Peder i Gjessinggaard i Snejbjerg sogn

Startet af Lillian Tviis Skov, 21 Dec 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lillian Tviis Skov

Hej

En af mine aner Christen Pedersen , døde 15-9-1820 i Gjessinggaard, Snejbjerg sogn, Ringkøbing amt,  75 år gammel, så han er født ca. 1745.

Jeg har i Johan Sulkjærs bog om Snejbjerg sogn bind  og 2 fundet følgende:

— 3. Gjessinggaard. Her har den samme Familie boet ret længe tilbage i Tiden. 1743 kaldes Manden Peder i Gjessinggaard; det er nok den samme, som i 1754 kaldes Peder Nielsen (Busk), og Chr. Pedersen, som har Gaarden i 1787, er sikkert hans Søn. Han har afstaaet Gaarden til Sønnen Laust Christensen omtrent 1810 og døde som Aftægtsmand 1820. »GI. Laust« byggede det nuværende Stuehus, som er ca. 100 Aar gi. Han afstod Gaarden til sin Søn, Chr. Lauridsen. GI. Laust døde som Aftægtsmand 1854, 75 Aar gi. Chr. Lauridsen døde samme Aar, og Enken, Ane Johanne, som var 36 Aar gi., blev i 1855 gift med hans Broder, den da 40aarige Peder Brunbjerg Lauridsen. Der var Dobbeltbryllup, idet P. Kronborg samtidig blev gift med P. Brunbjergs Søster, Margrethe, til hvem Kronborg udskiftedes. Da P. Brunbjerg i 1881 solgte Gaarden til Thomas Helstrup, gik den altsaa ud af en Slægts Eje, som i alt Fald har haft den meget længe. Foruden P. Kron* borgs Efterkommere har Slægten endnu Descendenter an-densteds, saaledes i Gjellerup; P. Brunbjerg i Sinding hører nok ogsaa til Efterkommerne. I Thomas Helstrups Tid blev der brændt en Del Sten i Gjessinggaard. Til Gaarden, hvortil endnu hører en Del Eng, er der 85 Tdr. Land. Thomas Jensen, der i 1903 afstod Gaarden til Sønnen, Peder Thomsen, døde først 1926, 95 Aar gl.

Han mener tilsyneladende, at Peder i Gjessinggaard og Peder Nielsen (Busk) er den samme.

Jeg har dog i Skattemantal for Snejbjerg og Tjørring sogne 1743 fundet både en Peder Busk og en Peder i Gjessinggaard, så det kan jo nok ikke være den samme person.

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig videre.
På forhånd tag
Lillian Skov

Arne Feldborg

#1
Ifølge mine notater er Chr. Pedersen døbt 6. marts 1745 i Vorgod som søn af Peder Lassen i Søndergaard i Vorgod sogn. Moderens navn kendes ikke, men hun er datter af Poul Nielsen i Amtrup, Snejbjerg.

Chr. Pedersen blev gift den 28. september 1776 i Snejbjerg Kirke med Maren Lauritsdatter (datter af Laurids Jensen i Hundkjær, Snejbjerg).
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lillian Tviis Skov

Tak for den oplysning.  Så har han altså ikke noget med Peder i Gjessinggaard at gøre.  Vielsen havde jeg, men ikke hvem hun var datter af, så tak for det.

Lillian


Arne Feldborg

Laurids Pedersen Hundkjær bor på det tidspunkt i Gejssinggaard, så det er som svigersøn Chr. Pedersen kommer ind.

Maren er født i Hundkjær før kirkebogen begynder, hun er konfirmeret i Snejbjerg i 1766 som Maren Larsdatter fra Hundkiær.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lillian Tviis Skov


Arne Feldborg

Citat fra: Arne Feldborg Dato 21 Dec 2011 - 22:49
Laurids Pedersen Hundkjær
Skulle naturligvis være  Laurids Jensen Hundkjær.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.