Var min ane gift eller ugfit?

Startet af Mariann Nielsen, 17 Dec 2011 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Mariann Nielsen

Opfølgning til: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,25506.0.html

I Hans J. F. Gunst's dødeblad (fundet hos politietsregisterblade.dk) står der at han var gift med Mathine Gunst. I Mathine Gunst's registerblad står der hun var enke - altså også gift.
I FT1901 (Peter Fabers Gade, opslag 110) står der Gunst ved dem begge, men ikke at de var gift.

I kirkebogen for H. J. F. Gunst's død står der ugift.
(AO, Skt. Stefan, København, 1902-1906, opslag 111).

Hvad sker der mon her?
Mvh Mariann Nielsen
Vejle

Gitte Johansen

Der står, hun bliver enke i 1905. Det passer meget godt, ikke?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Her er han gift -  bare med en anden:

kbhv, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 110,matr.19B3L Baghuset 3.Sal, 27, FT-1885, D2462
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Frederik Johan Gunst 25  Gift Mand Former Kjøbenhavn
Ana Magrete Gunst 24  Gift Kvinde  Kjøbenhavn
Marie Wictoria Gunst 4  Ugift Pige  Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mariann Nielsen

Hej - tak for svarene.

Jo, det passer fint at hun bliver enke i 1905.

og tak for det andet opslag. Det har jeg allerede. Måske hans første ægteskab. Pigen (4 år) har også navnet Gunst, men jeg har dog ikke kunnet finde hendes fødsel.

Jeg forstår det dog stadig ikke. For selv med info om at hustru (nr 2?) blev enke, oplysningerne i hans dødeblad om at han var gift, oplysningerne om at han har været gift før, så står der i kirkebogen vedr. hans død at han var ugift.
Og mht. til Mathine Gunst står de til at være samboende i FT1901. Hun med hans efternavn, men der står ikke at de er gift / oplysninger om hvornår de blev gift osv. Som normalt i FT1901.
Mvh Mariann Nielsen
Vejle

Flemming Willum Petersen

Hej

Nogle gange bruges enke / enkemand også som udtryk for fraskilte personer,
men jeg har også set ugift brugt om en person som er blevet skilt flere år forinden.

Måske kan det forklare hvorfor han først står som gift og senere som ugift.
Bare en idé
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Mariann Nielsen

Hej.

Tak for svar. Ja, det er da muligt. Jeg må håbe at jeg så kan finde flere oplysninger i skifteprotokoller.

Mvh Mariann Nielsen
Vejle