Kartoffeltyskere i hertugdømmet Slesvig - bogen "Kolonisten Atlas"

Startet af Christian Konstmann Autzen, 10 Dec 2011 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Arbeitkreis Plaggenhacke, ved lederen Christian Winkel i Jørl i Sydslesvig, har udgivet en bog i 2011 "Kolonisten Atlas", hvor alle kolonister i hertugdømmet Slesvig - som fik tildelt en gård i årene 1762-65 - er opført. Det drejer sig om ca. 500 kolonistfamilier i 47 kolonier.

Det er Ilona og Johannes Hansen som har stået for bogen i samarbejde med Arbejdskreis Plaggenhacke.

Bogen indeholder således alle navnene, hvor de kom fra, hvilken gård de fik tildelt (ved udlodning), og hvor længe de havde den. Også alle efterfølgende indehavere af disse gårde er med, op til dags dato, samt hvor gårdene er beliggende og med den nuværende postadresse. Der er så også tilføjet koordinat, så alle med GPS kan finde stedet. - Tysk grundighed  :)

Bogen er godt nok på tysk, men alle - også dem, som absolut ikke har tysk kendskab - kan få stor udbytte af bogen.

Bogen er udsolgt fra forlaget, og den vil ikke blive genoptrykt, har Christian Winkel fortalt mig. Men den kan lånes via (dansk) bibliotek.

Det er et meget stort arbejde, som alle involverede her har lagt i at samle alle disse oplysninger. Og vi efterkommere af disse kartoffeltyskere kan kun rette en stor tak til dem.

Hvorvidt det så er muligt at finde længere tilbage end til de ankomne personer kan være et stort spørgsmål, - idet oplysninger om oprindelsessted (læs: kirkesogn) næppe er fuldt korrekt og skyldes givet, at kolonisterne ikke er afkrævet fuld og hel fødselssted ved ankomsten til Flensborg.

En "Plaggenhacke" er en hakke, som kartoffeltyskerne har benytte i stor udstrækning til at hakke hedejorden/lyngen op med. I Danmark er denne form for hakke ikke så kendt, men i Spanien er den stadig den dag i dag et dagligt redskab.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans

Ja - den har jeg set; men ud fra at jeg fandt bogen Kolonisten Atlas så utroligt anvendelig for os efterkommere af kartoffeltyskerne i hertugdømmet Slesvig, så oprettede jeg denne tråd for at gøre specielt opmærksom på denne bog.

Vi bombarderes jo med en utrolig stor informationsmængde hver dag - og derfor kan det i nogen tilfælde være glimrende med en særlig henvisning, og det er så det, som jeg har prøvet på  her.

Hilsen - og tak for din interesse for kartoffeltyskere i hertugdømmet Slesvig

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Jeg har gjort samme erfaring som Christian - og een af de (mange) gode ting ved bogen er, at den følger ejerskabet af kolonistedet, også efter at 1. generation har overdraget det til en efterkommer eller en lokal køber - der kan være udensogns og dermed een af de forsvundne strays, som det kan være svært at finde.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



Hej - i kronologisk orden - Christian og Inger

Christian, der var ikke antydning af finte eller lignende i mit korte indlæg - kun en trang og lyst til at være med til at udbrede kendskabet til DIS-Wiki.

Det er mit indtryk, at Nygårds Sedler har fundet god vej til DIS-gruppe-deltagerne, men at DIS-Wiki endnu ikke har nået samme *udviklingstrin*.

=====

Inger, det er noget rent forståelsesmæssigt hos mig, og den usikkerhed, der giver, vil jeg gerne have fejet af vejen.

Hvis jeg havde været en anelse mere uddydende i mit første indlæg og havde henvist til link, OG hvilket pind der kom emnet nærmest, havde jeg så ramt det samme som det, du nævner i dit indlæg?

http://plaggenhacke.de/40564.html se under *Kontakt* ude til venstre.

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Hej Hans

Jeg har citeret min egen erfaring med bogen* - ikke hjemmesiden. Var det det, du ville vide?

