Hvor/Hvornår flyttede Anne Mathilde Schrøder fra Nykøbing Sj.???

Startet af leif post, 23 Dec 2011 - 00:11

Forrige emne - Næste emne

leif post

Anne Mathilde Schrøder, f. 7. marts 1836, Nykøbing Sj. Forældre: Toldbetjent Jens Andersen Schrøder, f. 1806 Korsør og hustru Maren Sophia Dorthea Kornbek (født Grøn)f. 1802 København.
Jeg har Anne i FT 1840, 1845 0g 1850. Jeg har hende konfirmeret 1851, opsl. 109(Holbæk/Ods/Nyk.sj)
I margen ved konformationen er tilføjet 577-113, med henvisning til jævnføringsregistering, hvilket jeg ikke ved hvad jeg kan bruge til?

Herefter kan jeg ikke gennem DDD få bekræftet mere om hende? Jeg har søgt hende i alle amter i kirkebøgerne Nykøbing Sj., Korsør og Aarhus.

Jeg ved ved sikkerhed at hun kommer til Aarhus og i 1863 føder et uægte barn i Hammel (Ane Jensine Sofie Schrøder f. 20 nov 1863) I Kirkebogen tilskrives fadderskabet Christoffer Schrøder, slagtermester i Aarhus.

Jeg har egentlig styr på alle andre end Ane Mathilde? Der gode råd at hente?

mvh. Leif Post


Bente Aaris

Så er hun jo nok her:

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 1, Østregrave, Matr. 1 forhuset 1ste sal b, 912 F4, FT-1880, d2583
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Eggers Sørensen 46  Gift maskinarbeider hos smed Eriksen  Randers Randers Amt
Ane Mathilde Sørensen født Schrøder 45  Gift hans kone  Korsør Sorø Amt
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Anne Mortensen

Jeg ved ved sikkerhed at hun kommer til Aarhus og i 1863 føder et uægte barn i Hammel (Ane Jensine Sofie Schrøder f. 20 nov 1863) I Kirkebogen tilskrives fadderskabet Christoffer Schrøder, slagtermester i Aarhus.

Finder ikke denne fødsel i Hammel, Skanderborg oplys kirkebog og opslagstal til dine data.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen


leif post

Det er da rigtigt Egon at jeg har haft en tidligere tråd. Denne var en stor hjælp for mig og den hjælp var jeg glad for.
Som jeg beskriver er mit problem at jeg har overordentlig svært ved at finde hendes "bevægelser" fra hun blev konfirmeret som 14-årig i Nykøbing Sj. Der findes ingen af/tilgangs-lister.

Tak Bente! Randers....det havde jeg ikke set!

Nu leder jeg så efter det videre forløb også. Altså er hun i Randers i FT 1880 men ikke i 85? Hun er ikke opført som død i kirkebogen? Men hun har på det tidspunkt en datter i Aarhus. Min far bliver født i 1903 i Aarhus Søren Peter Andersen, hun er hans mormor. Jeg har også ledt efter hende i Aaarhus.
Gode ideer modtages gerne.

mvh. Leif

Anne Mortensen

Hej

Jeg gentager mit indlæg:

Jeg ved ved sikkerhed at hun kommer til Aarhus og i 1863 føder et uægte barn i Hammel (Ane Jensine Sofie Schrøder f. 20 nov 1863) I Kirkebogen tilskrives fadderskabet Christoffer Schrøder, slagtermester i Aarhus.

Finder ikke denne fødsel i Hammel, Skanderborg oplys kirkebog og opslagstal til dine data
.


Kan du ikke oplyse kirkebog og opslagstal på denne fødsel uden jeg skal gå dine forrige indlæg igennem ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jesper Skov

Leif Post skrev "i FT 1880 men ikke i 85?".

Der findes ikke nogen folketælling tilgængelig for Randers i 1885, desuden er 1880 den sidste, der er tilgængelig på http://ddd.dda.dk.

