Nulevende personer udstilles

Startet af Thestrup-Bjørn, 18 Dec 2011 - 15:43

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

Flere og flere brugere/medlemmer laver søgninger på personer, der kunne være i live i dag.

Tilsyneladende er man ikke helt klar over reglerne om de 100 år.

Her står de - http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html


Mon ikke det burde fremhæves også i de såkaldte Spilleregler?

Disse ses her -  http://www.slaegtogdata.dk/andet/spilleregler
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



Jeg deler din bekymring, Thestrup-Bjørn. Privatlivet bør have forrang og krav på beskyttelse.

Glædelig jul og venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Melchior

Det kan vaere et problem naar oplysninger om nulevende laegges ind her i Forum. Men der er den mulighed at man kan eventuelt soge efter oplysninger om efterkommere efter en kendt afdod person og saa kan besvarelserne sendes som privat mail og en besked kan laegges her ind om at en privat mail er sendt eller modtaget med de onskede oplysninger.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Leif Sommerdal

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 18 Dec 2011 - 15:43
Flere og flere brugere/medlemmer laver søgninger på personer, der kunne være i live i dag.

Tilsyneladende er man ikke helt klar over reglerne om de 100 år.

Det fremgår ikke af ovennævnte, hvorvidt de eftersøgte er kendt døde.
Uden denne forudsætning er henvisningen til 100-års reglen ikke særlig relevant.

Hvad der også undrer mig, er at man ikke forhindrer søgemaskiner i at indeksere siderne, hvilket ville gøre reglen overflødig, da man så kunne følge de normale arkiv- og personfølsomhedsregler.

Google har tidligere været fremhævet som årsag til at have en 100-års regel
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen


Det tilkommer ikke mig at tolke de tanker, som Thestrup-Bjørn har gjort sig forud for starten af tråden - dog fornemmde jeg, at de sikkert lå tæt op ad dem, jeg tit selv gør mig, når jeg ser indlæg som disse to opdigtede:

"Hvad blev der af Mette Jensen, født 31.03.1927 i Hobro, som jeg blev konfirmeret sammen med i Mariager i 1941?"

"Hvor er Peter Jakobsen fra Døllefjællemusse, som jeg var på Askov Højskole med i vinteren 1958-1959, hvor vi begge var 19 år gamle".

I den type indlæg er det åbenbart, at spørgerne ikke véd, om henholdvis Mette og Peter fortsat lever, eller om de er døde.

Hvis jeg tilfældigvis kendte dem begge og vidste, at de stadig lever, forhindrer moderators vejledning,

"Bemærk at oplysninger om nulevende personer (dvs. personer, født indenfor de sidste 100 år, hvis dødsåret ikke kendes) ikke må videregives på nettet og altså heller ikke her i Forum",

mig i at fortælle noget som helst om Mette og Peter på Internettet, inklusive i DIS-grupperne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Melchior

Hans,

Mener du dermed at du ikke kan sende en privat mail med de oplysninger?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Leif Sommerdal

Det fremgår da tydeligt af Thestrup-Bjørns indlæg, hvilke situationer han referer til, så der er ingen grund til at fremtrylle opdigtede indlæg

Det ene er et indlæg, hvor den omtalte person er død for 60-70 år siden - http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,25535.msg135897.html#msg135897

Det andet indlæg er et moralsk opkast overfor et medlem som har haft ca dobbelt så mange indlæg som T-B, og som iøvrigt normalt også holder den moralsk fane højt. Jeg nævner naturligvis ikke damens navn, da hun i højeste grad er i live  ;)

I stedet for at fare frem med bål og brand er jeg sikker på, at en personlig besked til dem, der ubevidst overtræder reglerne, vil være tilstrækkeligt.

I gentagelsestilfælde kan anmeldelse til moderatorer komme på tale.

------------------

Og iøvrigt har Kim en rigtig god pointe  :)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Hej Kim

"Mener du dermed at du ikke kan sende en privat mail med de oplysninger?"