Inger

* Bogen forklarede, hvordan min kræmmer-forfader pludselig dukker op som kolonist i kirkebøgerne. Han var af god sønderjysk muld (jeg har dog ikke fundet hans fødested  ???  ) og jeg kunne ikke begribe, hvorfor en handelsmand blev jordbruger på sand- og mosejord i den yderste udørk i Sønderjylland.
Men han handlede åbenbart med så meget, og altså også jord.
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Hej hans

Jeg kan se, at du følger meget med på denne hjemmeside - men så alligevel har du så misses en tråd, hvor netop Inger Buchard på glimrende vis oplyste om dis-wiki, hvor der netop var et link til Plaggenhacke og bogen Kolonisten Atlas. Og det var netop den oplysning, som fik mig til at kontakte Plaggenhacke.

Hvis du mener, at dis-wiki skal fremmes mere, så kunne det måske være ved at lave en tråd, hvor du forklarer hele dis-wiki systemet og de fordele som den giver. Selv søger jeg altid via google; hvis jeg kunne få mere ud af det ved at søge via dis-wiki (eller hvordan det nu gøres), så ville jeg da være glad for sådan information.

PS: Inger Buchard er altid utroligt behjælpelig med forhold i hertugdømmet Slesvig, og hun har flere gange hjulpet mig videre - en stor tak til Inger for det.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen



Hej Christian

"..men så alligevel har du så misses en tråd..".

Du ville forbavses, ja, måske chokeres, hvis du vidste, hvor meget jeg misser i løbet af et år, og det synes kun at gå én vej: Det bliver værre og værre for hver dag, der går.

"..Hvis du mener, at dis-wiki skal fremmes mere, så kunne det måske være ved at lave en tråd..".

I høj grad støtter jeg op omkring DIS-Wiki, men vil afstå fra at koncipere den vejledning, du eftersøger.

"..Inger Buchard er altid utroligt behjælpelig med forhold i hertugdømmet Slesvig..".

Det har jeg for meget længe siden opdaget og tøver ikke med at betragte hende som den allerbedste slægtsforsker og vejleder på det område.

Dog skal vi begge være forsigtige med at indskrænke Inger Buchards viden og hjælpesomhed udelukkede til hertugdømmet Slesvig.

Den er altomfattende.

Med venlig hilsen og god søndag
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Arbeitskreis Plaggenhacke v/Christian Winkel udgiver også en anden bog om kartoffeltyskerne:

"Weg der Verzweifelten"

udgivet i 2010.

Bogen er på tysk, og således kun interessant, såfremt man kan læse og forstå dette sprog.

Jeg fik bogen tilsendt i dag.

Den kan bestilles via email til Christian Winkel - mod forudbetaling, som eventuelt kan ske ved overførsel til Plaggenhacke's bankkonto i Harrislee i Sydslesvig (NB: Gebyret for denne overførsel via netbank er ikke helt billig, og muligheden for at sende pengene i R-brev bør derfor også overvejes).

I bogen beskrives, hvordan kartoffeltyskerne kom til hertugdømmet Slesvig, og de genvordigheder som de havde både på turen og ved ankomsten - med udgangspunkt Georg Adam Eberle's egne forhold.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Du spørger:
hvis jeg kunne få mere ud af det ved at søge via dis-wiki (eller hvordan det nu gøres), så ville jeg da være glad for sådan information.
Svaret er: gå til DIS-Wiki - http://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=Forside eller min signatur
Find søgefeltet tv
skriv kartoffeltysker og se hvad der sker.

Vi prøver at gøre DIS-Wiki til et leksikon, målrettet mod slægtsforskere.

Og det er et meget demokratisk foretagende: hvis du vil tilføje noget i DIS-Wiki, så klip på ''log på'' øverst th. og henvend dig til Admin. - du vil hurtigst muligt få tilsendt en foreløbig adgangskode.

mvh
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Der er en ny bog på vej - om de kolonister fra hertugdømmet Slesvig, som hurtigt opgav arbejdet her, og så rejste videre til Rusland.

http://www.germanstorussia.com/

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.