Skifte, Holbæk amt, herredsfoged, Merløse og Tuse Herred 1876-1880

Startet af Lene Ekelund, 18 Dec 2011 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Lene Ekelund

Hej.
Er der en der vil hjælpe mig med at tyde dette skifte.

Opslag 151 nederst til højre og opslag 152.

Jeg kan ikke selv tyde ret meget. Jeg kan se at det drejer sig om Peder Pedersen i Syvendekiøb og at enken hedder An Marie Nielsdatter. Der er også nævnt nogle navne, men selve indholdet af skiftet er helt sort for mig.
Jeg ved at det er en stor mundfuld, og vil være yderst taknemmelig hvis nogen  orker at hjælpe.

V H Lene

Sanne Bloch

Hej Lene

Prøv at tilføje dit indlæg det, du kan tyde - også selvom der vil være mange huller. Jeg tror det vil give dig større mulighed for hjælp til dét, du ikke selv kan tyde.

Venlige hilsner Sanne

Lene Ekelund

#2
Hej Sanne.
Du har sikkert ret, men jeg er da bange for at min pc skal løbe tør for ?, men her er den smule jeg kan læse:

? efter ? Peder Pedersen af Syvendekjøb
Enken An Marie Nielsdatter mødte og begjærede skifte foretaget ? ? Pedersen ? ? ?
? mødte ? ? ? ? ?LotteKirstine Pedersen, Bodil
Sophie Pedersen, An Margrethe Pedersen, Ole Nielsen, Peder Pedersen og ? Pedersen
Jørgen Christen Pedersen ? ? ?Syvendebjøb ? ? ? ?? ? ? ? ?
Resten kan jeg slet ikke læse.

Håber dette hjælper.

God jul til alle fra Lene

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Dødsanmeldelsen på opslag 140, (pag. 273) bør vel med først.
Har du den? Der er arvingerne remset op.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Lene Ekelund

Hej Jørgen.
Ja, den har jeg, men mente ikke det var nødvendigt at nævne. Det var måske en fejl.

V H Lene

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Ja, med sådan en skrift er det vigtigt at få de oplysninger du har.
Hvis du kunne læse det, må du også være noget god til den pågældende skrift og kan vel præstere mere, end det, du skrev, men det vil jeg selvfølgelig ikke postulere.

Du kan fx skrive her, hvad der stod.

Passer det med denne familie:

Holbæk, Tuse, Skamstrup, Syvendekjøb, Et Boelssted, 26, FT-1850, C6063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen 44  Gift  Boelsmand, Huusfader Kalby lille, Præstø amt
Ane M. Nielsen 31  Gift  Hans kone Undløse
Peder Pedersen 12  Ugift  Deres børn Kjøbenhavn
Maren Pedersen 13  Ugift  Deres børn Kjøbenhavn
Dorthe Pedersen 9  Ugift  Deres børn I sognet [Skamstrup]
Lotte Kirst. Pedersen 3  Ugift  Deres børn I sognet [Skamstrup]
---

og hvad ved du mere om familien?

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Sanne Bloch

#6
Hej Lene

Jeg prøver at komme med et bud på starten af skiftet - men med ? hist og pist.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvor Syvendekøb ligger - er det et stednavn i et af sognene i Holbæk amt og hvilket herred? Merløse eller Tuse?

I hvilken KB (sogn og opslag nr. AO?) har du fundet Peder Pedersen's begravelse?

Og har du familien i nogle FT. Det kan være en god støtte, især ved tydning af navne i skiftet at have disse oplysninger.

Vær opmærksom på følgende:

Navneregister i samme protokol opslag 38 (side 72, 1877/78):

42 Pedersen Peder Bmd? Syvendekjøb 273, 295 = henvisning til sidenr. i prt.

Så, som du kan se, starter skiftet på side 273, som du finder på opslag 140.

Fortsættelsen af skiftet på side 295 (opslag 151) starter med N. 42 / p. 273 som netop er en (tilbage-)henvisning til side 273.

Opslag 140, side 273:

N. 42 p. 295 (skrevet i margenen tv)

Aar 1877 den 2 Mai? blev anmeldt, at Bmd (sammenlignet med Gmd og Hmd, men synes det starter med B) Peder Pedersen af Syvendekjøb er død under 1 ste? M?,
efterladende sig Enke An Mari Nielsdatter og følgende med hende fælles Børn: 1) Lotte
Kirsten Pedersen 29 Aar gl, hjemme, 2) xxxx? Pedersen 24 Aar gl, hjemme 3) Bodil Sophie
Pederen, 21 Aar gl, hjemme og 4) Jørgen Christian Pedersen, 19 Aar gl, i Syvendekjøb hans af tid-
ligere Ægteskab følgende fuldmyndige Børn: 5) Ane Margrethe Pedersen, tjener i Kjøben-
havn, 6) Maren Kirsten Pedersen, gift med Bxxxxhandler? Ole Nielsen i Kjøbenhavn, 7)
Mari Pedersen, gift med Hmd Søren Jensen i Ondløse?, 8) Peder Pedersen, Malersvend? i Kjøbenhavn,
og 9) Dorthe Pedersen, gift med Brændehandler? xxxx? Olsen i Kjøbenhavn.
Ord eller navn under indførslen kan jeg ikke tyde...

