Fødte i Sønderjylland, men hvor???

Startet af Gunnar Lorentsen, 05 Feb 2012 - 14:12

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Lorentsen

Jeg ønsker hjælp til at finde fødesogn(e) for: Hans Lorentzen Steffensen og Marie Christine Villesen, som var gifte og levede på et husmandssted i Øster Gasse ved Skærbæk.
Hans Lorentzen Steffensen var født den 14 maj 1835 og døde i Skærbæk sogn den 8.april 1901 (kirkebogen opslag 62 nr.7).
Marie Christine Villesen var født omkring 1835 og døde i Skærbæk sogn den 15.maj 1918 (kirkebogen opslag 214 nr.3).
De fik 2 børn i Skærbæk henholdsvis den 22.nov. 1866 og den 1.oktober 1970, men opslagene giver tilsyneladende ikke yderligere oplysninger.
Desværre rækker mine evner ikke til at finde frem til hverken fødesogn, vielsessted eller dato for vielse.

Jeg er sikker på, at de begge var sønderjyder, og jeg har en nagende tvivl om, at de måske kunne stamme fra lidt syd for grænsen (den ny- fra 1920) til Tyskland.

Jeg beder om hjælp!

med venlig hilsen/Gunnar Lorentsen

Inger Buchard

Hvis du beder om opslag i de civile registre på LA Aabenraa, vil du i forbindelse med dødsregistreringen få fødestedet oplyst

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Sørensen

Hej Gunnar!


Hans Lorentzen Steffesen må være født 14-5 1835 i Bevtoft Haderslev amt opslag 9


Mvh.

Egon Sørensen

Gunnar Lorentsen

Tak til Inger Buchard for det hurtige og konstruktive svar. Nu ved jeg hvordan jeg måske kan komme videre en anden gang.

Og til Egon Sørensen er der også en stor tak. Du fandt den rigtige Hans på ingen tid. Jeg troede, at jeg havde været igennem samtlige sogne i Sønderjylland, men koncentrationen må have svigtet for mig. Nu håber jeg bare, at Hans har giftet sig med naboens datter!

Nu medens jeg er inde i dette forum, kunne jeg bruge lidt yderlig hjælp yil at læse kirkebogen. Jeg kan nemt læse hvem fadderne er, men har lidt problemer her:

"Quinden Frederike Stephens ????? for Niels Pedersen Møller på ????? angivet som barnefader  Mads Schmed i Overjersdal" .
Jeg er ny i gamet, og har lidt besvær med teksterne. Hvor meget har jeg rigtigt?

På forhånd tak. mvh/Gunnar Lorentsen

Egon Sørensen

Hej Gunnar!


Har du problemer med at tyde indførelserne så spørg i forum hjælp til tydning  der får du den

bedste hjælp, der har vi experterne.


Husk amt herred og sogn årstal på kirkebog samt opslagsnumer.



Mvh.

Egon Sørensen

Rita Olesen

Hej Gunnar

Har sendt privat besked med link til vores fælles slægt - går jeg ud fra.

Mvh. Rita