Prøver endnu en gang. Hjælp til paternitetssag

Startet af Claus Petersen, 13 Dec 2011 - 19:48

Forrige emne - Næste emne

Claus Petersen



Moderen (ugift) fødte barnet på Rigshospitalet  i 1935
Barnet døbt i St. Nikolajs Kirke Køge i 1936, uden angivelse af faderens navn.
I en anden kirkebog fra Johannes Sogn (Rigshospitalet) er barnefaderen ligeledes udeladt.                   

Moderen nægtede, at modtage børnepenge fra faderen, selv om han anerkendte faderskabet
Faderens navn er kendt, og oplyst til barnet af moderen, og ingen i familierne hverken på moders eller faders side har været i tvivl om sagens rette ammenhæng.                                                                         

Begge forældre hjemmehørende i Køge                                                                                   

Det har  ikke været muligt at finde skriftlige beviser på faderens navn, og det er vist sådan, at helt at udelade navnet var tilladt – måske en anonymitetsregel stammende fra "Fødselsstiftelsen" – indtil 1938.                                                             

Hvor kan man evt. søge efter oplysninger?

Årsagen til denne forespørgsel er, at opnå retten til et slægtsnavn.

På forhånd tak,
Claus Petersen

Lis Holm

Hej Claus,

Hvis barnefaderen har anerkendt faderskabet, må der - være en sag i amtet, som Køge hører under. (om det på det tidspunkt var København eller Gl. Roskilde, kan jeg ikke på stående fod huske) - også m.h.t en evt. fritagelse for at fastslå faderskabet :

I 1937 blev det bestemt, at faderskabet skulle søges fastslået, da barnet på dette tidspunkt fik
arveret efter faderen og han slægt. Moderen skulle derfor senest en måned efter barnets fødsel ( dette eksempel er jo mere end en måned gammel) opgive navnet til politimesteren. Dog i særlige tilfælde kunne moderen fritages for dette. - Her vil Køge Politi være en løsning.

Du skulle måske lægge et spørgsmål ind her:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren


vh
Lis Holm 2730 :)

Claus Petersen

Lis Holm

Tusind tak for dine råd. Foreløbig starter jeg med spørgsmålet til Rigsarkivets arkivar. Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af noget.

mvh
Claus Petersen