Har du manuelt ledt i AO's 1890?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

leif post

Skanderborg/Gjern/Hammel, 1863
Tilgangsliste, opsl 173 no 62 (afg. fra Aaarhus 3/12-63)
Afgangsliste, opsl. 190 no 29 1864 (til Aarhus)
Aarhus/Hasle/Aarhus Domsogn 1857-62
opsl. 150 - 2. nov. 1863 født Ane Jensine Sofie Schrøder

leif post


Anne Mortensen

Hej Leif

Check de oplysninger du lægger ud.

Dåben er ikke i Hammel som du har skrevet.
Dåben er ikke i den kirkebog du oplyser men i
1862-1867
opslag 150
ved dåben bliver under Anmærkning oplyst at moderen kommer fra Faaborg i Juni 1863 - er det noget du har undersøgt ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

leif post

Det har du da selvfølgelig ret i.....det gik nok lige lovligt stærkt. Undskyld, jeg må lære at koncentrere mig mere. Nej jeg har ikke set efter Faaborg, jeg kun eikke læse det.
Mvh. Leif

leif post

Jen har ikke fundet noget i Faaborg, men til gengæld har jeg fundet hende i 1860 (Folket i Midten.dk) hun er 24 år, ugift tjenestepige, Frederiksgade hus no 555, Aarhus

Egon Sørensen

God aften!


Ane Mathildes forældre var i 1860 i Faaborg.


Samtlige personer i husstanden

svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg Kjøbstad, Kappelanstræde 198a b c, forh. 2 et, 1 F2, FT-1860, B0387
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Anders Schrøder 54   Gift toldassistent, huusfader  Korsøer
Maren Sophie Dorthe født Kornbeck  57  Gift hans kone  Kjøbenhavn
Emma Karoline Schrøder 26  Ugift deres datter, ernærer sig ved syening  Korsøer
Harald Waldemar Schrøder 17  Ugift deres søn, er svagelig  Nykjøbing paa Lolland
Nathalia Ida Schrøder 15  Ugift deres datter  do [Nykjøbing paa Lolland]
Nicolai Laudrup Schrøder 13  Ugift deres søn  do [Nykjøbing paa Lolland]



Mvh.

Egon Sørensen
   

leif post

Tak Egon!
Selfølgelig, faderen var toldbetjent, så den familie blev selvfølgelig flytter rundt. Jeg har været Faaborg igennem efter Anne Mathilde, ikke forældrene. Tak og god jul til alle!
Leif Post

Kirsten Brodersen Cox

Anne Mathilde Schrøder var amme hos prokurator Friis i Hammel og rejste igen den 31.10.1864 efter 11 mdr. i sognet, iflg. afgangslisten opslag 190 i Hammel Kirkebog 1854-1868 rejste hun til Århus igen, så vidt jeg kan læse.

glædelig jul

Kirsten Cox

leif post

Tak Kirsten....det stemmer med den tidslinie jeg har på hende, menlig:
1836 f. 7. marts i Nykjøbing Sj.
1840 FT, bor hjemme Nykjøbing Sj.
1850 FT, bor hjemme Nykjøbing Sj.
1851 konfirmeret i Nykjøbing Sj.

1860 boende i Aarhus, Frederiksgade hus nr. 555, tjenestepige
1863 tilgangsliste til Hammel (not. fra Aarhus)
1863 føder barn i Hammel, dette (Ane Jensine Sofia) døbes i Aarhus Domkirke 2. nov.
1864 afgangsliste fra Hammel (not. til Aarhus)

1878 gifter sig med Eggers Sørensen i Randers, 22. dec.
1880 boende i Randers, gift, heder nu Sørensen, Østergrave, mart.no.1, 914, 1. sal

Herefter kan jeg intet finde. FT, Kirkebøger, Døde, af-/tilgangslister i Randers, Aarhus, korsør Faaborg??
Desuden "Folket i Midten", "Hammum-Herred"......er det godt råd derude?
(Gældelig jul forresten!)