Anna Pethea Markstrøm, f. 31.5.1846 i Gammel Skagen

Startet af Torben Marckstrøm, 27 Dec 2011 - 14:40

Forrige emne - Næste emne

Torben Marckstrøm

Er nogen stødt på ovenstående et eller andet sted i FT / KB eller i andre kilder ?

APM er født 31.5.1846 i Gl. Skagen som datter af Fisker i Højen Anders Olesen Markstrøm og hustru Maren Pedersdatter.

APM optræder i FT 1860 Skagen på samme husstand. Hun får den 13.8.1865 en datter udenfor ægteskab - også i Skagen. Datteren (Agnes Petrea Marie Ingenia Markstrøm) bliver sat i pleje i Bunken (Råbjerg sogn) - og ved dennes konfirmation 5-10-1879 i Raabjerg kirke anføres forældrene som "ugift fruentimmer Anna Petrea Markstrøm af Gl. Skagen"

Herefter kan jeg ikke finde tegn efter APM nogen steder. Jeg søgt i kirkebøgerne i Skagen og for de omkringliggende sogne, herunder dødsfald og vielser m.v., men er ikke i stand til at finde senere spor efter APM.

Er der nogen, som er stødt på navnet - eller har en ide til, hvordan jeg kommer videre ?

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Torben.

Hende der er viet her?

ANE MARKSTROM    
    Female         Family
         
Event(s):
   Birth:
   Christening:
   Death:
   Burial:
         
Marriages:
    Spouse:     SOREN PETER H.    Family
    Marriage:     
03 APR 1877      Mosbjerg, Hjorring, Denmark

NB: Velkommen til DIS-Forum

-------------------------------------

Tilføjet:

Og meget måske dem her?

Hjørring, Horns, Mosbjerg, Landdistriktet,Eskjær Nørhede, Mosberg Sogn, et Hus, 3, FT-1880, C6946
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Søren Peter Pedersen   52    Gift   Husfader, Arbejdsmand      Raabjerg Sogn, Hjørring Amt
Ane Olesen   38    Gift   Husmoder      Skagen
Carl Marius Pedersen   16    Ugift   Tjenestekarl      Raabjerg Sogn, Hjørring Amt


Hendes far hed Olesen

--------------------------

Her passer hendes alder bedre:


Hjørring, Horns, Mosbjerg, Mosbjerg, Blæsbjerg og Eskjærhede, , 17(5), FT-1890, C8921
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Søren Peter Pedersen   62    Gift   Husfader   Jordbruger Husm. Hovedperson   Raabjerg Sogn Hjørring Amt
Ane Olesen   44    Gift   Husmoder      Skagen
Martinus Christiansen   11    Ugift   Tjenestetyende   Medhjælper   Tversted Sogn Hjørring Amt
Mvh HP

Mette R Francke

Hei

Vielsen som Hans fant kan du se i kb Hjørring Mosbjerg 1856-1884 oppslag 269.

Litt problemer med å tyde men hun er datter av Fisker xxxxxx Olxxxx Markstrøm i Skagen.


Mette
Mette R Francke

Torben Marckstrøm

#3
Hej Hans Peter

Godt bud - men nej desværre.

De 2 forslag du nævner er faktisk ens, men er ikke den samme som jeg søger.

Ane Markstrøm er født 11-8-1840 i Skagen - og er en tante til eftersøgte Anna Pethea. Ane bliver gift med Søren P. Pedersen iflg. KB Mosbjerg 3-4-1877 - og hun optræder af og til med efternavnet Olesen (faderens navn er "Ole Johansen Markstrøm").

Men tak alligevel   :)

Lene Martens

hej

Den Ane Markstrøm der henvises til her, er født 11.8.1840 Skagen 1833-1849 opslag 85, datter af Fisker Ole Markstrøm og Ane Jensdatter. En Fisker i Højen Anders Markstrøm er blandt fadderne.

Ane Petrea Markstrøm er født den 31.5.1846 samme bog opslag 113, datter af Fisker Anders Olesen Markstrøm og Maren Pedersdatter.

mvh Lene

og det var Torben så klar over, ser jeg :)

Bente Aaris

Det kan se ud til at være datteren her med et navn mere som er gift:

Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, Møllers Mark, Fors. no. 315, Kvisten, 2, FT-1890, C4144
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Krammer 24  Gift Husfader Fisker Mygdal, Hjørring Amt
Ingersine Agnes Petra Marie Engenia Krammer 24  Gift Husmoder  Skagen
Frederik Christoffer Krammer 3  Ugift Barn  Skagen
Theodor Sophus Krammer 1  Ugift Barn  Skagen   
--------------------------------------------------------------------------------

Ved vielsen 2.april 1886 i Råbjerg kirkebog opslagnr:122 - står der ikke et pip om forældre -
Forloverne var en Jens C. Jensen og R. Jensen (ikke et ord om hvor de kom fra) --
men Jens C. Jensen var jo nok brudens plejefar gift med hendes gudmoder Christiane Margrete Christensen:

Hjørring, Horns, Raabjerg, Bunken By, Hus, 7, FT-1880, B2442
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Jensen 36  Gift Husfader, jordbruger  Her i sognet
Christjane Margrete Christensen 33  Gift Hans kone  Gammel Skagen, Hjørring amt
Jeny Ergine Jensen 5  Ugift Deres barn  Her i sognet
Ane Marie Jensen 3  Ugift Deres barn  Her i sognet
Ane Kirstine Jensen Under 1 år  Ugift Deres barn  Her i sognet
Agnes Petrea Marie Jingjene Marstrøm 14  Ugift Deres plejedatter  Gammel Skagen, Hjørring amt 
--------------------------------------------------------------------------------

Ved børnenes dåb i Skagen fremkommer der heller ingen (som jeg kan se der kan belyse noget):
udenom personerne her, som vel er familie i og med Jens Nielsen Ottesen er gift med en Mar(k)strøm - mors søster ):

Hjørring, Horns, Skagen Købstad, Skagen Købstad., , 444(1), FT-1890, C9798
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen Ottesen 53  Gift Husfader Fisker Skagen
Martha Nikoline Marstrøm 49  Gift Husmoder  Skagen
Niels Andreas Nielsen 21  Ugift  Fisker Skagen
Maren Petrea Ingeborg Nielsen 15  Ugift   Skagen
Peter Nielsen 13  Ugift   Skagen
Marie Hedevig Nielsen 10  Ugift   Skagen   
--------------------------------------------------------------------------------

Så du må nok ta turen til Landsarkivet i Viborg og finde om der er en faderskabssag og evt. plejeprotokoller i Hjørring Amt.

Og se i skifteprokoller efter forældrene om hun var i live!
 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Torben Marckstrøm

Hej Bente

Nej, den er nemlig lidt tricky denne her.

Der står heller ikke noget i skiftet efter hendes far som dør 16-1-1866 (i Skagen), da der først skiftes efter den længstlevende hustru Ingeborg Christensdatter Ruth  (Annas stedmor), som dør sammesteds 25-6-1873. Sidstnævnte skifte har jeg dog ikke fået læst endnu, men det er formentlig (sammen med eventuelle plejejournaler og faderskabssager) den eneste mulighed for opklaring af mysteriet.

Så jeg skal vist en tur til Viborg :)