E-bog eller e-book

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 28 Aug 2011 - 13:52

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg læste med interesse i nummer af medlemsbladet om e-bog eller e-book.

Jeg har mine slægtninge i et slægtsprogram og har da også overvejet at lave en form for slægtsbog til mine efterkommere. Men da jeg til stadighed finder nye oplysninger og små detaljer om mine aner, ville en papirslægtsbog ikke for mig være optimal. En e-bog kan hele tiden revideres og er også, som jeg forstår det, meget mere brugervenlig for unge moderne mennesker, som er vant til elektroniske medier.

Mit ærinde med mit indlæg er at få nogle erfaringer om e-bog, hvis der findes erfaringer. Jeg har søgt i forum uden at komme emnet ret meget nærmere.

Med venlig hilsen
Medlem 8631
Jørgen Lehnemann



Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hans Poulsen



Hej Jørgen

For kort tid siden fløj jeg strækningen Chicago-San Francisco-Chicago i en meget stor flyvemaskine, der var fyldt til sidste plads.

Jeg vil tro, at ca. 10 % af passagerne sad og læste i e-books, og det gav mig et fingerpeg om, hvor vi er på vej hen.

Umiddelbart forekommer e-books mig at være et *koldt* medie at sidde med, men hvis jeg ikke tager meget fejl, kan disse e--books to ting, som vil friste mig:

- skriftstørrelsen kan man selv sidde og justere

- man kan åbenbart belyse teksten selv, så man ikke er afhængig af en svag pære i flyets loft

Jeg lader mig gerne rette, hvis disse to pinde ikke er korrekte.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Læs f.eks. denne artikel:
http://da.wikipedia.org/wiki/E-bog

Hvis du  laver en slægtsbog med et indhold du ønsker at opdatere, så er det enklere at den enten ligger på en hjemmeside, hvor interesserede kan tilgå den fra internettet, eller også at du hele tiden udsender opdaterede versioner, f.eks. i word-format, eller måske bedre i pdf, som er et format, der ikke er afhængig af hvilket tekstbehandlingsprogram du har opsat din tekst og dine billeder i. De fleste store tekstbehandlingsprogrammer kan konvertere tekst til pdf.
M.v.h. Peter Kristiansen

Christian Grøndberg

Hej Jørgen,

Dit slægtsprogram kan sikkert allerede eksportere en elektronisk rapport over dine slægtninge.

Hvis du oplyser navnet på dit program, kan vi andre måske hjælpe dig bedre.

Med venlig hilsen
Christian T.G.

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Der er eksempelvis mange muligheder i det gratis program, der hedder Adobe Digital Editions.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Ann Seiffert

Godaften

Følelser eller logik  ;)

Jeg kan virkelig godt se ideen med E-books, både rent økonomisk og ikke mindst som du nævner at de løbende informationer vi som altid søger og higer kan komme med, men jeg vil også i samme åndedrag fortælle at jeg for 2 uger siden fik produceret min første lille slægtsbog på 98 sider i kæmpe format.. med hard cover, glanssider i fed kvalitet, som var en gave til min Papfar og hans farbror i 70 års fødselsdagsgave..... den glæde den vakte, berøringen for alle mennesker ved festen, oplevelsen ved at bladrer og studerer hver et billede, tekst ... ja oplevelse.. var rimelig unik.... så selvom jeg tænker det samme som dig for de kommende slægtsbøger der nok vil komme i fremtiden ;)... kan jeg ikke slippe oplevelsen af at se alle generationer bladre i denne bog og tårende i min farbror øjne....at stå med en bog fyldt med hans minder:-)))))

Mvh. Ann
Ann Seiffert

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hejsa.

Vedr. e-book:

Jeg har desværre ikke været opmærksom på, at der er kommet svar på min forespørgsel omkring e-book.
Tak for jeres svar.

Jeg bruger Legacy deluxe som slægtsprogram og er stadig lidt lun på e-book. Jeg medgiver gerne, at det er dejligt at sidde med en rigtig bog i hænderne. Men jeg kan jo altid senere lave en papir-slægtsbog ud fra det, som jeg indfører på e-book.


Jeg hører gerne om flere erfaringer og eventuelle "koblinger" mellem Legacy og e-book.


Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej.

Jeg bruger Legacy de luxe.
Jeg har desværre ikke viden om, hvorvidt der er er elektroniske rapporter i Legacy, som kan danne grundlag for en e-book.
Mon du eller andre har en viden om det?

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev