Kan Dusine være barn nummer 11?

Startet af Karen Graabæk Møller, 28 Dec 2011 - 21:01

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Min mands ane, Jens Christian Pedersen, får sin sidste datter, Ane Dusine Marie Kirstine Jensen, den 15. oktober 1873 i Fåborg Sogn, Ribe Amt.

Nu siger min "barnelærdom" så at Dusine skulle betyde at hun var nummer 12. Men jeg kan kun finde 11 børn i alt. Der er ikke lang tid imellem børnene, så der er knapt plads til en jeg ikke har fundet, og begge hans hustruer er "Piger" da de bliver viet til Jens Christian. Jeg har pløjet kirkebøgerne for Fåborg Sogn igennem flere gange, og der er intet der tyder på at familien flytter fra sognet i en kortere periode.

Er der andre derude der har oplevet at Dusine/Dusinus bliver givet til et barn der ikke er nummer 12? Kan man forestille sig at forældrene har talt en "abort" med?

Folketællingerne giver ikke noget navn der ikke allerede er med på min liste.

Venlig Hilsen
Karen G. Møller

Hans Poulsen



Hej Karen

- Kan det tænkes, at du ved en drengefødsel har overset en lille bemærkning: *tvilling*, og at du derfor har glemt at søge under samme dato under fødte af kvindekøn?

- Det kan tænkes, at forældrene ikke har tænkt over, hvad *Dusine* eventuelt kunne betyde. De har blot syntes, at det var et kønt navn, og så fik barnet det navn i dåben.

- Tror du, at alle véd, hvad drengenavnet Octavius refererer til? Nej, vel.

- Nej, den med, at en abort har talt med, tror jeg ikke på.


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

Et af mine tipoldeforældrepar fik 11 børn.

Det niende blev døbt Anine, og her var en dødfødsel talt med.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng   9400

Hans Poulsen


Hej Niels

Ved en dødfødsel kunne det være, at forældrene i god tid før nedkomsten havde besluttet navnet.

Ved en abort synes det mindre plausibelt.

Venlig hilsen og godt nytår i 9400-området
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

Det har du nok ret i, Hans.

Desværre ved jeg ikke, hvor fuldbårent fosteret var. Det kunne jo godt være en abort.

Også godt Nytår herfra.

Venlig hilsen
Niels

Karen Graabæk Møller

Hej Hans

Jeg har netop kigget efter tvillinger, men intet fundet. Også alle dødfødtes forældre er kigget efter.

Det begynder vist at tyde på at forældrene måske bare syntes Dusine lød pænt!

Men jeg må jo se om der foreligger et skifte - forældrene dør hhv. dec. 1874 og maj 1875, og børnene spredes for alle vinde, men det kunne måske være en måde at sikre at der ikke er nogle ukendte imellem.

Nå, men kigger nok lige en ekstra gang ..  >:(

Nytårshilsner til jer "drevne" svende
Karen

Jette Gravers Jørgensen

Hej,

Min faster hedder Anine..og hun er ikke nummer ni i rækken, men nummer et.

Til gengæld vi jeg tro at hun er opkaldt efter sin mormor, der også hed Anine, - og som var nummer 9 i rækken (efterfulgt af Ottomine  :) )

Måske er din Dusine opkaldt efter en mormor eller en farmor (det var jo også tradition) ?

mvh Jette.

Karen Graabæk Møller

Hej Jette

Så langt er jeg faktisk ikke kommet endnu, men jeg vil da have det i tankerne. Det er i hvert fald ikke bedsteforældrene, hun er opkaldt efter!

Nå, men det bliver vist et nytårsforsæt at finde ud af noget med denne ane!

Hilsen
Karen