Af/tilgangslister

Startet af Bettina Luther, 18 Dec 2011 - 23:06

Forrige emne - Næste emne

Bettina Luther

Jeg ved ikke om det er lagt i den rigtige gruppe så flyt den endelig hvis det er.

Det drejer sig om forældrene til Lars Peter Pedersen vis fødsel er at finde her:
Hjørring Amt - Hvetbo Herred - Jetsmark Sogn. 1859-1885. Opslag 4 nummer 2 på siden.
Her står hans mor Jensine Pouline Jensdatter anført som værende 24 ( i 1869)og faderen hedder Jens Christian Pedersen.
Da jeg efterfølgende tjekker tilgangslisten for samme sogn 1851-1875 (1868) opslag 305 nummer 67 og 68, står hun rigtig nok som værende 24 og manden 25.
I afgangslisten derimod, opslag 237 nummer 69 og 72 står de pludselig som værende 18 og 19 år selvom året stadig siger 1968, der troede jeg så at jeg havde misforstået de årstal der står i kommentar feltet, men da jeg vil tjekke moderens dåb (samme amt osv, 1844-1852,opslag78 øverst) finder jeg hende ikke omkring 1845 som havde passet hvis hun var 24 men først i 1849 som jo så passer med at hun er 19 på tidspunktet i afgangslisten.
Men kan der virkelig både være fejl i tilgangslisten og dåben af hendes søn, det er jo lidt sammenfaldende?
Derudover, er der så ikke en venlig sjæl der kan forklarer mig hvordan datoerne i de to opslag (til og afgangslisterne) skal forstås for jeg er ikke sikker på at jeg har regnet fidusen helt ud endnu :-\
Håber ikke det blev alt for forvirrende :)
Hilsen Luther

Vagn Altmann

Der er tale om 2 forskellige kvinder med samme, lidt usædvanlige navn. Den 18 årige ankommer fra Aaby Sogn den 1-11-1867, som tjenestepige KB 1851-1875, Jetsmark, Hvetbo, Hjørring opslag 301, men den 24 årige ankommer sammen med sin 25 årige mand den 14-12-1868.

Det er den tjenestepigen, som rejser fra sognet den 2-11-1868. Samme KB opslag 237.

Parret på hhv. 24 og 25 år bliver og får et barn mere i sognet i 1872 og moderen er nu blevet 27 år. KB 1869-1885 Jetsmark, Hvetbo, Hjørring opslag 122.



Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Bettina Luther

Hej Vagn og tak for din hjælp.
Jeg havde godt nok overvejet om der var tale om to forskellige kvinder men da mandens navn også gik igen tænkte jeg at det var for påfaldende  :)
Men nu fandt jeg også hendes dåb i det rigtige sogn efter jeg fandt familien i en Ft så nu hænger det hele sammen igen, nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan de datoer i af og tilgangslisterne skal forstås korrekt :)
Hilsen Luther

Inge Vesterskov Janning

Hej

Datoen i afgangslisten er den dato man hos præsten i afgangs sognet melder at man forlader sognet.
Datoen i tilgangslisten er den dato man hos præsten i tilgangs sognet melder at man er er ankommet til sognet.
Der kan være rejsetid og andet som gør at de 2 datoer ikke er den samme dag.

hjalp det lidt ;)
Venlig hilsen
Inge Janning

Bettina Luther

Hej Inge. Tusind tak, men hvis der f.eks i en afgangsliste står 3-11-68 -------- 15-3-66
Hvordan hænger det så sammen?  :)
Hilsen Luther