Nej.

Jeg gentager lige, hvad jeg skrev - her med et par ord med fed skrift for tydelighedens skyld:

"..at fortælle noget som helst om Mette og Peter på Internettet..".

Med venlig hilsen og god jul
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Leif

Dit indlæg er ikke stilet til nogen bestemt, men da det ikke efterlader mening hos mig, føler jeg ikke, at det er en tekst, som jeg behøver at tage stilling til.

Venlig hilsen og god jul
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hej Hans,

Du har som sædvanlig ret.
Det var ikke skrevet for at provokere dig - ej heller for at fremkalde kommentarer.

Jeg forsøgte blot at sætte det - i øvrigt alvorlige - emne i relation til de "overtrædelser", som Thestrup-Bjørn har fundet anledning til at påtale, og som vel har givet anledning til denne tråd.

Med venlig hilsen og ønsket om en glædelig jul
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Thestrup-Bjørn

#10
Leif skriver:

Det andet indlæg er et moralsk opkast overfor et medlem som har haft ca dobbelt så mange indlæg som T-B.


En lidt pudsig bemærkning.
Hvad har antallet af indlæg med sagen at gøre?

En persons mængde af indlæg betyder vel blot, at denne har meget tid til skriverier her i forum!


Det forekommer mig mere interessant, at der allerede nu er langt over 300, der har vist interesse for emnet
- deraf velsagtens nogle, der for første gang stifter bekendtskab med den 100-års regel, DIS-Danmark har udstukket.
- og andre, der får genopfrisket den, hvilket blot var min hensigt her.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anette Eriksen

Hej alle,

Når jeg falder over én, der ikke har tænkt over - eller har vidst - at man ikke må give oplysninger om nulevende personer, så gør jeg opmærksom på det, direkte i tråden.

Hvis det på anden vis kan fremhæves yderligere, vil det kun være godt. I samme moment skal man måske overveje, om der skal være en 100-års regel. I kommunen, hvor jeg bor, var der for nyligt hele tre personer, der var over 100 år - og som man så frit kunne fortælle om her på siden  :D

Mange hilsner
Anette Eriksen

Hans Poulsen

Hej Anette

"..hele tre personer, der var over 100 år..".

Min faster, Helga Poulsen, 1880 - 1985, nåede at fylde 105.

Om hende kunne der kun siges godt, så der havde en 100-års-regel ikke været nødvendig, men ellers skal vi værne om den.

Venlig hilsen og glædelig jul
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 19 Dec 2011 - 11:22
Leif skriver:

Det andet indlæg er et moralsk opkast overfor et medlem som har haft ca dobbelt så mange indlæg som T-B.

En persons mængde af indlæg betyder vel blot, at denne forekommer mig mere interessant


Hvis man skal citere, skal man huske at få det hele med - ellers kan citatet give en helt anden betydning. Og i øvrigt kunne overskriftens ordlyd måske antyde noget andet end indholdet giver udtryk for.

Gældelig jul til alle
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Thestrup-Bjørn

#14
Ja - og så skal man ikke lave om på den oprindelige ordlyd, når man citerer!
Supersmart at sætte det i citat-ramme, så tror alle jo på, at jeg er citeret korrekt.

Jeg skrev ikke: En persons mængde af indlæg betyder vel blot, at denne forekommer mig mere interessant

Jeg skrev: En persons mængde af indlæg betyder vel blot, at denne har meget tid til skriverier her i forum!

- åbenbart tid også til mindre behagelige skriverier.

---------------------

Hold da helt op - en meget speciel drejning den tråd, jeg startede i god mening, nu har fået.

Et hak i tuden, fordi man på en saglig måde gør opmærksom på regler, som foreningen har
- og som vi vel alle skal rette os efter (uanset, om vi har få eller mange indlæg).

Mig bekendt har jeg ikke forbrudt mig mod reglerne
- så hvorfor skal jeg kanøfles?


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



"..- så hvorfor skal jeg kanøfles?..".

Du skal ikke kanøfles, Thestrup-Bjørn, men tværtimod have tak af et rent hjerte for at minde om en meget vigtig regel, som vi alle bør huske.

Venlig hilsen og glædelig jul
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Tusind tak, Hans - du fortjener en rigtig glædelig jul for din hurtige og venlige reaktion.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kim Melchior

Hans,

Naar du saa definitivt siger nej til mit sporgsmaal om man ikke kunne sende en privat besked, saa mener du maaske ogsaa at Dis-Danmark er galt paa den naar Kathrine Tobiasen skriver

Emne: VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!!


« Dato: Tirsdag 22 06 2010, 19:41 »
   
Velkommen......

Bemærk at oplysninger om nulevende personer (dvs. personer, født indenfor de sidste 100 år, hvis dødsåret ikke kendes) ikke må videregives på nettet og altså heller ikke her i Forum.Hvis du har brug for et sådan opslag, så vær varsom og bed om svar i privat mail. Skulle sådanne oplysninger blive givet i et indlæg, vil det blive slettet.

mvh,

Kim Melchior (USA)


Anette Eriksen

Hej Hans,

Min faster Helga blev ikke nær så gammel. som din faster Helga  ;)

Men de tre jeg omtaler - alle kvinder - blev hhv. 103, 104 og 106 år. Og det var nogle skønne, friske og bramfri damer allesammen.

Undskyld jeg lige faldt ud af sagligheden i tråden.

Glædelig Jul til jer alle!

Mange hilsner
Anette Eriksen

Hans Poulsen



Hej Kim

Du har muligvis misforstået mit udsagn, som var ultrakort - og, ser jeg nu, egnet til at blive misforstået. Derfor tager jeg lige teksten én gang til med en lille udbygning:

"Hej Kim

"Mener du dermed at du ikke kan sende en privat mail med de oplysninger?" [Kims ord]

Nej". [Mit svar til Kim]

=====

Det, jeg skrev nej til, var ikke et nej til at benytte private e-mails, for selvfølgelig skal man kunne føre en *samtale* pr. private e-mails.

Hvor mit Nej kom ind i billedet var i denne forbindelse, hvor jeg indledet med et *Hvis jeg..

"Hvis jeg tilfældigvis kendte dem begge og vidste, at de stadig lever, forhindrer moderators vejledning,

"Bemærk at oplysninger om nulevende personer (dvs. personer, født indenfor de sidste 100 år, hvis dødsåret ikke kendes) ikke må videregives på nettet og altså heller ikke her i Forum",

mig i at fortælle noget som helst om Mette og Peter på Internettet, inklusive i DIS-grupperne".

Mon misforståelserne mellem os nu er ryddet af vejen, Kim - ellers må vi tage en runde mere.

Venlig hilsen og god jul
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Melchior

Ok Hans,

Der var en misforstaaelse der. Saa nu er vi paa samme side.

Men en ting jeg sidder her og taenker paa:

Hvis oplysninger om folk fodt inden for de sidste 100 aar ikke kan offentliggores paa Internettet hvordan kan det vaere at vi kan se kirkeboger med fodsler saa sent som 1940?

Du maa ogsaa have en God Jul samt et Godt Nytaar.

mvh,

Kim Melchior (USA)
 

Leif Sommerdal

Hej Kim,

Som jeg forstår vores regler, er de lavet bl.a. fordi søgemaskiner - herunder Google - indekserer forums sider. Det gør det relativt nemt at finde oplysningerne igen.

Kirkebøgerne bliver ikke indekseret, og er "kun" underlagt arkivlovens (samt diverse personbeskyttelse) regler, som ikke er så stramme som DIS Danmarks regler.

Der er altså ingen lovkrav om DIS regler, blot en ekstra etiske overvejelse.

Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)