Tilnavnet Mou i København, i 1700-tallet

Startet af Bjørn Marcher, 08 Nov 2011 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher


Skulle der være nogen der kender til personer med tilnavnet Mou i København i 1700-tallet? Min tip5- oldemor hed Anne Marie Jensdatter Mou. Staveformen varierer, også Mau og Mog ses.

Fødselsår kender jeg ikke, mit gæt er i 1720'erne. Navnet kunne vel antyde en oprindelse fra Mou sogn, Fleskum H., Aalborg Amt ? 

Anne Marie Mou blev viet til Jochum Friderich Berendt, den 31. august 1753 i Trinitatis sogn, København. Opslag 143 og 144. "37. Ao. 1753, d.31. Dito (Aug.) blev Jochum Friderich Berendt Mester Skræder, Ungkarl, og Anne Marie Mog viede i Kirken."  Forlovere var skræddere Andreas Bandelin og Hans Sperling.

Familien boede i Borggade. De fik 4 børn, alle døbt i Trinitatis sogn, hvor moderens navn nævnes:
Stephanus Gottfried Jochumsen, døbt 10.februar 1755
Joachim Friderich Jochumsen, døbt 8.april 1757. Død 6½ år gammel.
Else Marie Jochumsen, døbt 11.december 1759. Død 1½ år gammel.
Elsebeth Maria Jocumsen, døbt 29.marts 1762.

Jeg træffer dem også ved skattemandtallet 1762, men her står hustruens navn ikke nævnt...

Ane Marie Mou's mulige forældre har jeg indirekte: Der er en fadder til Ingeborgs Castensdatters barn Jens' dåb i 03.12.1758, Holmens sogn, opslag 40 nh.: Cathrine Mou, sergeantskone i Helsingørgade ! Fader kunne være en sergeant Jens Mou. Moderen (eller stedmoder?) er nok den fattige enke Cathrine Mou's , der træffes i skattemandstallet i 1762, boende hos Jocum Friderich Berendtsen og hans familie: En gammel fattig Enke ved Navn Christine Maria Mous som icke har Andet til sit underhold end hvad hun Kand er hverve ved sin Spindroek.

Jeg søger: Alle oplysninger om personer med tilnavnet Mou i København før 1760'erne. Selvfølgelig specielt oplysninger om Anne Marie Mou's fødsel og forældre.

På forhånd tak.

Venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Birgitte Hansen

Hej Bjørn.

Jeg kender ikke nogen Mou/Mau i København, men en slægt af det navn findes i Glesborg sogn, Djurs Nørre herred, Randers amt i begyndelsen af 1700-tallet.

Venlig hilsen

Birgitte

Bjørn Marcher

Hej Birgitte,

Tak for at pege på denne mulighed. Den havde jeg ikke set. Det ser jo ud til at fornavnet Jens er benyttet flittigt i denne slægt - måske én af dem er rykket til København, og er blevet til "min" Jens Mou. Tidsmæssigt passer det fornuftigt med flere af Jens'erne.

Er du selv godt kendt i Glesborg sogn? Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan man kan sandsynliggøre at én person er flyttet fra sognet til København (andet end evt. omtale i forældrenes skifter).   

Tak for hjælpen, jeg leder videre....

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej.

MOE / MUS - /(MOUS betyder jo mus ) kunne være en mulighed også - :

Som med slægtsnavnet :
Wolf / Wulf / hvor man skal huske det svenske model - ULF / ULV / ÛLV - = the american way = FOX )


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr 8)

Birgitte Hansen

Hej Bjørn

Jeg har aner i Glesborg, men de er af familierne Thorsen og Michelsen. Der er ikke nogen Mau i slægten.

Det vil være rent gætværk at komme med bud på en evt. rejse fra Glesborg til København. Men det er da ikke usandsynligt, at det kunne have fundet sted. Jeg har selv nogle aners børn som i midten eller sidste del af 700-tallet er rejst fra Djurs Sønder Herred til København. En blev smed på Holmen. Hans søster bliver også gift i København. Det har ikke været så svært at få skibslejlighed fra Djursland til København.

Nogle unge mænd kan have rejst i forbindelse med militærtjeneste.

Held og lykke med eftersøgningen

Mange hilsner

Birgitte

Bjørn Marcher

Tak til Lene for forslag om anden stavemåde. Jeg kan ikke umiddelbart i 1700-tallet se brugbare hits, men skal lige bore lidt mere i det. Nygaard  - ham med Nygaard's sedler - staver det MAU og kun i enkelte tilfædle MOU ..... så der synes at være flere muligheder.

Også tak til Birgitte - jeg har tænkt på Stavnsbåndet, men det kom vist først i 1733, så en Jens Mou kan godt være draget til København inden - og måske som du peger på, indenfor militæret.

Tak for hjælpen, jeg vil lede videre....

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Steen Thomsen

Jeg har nogle Mou'er i Varnæs i Sønderjylland - de kommer fra Nordborg på Als, og alsnissen.dk har då- så vidt jeg husker - flere af dem.

Der er også en apoteker i Odense, som kommer fra Alten Krempe i Holstein, og ender med Hornun og Møller og komponisten Rued Langgård.

Jeg sender de to små stamtavler direkte.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Bjørn Marcher

Hej Steen,

Tak for din interesse. Jeg skal studere slægtsfilerne nærmere, men umiddelbart er der ikke noget der leder hen mod "min" Jens Mou. Men man ved jo aldrig efter et nærmere studie.

Alsnissen.dk skal jeg også studere nærmere, tak for tippet.

Det spændende er jo, at tilnavnet åbenbart findes flere steder i landet....

venlig hilsen Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark