 9 børn og stedbørn, og hun fik 4 børn i 2. ægteskab. Hvis jeg finder noget om dem, skal jeg skrive.

Jeg sender dig navn og mailadresse til en, som jeg kender. Han er efterkommer af Christiane, så ham kan du kontakte.

Lissa

PS: Her er Hans Henrich Jensens forældre:

maribo, Fuglse, Krønge, Krønge Bye, , 15de familie, FT-1801, b9290
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 40  Gift Mand Huusmand og Muurmester 
Margrete Henrichsdatter 39  Gift Hans kone [Jens Hansen]   
Karen Jensdatter 5  Ugift Deres Datter [Jens Hansen og Margrete Henrichsdatter]

Og her er de i 1787 - med Hans Henrich:

maribo, Fuglse, Krønge, Krønge, , 18, FT 1787, A4021
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 24  gift mand bonde og husmand 
Magrethe Henrichs 24  gift hans kone [Jens Hansen]   
Hans Henrich Jensen 1  - deres søn [Jens Hansen og Magrethe Henrichs] 
Sidsel Henningsdatter 40  enke mandens stifmoder [Jens Hansen] inderste og dagleijerske

Kenneth Flindt

Jamen det er jo fantastisk Lissa, du er en engel  :o Men noget af en aldersforskel der har været mellem hende og Peder i første ægteskab ca. 32 år  :o
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Lissa Pedersen

Så har jeg sendt dig en mail med en masse oplysninger fra en slægtsbog. Der kan du også læse om aldersforskellen!

Hilsen Lissa

Kenneth Flindt

Nogle der kan give mig en forklaring på dette ?

Citat fra: Kenneth Flindt Dato 29 Dec 2011 - 22:13
I min søgen efter vielsen mellem Rasmus Bernt Østrup og Margrethe Marie Staal Henricha som efter nedenstående udsagn skulle være forældrene til Henricha Friderica Christina Østrup, faldt jeg over denne og troede den var "hjemme" Men Maribo - Våbensted - 1734-1784 opslag 28, 3 række nederst ses en Margrethe Marie Staal Henricha blive gift Hans Carstensen Reimer 20 juli 1751 ??? Det er jo lige før datteren Henricha Friderica Christina Østrup fødsel, nu jeg forvirret og ingen ved jo lige hvor Henriette er født, måske Våbensted  ??? HJÆLP !!!

Han blev gift 4. august 1780 med Henricha Friderica Christina Østrup, som var født 1751, døbt 4. november 1751, død april 1814 i Våbensted. Far: Degn Rasmus Bernt Østrup. Mor: Margrethe Marie Staal Henricha.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark