Tydning af tekst på billede

Startet af Camilla Luise Dahl, 21 Dec 2011 - 22:34

Forrige emne - Næste emne

Camilla Luise Dahl



Er der nogen der kan hjælpe med at tyde hvad der står nederst på billedet?
Jeg håber nogen kan hjælpe.

Camilla

[vedhæfting slettet af admin]

Leif Thor Olsen


Kan du ikke fortælle lidt om, hvor du har billedet fra?

Mvh. Leif

Camilla Luise Dahl

Jo det er fra Bornholm ca. 1880'erne. Vi tror kvinden på billedet hed Else Kirstine Olsdatter som døde i Poulsker i 1887.

Jeg tror det første ord er "tak"

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej

Jeg læser Andr(eas) Ipsen Ø(ster)marie, som må være fotografens navn.

mvh Ingelise Jacobsen

leif post

Jeg tror det er navnet på fotografen. Noget med Amdi....
Det var meget brugt dengang. Prøv at forhøre i lokalarkivet?
m.v.h. Leif

Camilla Luise Dahl

Tusind tak! Else Kirstine Olsdatter havde faktisk en datter der hed Andrea Ipsen, så det er sikkert hendes navn på billedet. Jeg tror dog ikke det er hende der er på billedet, men hendes mor, eftersom Andrea var født i 1870 og altså ville være omtrent i 30'erne på tidspunktet for dette billede (og så tandløs og gammel ser en i 30'erne nok ikke ud dengang heller), men det kan være billedet har været hendes.

Camilla Luise Dahl

#6
En anden mulighed er fotografen som I nævner: der var en Hans Andreas Ipsen, der faktisk havde atelier i Østermarie 1880-1958 (men måske lidt for ung?)

Inge Hedal

Citat fra: Camilla Luise Dahl Dato 22 Dec 2011 - 01:23
En anden mulighed er fotografen som I nævner: der var en Hans Andreas Ipsen, der faktisk havde atelier i Østermarie 1880-1958 (men måske lidt for ung?)
Der kan evt. være tale om, at Andreas Ipsen har fremstillet kopier af et ældre fotografi.
Mvh. Inge

Camilla Luise Dahl

Ja det er også muligt. Hans Andreas Ipsen (kaldet Andreas Ipsen) var barnebarn til den tidligere nævnte Else Kirstine Olsdatter, hans mor Oline var søster til Andrea Ipsen, som jeg også tidligere nævnte. Det er også en mulighed at billedet faktisk er yngre end jeg antog og at det derfor er Andrea der er på billedet. Og slutteligt er der en mulighed for at det var søsteren Oline, der er 12 år ældre end Andrea. Jeg havde håbet teksten nederst ville have givet et fingerpeg, men det er vist tværtom. :)