Opslag 151, side 295:

Her gengiver jeg det, du selv har tydet og håber på, at andre har fået mod på at hjælpe med resten:

N. 42 p. 273 (skrevet i margenen tv)

5
Boet efter Bmd Peder Pedersen af Syvendekjøb
Enken An Marie Nielsdatter mødte og begjærede skifte foretaget. Arvingen? xxx? Pedersen xxx?  er fuld-
myndig, mødte på egne vegne og xxxxx? xxxxxx? xxx? xxxxxxx? Lotte Kirsten Pedersen, Bodil
Sophie Pedersen, An Margrethe Pedersen, Ole Nielsen, Peder Pedersen og xxx? Olsen. Ligeledes mødte xxxx?
Jørgen Christrian Pedersen med xxxxx? xxxx? xxx? Larsen af Syvendekjøb xxxx xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Opslag 152, side 296:

xxxxxxxxxxxxxxx

Jeg kan nu se af Jørgen Thue's indlæg, at jeg har brugt tid og energi på noget, du vidste i forvejen.
Lidt ærgerligt. Men ok hvis du lærer af det, og en anden gang giver de oplysninger, du har i forvejen  :)


Venlige hilsner Sanne

Nå, forsøgte at fjerne en smiley med solbriller dér hvor der skulle stå et 8 tal i en parantes, men det er måske koden for en smiley med solbriller... derfor redigeret... forgæves


Lene Ekelund

Kære Sanne og kære Jørgen.

Jeg er  meget ked af at jeg har gjort noget forkert her. Jeg undskylder meget at jeg har givet jer unødigt arbejde.

Jeg er måske lidt naiv, men ønskede bare at få ordlyden af skiftet. Jeg var ikke klar over at jeg skulle oplyse om hvad jeg i øvrigt ved om familien. Jeg ved jo at der sidder nogle rigtigt skriftkloge her.

Jeg har aldrig før arbejdet med skifter og er i øvrigt ikke særlig erfaren udi slægtsforskning. Men jeg kan da forsikre jer om, at jeg ikke kunne drømme om at bede om hjælp til noget, som jeg selv kan klare,

Endnu en gang siger jeg jer tak for jeres indsats og ønsker jer en god jul.

V H Lene

Sanne Bloch

Kære Lene

Når man skal tyde en tekst - uanset om man er skriftklog eller ej - kan der være ord i teksten, man har svært ved at tyde og der hjælper det rigtig meget, at man har nogle oplysninger om familien, personnavne, stednavne m.v.

Jeg har ikke indtryk af, at du beder om hjælp til noget, du selv kan tyde, men det virker lidt som om du ikke har forstået det venlige budskab: Giv så mange oplysninger som muligt om, hvad du i forvejen ved om familien - det gør det nemmere at tyde teksten og forbedrer dermed muligheden for, at flere prøver at hjælpe til med at tyde teksten.

Det er en svær skrift at tyde.

Så giv ikke op, men prøv at forstå budskabet.

Venlige hilsner Sanne


Lene Ekelund

Hej Sanne.
Det jeg blev ked af var nok Jørgens kommentar. Vi gør det alle sammen så godt som muligt og vil da ikke genere nogen. Nå, nok om det. Jeg er i hvert fald oprigtigt glad for den hjælp jeg kan få her.

Nu prøver jeg så at skrive hvad jeg ved om familien:

Peder Pedersens  første kone var Lotte Kirstine Kyhn. Hun dør i Skamstrup sogn 19-7-1842.(opsl 331)

PÅ Aurelia har jeg fundet at hun efterlod sig 5 børn:
Peder Pedersen 5 år
Maren Kirstine Pedersen 10 år
Ane Margrethe Pedersen 10 år
Marie Pedersen 5 år
Dorthe Kirstine Pedersen 3/4 år.

D 25-11-1842 i Undløse sogn bliver Peder Pedersern gift med Ane Marie Nielsdatter.

FT 1850 Skamstrup
Peder Pedersen 44 år
AneMarie Nielsen 31 år
Marie pedersen 13 år
Dorthe Pedersen 9 år
Lotte Kirstine Pedersen 3 år

FT 1860 Skamstrup opsl 6
Peter Petersen 55 år
Ane M Nielsen 42 år
Lotte 13 år
Niels 10 år
Hans 8 år
Bodil 5 år
Jørgen 2 år

FT 1870 Skamstrup opsl 28
Peder Pedersen 64 år
Ane M Nielsen 51 år
Lotte Pedersen 22 år
? Pedersen 17 år
Bodil M Pedersen 14 år
Jørgen ? Pedersen 11 år

Peder Pedersen dør 1-5-1877 i Skaamstrup sogn Holbæk amt (1864-81 opsl 221)

Det er hvad jeg har.
Håber det kan hjælpe.

V H Lene