Navneregister Köbenhavns skiftekommission

Startet af Eva Morfiadakis, 27 Dec 2011 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis


I navneregistret ovan på AO fann jag för 1908 (opslag 148): Hansen Anna Britta Detailhdlr Hans Vilhelm H. Enke 2/542-2 M.

Min fråga: antar att numret 2/542-2 M är skiftet efter henn. Kan jag med hjälp av numret finna något i hvidebogen? Eller måste jag åka till Rigsarkivet när de öppnar den 3 jan. för att se skiftet?

Det som mest intressar mig är om hon hade några arvingar. Hon hade en adopterad ogift son som dog 1907. Om det är rätt person jag funnit, hade hon också en dotter med sig från Sverige.

Eva M
Eva M

Lis B. Jensen

Hej Eva

Jeg tror du skal have fat i Forseglingsprotokollerne for at finde skiftet - og ja - du må en tur til København - eller vente tålmodigt. Jeg tror det er lidt forskelligt hvor man finder skifterne.

Kopieret fra AO vejledningen:
Generalregister 1798-1855
Navneregistre til forseglingsprotokoller, opdelt efter ni forskellige københavnske befolkningsklasser.

Hovedregister 1862-1936
Årgangsvis førte navneregistre til Forseglingsprotokoller, Hvidebøger og 1863-1864 også til dødsanmeldelsesprotokoller for børn mm.



Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Eva Morfiadakis

Hej Lis!

Tack för svaret. Jag misstänkte själv att jag måste en tur till Köbenhavn.

Eva M
Eva M

Jørgen Green

Hej Eva

Desværre har Daisy gjort det lidt mere uoverskueligt at finde og bestille de rigtige forseglingsprotokoller, behandlingsprotokoller og skiftedokumenter.

Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte Rigsarkivet via mail mailbox@ra.sa.dk for at være sikker på at få bestilt den rigtige forseglingsprotokol og behandlingsprotokol og især de dokumenter, som knytter sig skiftet.

Skiftedokumenterne indeholder ofte flere oplysninger end forseglingsprotokollen og behandlingsprotokollen, men de ligger på fjernarkiv og skal derfor bestilles 2-3 dage før besøget.

Forseglingsprotokollen og behandlingsprotokollen befinder sig begge på Rigsarkivets nærarkiv, dvs. at de kan bestilles frem, når du ankommer til Rigsarkivet.

Men hvis du kan få bekræftet fra Rigsarkivet, hvilken forseglingsprotokol du skal bestille og hvilke dokumenter, du skal bestille, så kan du få dem bestilt før du ankommer.



Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Eva Morfiadakis


Tack Jørgen för informationen och rådet.

För ett par år sedan var jag på LAK för att titta på ett annat skifte för Köpenhamn och jag minns att arkivarien hade problem att få fram rätt skifte. Jag fick först en bok och där fanns inte det sökta.

Jag är mest intresserad av att veta om kvinnan hade arvingar. I dödboken står det att inga anhöriga deltog vid begravelsen. Om det är rätt person hade hon en dotter men hon fanns på Färöerne.

Jag skriver till Rigsarkivet och frågar.

Eva M
Eva M

Jørgen Green

Hej Eva

2/542 2M skal forstås således at skiftet er indført i forseglings- og registreringsprotokol M 2 2 under nr. 542 og tilsvarende i Behandlingsprotokol M 2 2 under nr. 542. Skiftedokumenterne befinder sig også under M 2 2 nr. 542.

Hvis du ikke har hørt fra Rigsarkivet, så kan jeg oplyse, at der findes bevarede skiftedokumenter til sagen som besvarer dine spørgsmål.

Hvis du på Daisy skriver i felterne:
Arkivskaber: Københavns skiftekommission
Arkivserie: Skiftedokumenter. Offentlige boer.

Skiftedokumenterne dækker perioden 1863-1943.

Der findes i alt 3615 kasser med skiftedokumenter, hvis du bladrer frem til side 4, så kan du bestille kassen med skiftedokumenter under nr. 1873. Under nr. 542 ligger dokumenterne.

1873   M 2 2 342   M 2 2 633   Gå til bestilling

Da skiftedokumenterne befinder sig på fjernarkiv skal de bestille dem 2-3 arbejdsdage før din ankomst.

Hvis du vil kigge i forseglings- og registreringsprotokollen og behandlingsprotokollen, så kan disse bestilles frem ved ankomsten:

Forseglings- og registreringsprotokollen har nr.: 1695.
1695   M 2 2      Gå til bestilling

Behandlingsprotokollen har nr. 1702.
1704   M 2 2 A      Gå til bestilling
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Eva Morfiadakis

#6
Hej Jörgen och tack för hjälpen.

Rigsarkivet har inte svarat. Jag ska gå in på Daisy och göra min beställning.

Jag hoppas Rigsarkivet fortfarande har öppet på lördagar. Jag ska kontrollera öppettiderna.

En sak till jag måste fråga om: de andra arkivalierna. Plockar man fram dem på lördagar? Eller måste jag beställa dem också i förväg?

Jag har för mig att Rigsarkivet inte tog fram arkivalier på lördagar men LAK tog fram vissa, t ex kyrkböcker.

Mvh
Eva
Eva M

Leif Sommerdal

Hej Jørgen,

Skal det generelt forstås således, at såvel Forseglings- og Registreringsprotokollen samt selve skiftet ligger under samme registreringsnummer? I dette tilfælde nr 542.

Det gør jo alting lettere, at der ikke refereres fra F&R til et nyt nummer i Skifteprotokollen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Green

Hej Eva

På Rigsarkivet tager de fortsat ikke arkivalier frem om lørdagen, så du skal bestille dem, så de ligger til dig, når du ankommer om lørdagen.

Til Leif

Ja, når det drejer sig om skifter, som er indført i forseglings- og registreringsprotokollen efter 1863, så skal man bruge den samme betegnelse for protokollen samt skiftets nr.

I behandlingsprotokollen findes der et navneregister sidst i bogen, som henviser til de sider, i behandlingsprotokollen, hvor der skiftet behandles. Da nogle skifter strækker sig over flere år skal man fortsætte i den samme behandlingsprotokol for det efterfølgende

Vedrørende bilagene til hvidebøgerne, er man nødt til at kigge i hvidebøgerne for at finde nr. på skiftet, da det nr. som fremgår af hvidebøgerne registre henviser til den side i hvidebogen, hvor skiftet er omtalt, og man skal bruge årstallet for skiftet og skiftets nr. for at bestille den rigtige kasse med bilag til hvidebøgerne.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk