Dødsårsag: arsenik forgiftning? Fåborg, Ribe Amt, 1875

Startet af Karen Graabæk Møller, 26 Dec 2011 - 20:34

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hvilke ord er det jeg ikke kan læse:

AO, Ribe Amt, Skast Herred, Fåborg Sogn, 1849-1872, opslag 155 [fol.?]:

"1875.
Nr. 4.
d. 28 Maj.
d. 3 Juni.

Jens Christian Pedersen.
Husmand i Vrenderup, Peder
Jepsens Søn, født i Agerbæk,
Enkemand.
49.
1826/2.

Efter Attest fra Pastor Block rimeligvis ?? jeg? med forgiftning med Arsenik."

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Rettet: opslag og folie

Aase Birkelund

Hej Karen.
Jeg læser:
rimeligvis aflivet sig ved forgiftning med arsenik.

VH Aase

Karen Graabæk Møller

Hej Aase

Jeg var vist lidt træt i går, først fik jeg opslagsnummer galt, og nu kan jeg se at tidsintervallet heller ikke just var i orden. Så tak fordi du alligevel bandt an med mit spørgsmål.

Jeg kan godt se at hvis man læser sig i stedet for jeg, giver det straks en helt anden mening!

Mange tak.

Hilsen
Karen

Jakob Ramlau

I vore Dage vilde det knapt være muligt at skaffe sig Arsenik, hverken til Selv -- eller Giftmord.
En Apotheker vilde dengang nok have det paa Lager, men en Husmand?
Datiden var ikke plaget af Arbejdstilsyn eller Miljølovgivning af nogen Art. Man vaskede Kreaturer i fortyndet Arsenikopløsning mod Utøj og Hududslet.
I Kancelliskrivelse af 2nden Marts 1844 indskærpes  Dyrlægernes Pligt til Tilsyn med Proceduren og Udleveringen af Arsenikopløsninger.
Desuagtet har det næppe været umuligt at gemme en Sjat af den koncentrerede Opløsning (som holdt 25% Arsenik). Den nøjagtige dødelige Dosis for et Menneske er svær at angive -- men Brøkdele af et Gram skulde række.
Det er ikke en hurtig og let Død --- ved Indtag af større Doser angribes Mave-Tarmslimhinden med voldsomme Diarrhoeaer og Brækning. Paa lidt længere Sigt indtræder Leverskade.
Det akutte Mave-Tarmtilfælde kunde dengang forveksles med "Madforgiftning" -- saa Borgia´ernes Giftblanderi med Arsenik var slet ikke saa tumpet endda.   

Karen Graabæk Møller

Aha! Ja, jeg var jo godt klar over at arsenik var en hel del nemmere at fremskaffe før man fandt ud af hvor farlige ens omgivelser egentlig er! Men jeg vidste ikke at det kunne være noget enhver husmand havde stående i "staldmedicinskabet"  ;D

I øvrigt sjovt at jeg havde overset bemærkningen totalt da jeg oprindeligt fandt hans død - jeg er ved at gennemgå alle aner for mangler og for at transkribere, og det var så først nu at oplysningen blev registreret i den korrekte del af hjernen!

Tak Jakob

Hilsen
Karen