Hedegaard Peitersen

Startet af Lotte Peitersen, 17 Dec 2011 - 00:10

Forrige emne - Næste emne

Lotte Peitersen

Hej alle.

Jeg leder efter mine oldeforældre. Min oldefar Niels Hedegaard Peitersen og min oldemor Agnes Kirstine Jensen. De står begge i kirkebøgerne for min farfars dåb, men der er ikke registreret sogn eller hjemegn. Hvordan kommer jeg videre? Jeg har kigget folketællinger igennem, men uden held. Min oldefar er angivet som 32-årig i 1921 og min oldemor som 27-årig. Men mere kan jeg ikke hitte ud af.

Venligst
Lotte P

Vibeke Thillemann

Dette er måske din oldefar:

name:   Niels Hedegaard Peitersen
gender:   Male
baptism/christening date:   29 Nov 1891
baptism/christening place:   Århus, Århus, Denmark
birth date:   09 Oct 1891
father's name:   Rasmus Peter Peitersen
mother's name:   Johanne Christine Nielsen Hedegaard
indexing project (batch) number:   C04431-8
system origin:   Denmark-ODM
source film number:   408077

Fundet på familysearch.org
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lissa Pedersen

#2
Hvis ovennævnte er de rigtige, så følger lidt mere her (fra www.folketimidten.dk):

Sogn: Egå     Herred: Øster Lisbjerg    Amt: Randers
Brudgom: Rasmus Peter  Peitersen Opholdssted: Vejlby
Brud: Johanne Christine  Nielsen Hedegaard Opholdssted:
Vielsesdato: 22. Juli 1888

Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl, Tjenestekarl Rasmus Peter Peitersen i Vejlby ved Aarhus, født 30te Marts 1867 i Vejlby, 21 Aar
Brud: Pige Johanne Christine Nielsen Hedegaard i Lystrup, født i Thøstrup 26de Novbr. 1862, 25 Aar
Forlovere: Niels Hedegaard m.p.Pen, Søren Nielsen
Trolovelsesdag:
Vielsesdag: 22de Juli
Arkiv: C 344 B-6    Folie: 166
Noter:

Hilen Lissa

PS: Der er en del Hedegaard og Peitersen på siden under vielser.

Lotte Peitersen

Det ser lovende ud og sikken et hurtig svar :)

-Men, kan det passe at de kan have noteret forkert alder i kirkekøgerne. For hvis Oldefar er 32 år i 1921, må han jo være født i 1898?

Lissa Pedersen

Hej Lotte,

Prøv lige at regne efter en gang mere!!

Lissa

Lotte Peitersen

Hej Lissa

Ups, mente selvfølgelig 1889. -Det må da være rigtig regnet.

Kan jeg mon være helt sikker på det er ham. To år er meget at regne forkert, selv om jeg selvfølgelig lige selv skrev 10 år forkert.

Vibeke Thillemann

Det kan være, at det er nemmere at hjælpe dig, hvis du oplyser hvilken kirkebog og opslagsnummer du har oplysningerne fra.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lotte Peitersen

Hej Vibeke.

Ja, det kan jo være det gør en forskel :)

Min farfar, Frands Peter Hedegaard Peitersen, står i kirkebogen for Århus amt, Sankt Pauls kirke. opslag 93, nr. 67.

/Lotte P

Vibeke Thillemann

Okay, det giver nok svaret, for den der er 32 år er moderen til barnet ovenover. Faderens alder står sjældent ved barnets fødsel.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Der står en anden vigtig oplysning ved hans dåb, nemlig at han er født i Annagade 25.

Hvis du kigger i folketællingen 1921 Annagade - opslag 23 - får du yderligere oplysninger.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lotte Peitersen

#10
Selvfølgelig Vibeke, du er en stjerne og det er Lissa også.

Jeg er nybegynder i det her, så jeg har vist lidt at lære! -Nu prøver jeg at søge videre på min oldefar og adressen, som jeg ikke helt har haft forstand til at bruge :)

Har i nogle hints til hvordan jeg kommer videre med min Oldemor, Agnes Kirstine Jensen?


Vibeke Thillemann

Hvis du kigger i den folketælling i 1921 kan du se, at hun er født 8/1 1894 i Vorup, Randers.
Prøv at finde hendes dåb i kirkebogen for Vorup sogn.

Et andet hint er at finde deres datter, som også er nævnt i folketællingen.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lotte Peitersen

Det er sørme spændende!

Jeg kan ikke helt finde ud af det med FT'erne. Bruger du denne side: http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Folketaelling.aspx

eller har du andre der er brugbare? Jeg sidder også og kigger på: http://ddd.dda.dk/soeg_husstand_selv.asp , men det er ikke det letteste.

Vibeke Thillemann

Ja, det er spændende!

Jeg bruger mest det sidste link, for der er flest kirkebøger, og det er også der, jeg har fundet dine aner.
Det kan godt være lidt svært i starten, men du skal nok få det lært.

Når du skal finde den nævnte folketælling klikker du først på "søg i folketællinger". Derefter skal du vælge årgang - vælg 1921. Ved Stedbetegnelse vælger du Købstad. Ved Amt og købstad vælger du Århus og til sidst - under gade - vælger du Annagade. Og så finder du opslag 23.

Håber det hjalp dig lidt på vej.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Ups - jeg skrev noget vrøvl. Det er det første link, jeg bruger.

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Folketaelling.aspx
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lotte Peitersen

Gud hvor er det fantastisk, TAK! -Jeg kommer ikke i seng lige de næste par timer.

Vibeke Thillemann

Slægtsforskning kan være frygtelig vanedannende  ;)

Du kan finde Agnes Kristines dåb i KB 1892-1900 Vorup sogn, Randers amt opslag 49.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lotte Peitersen

Ja, jeg har fundet hende :)

Men, jeg fandt jo ud af at man kunne søge på de dersens adresser, så jeg havde lige nogle ting der skulle opklares på min Farmors side....uhadada.

Nu lader jeg Agnes og Niels ligge til i morgen, så nu skal jeg se dyner. Endnu en gang tak og god nat!