Søger forældre, fødsel/dåb (København 1772-1775) - Mads Christian Berg

Startet af Mogens Sander, 14 Dec 2011 - 00:47

Forrige emne - Næste emne

Mogens Sander

Hej.

Jeg har en direkt ane som jeg har prøvet at finde forældre og fødselsdag til i over 12 år, for 8 år siden havde jeg indlæg her i Forum, hvor jeg bad om hjælp til at finde oplysninger om ham og hans hustru.
Det drejer sig om Mads Christian Berg, hans hustru var Friderica Sophia Caroline Scheel.

Først: Jeg har alle oplysninger  om Caroline Scheel.

Om Mads Berg ved jeg følgende:

I 1793 indskrives Mads Christian Berg i lære hos Sejlmager Haagensen, København. Uddannelsen er aftalt til 5 år. Mads Berg er udlært d. 31 Marts 1798. Han betaler kontingent til Seil-, flag og kompassmagerlauged i perioden 1799 - 1807, arbejder hos mester Petter Holm. Han betaler kontingent igen i perioden 1819- 1827.

I 1799 blev Mads Christian Berg trolovet med Friderica Sophie Caroline Scheels Datter i Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt (1781-1800, opslag 234) de blev viet samme sted d. 17 februar 1799

Per FT 1801, Klædebo Kvarter, Matr. 159;
Mads Berg,        26, Gift,  Huusbond, Sejlmager på Ostindien
Caroline Scheel, 28, Gift, hans Kone
Mads Berg, 2, deres søn

Ifølge forhyringsprotokol 1797-1799 for Waterskouten i København (side 22) blev Mads Christian Berg ansat som sejlmager på fregatten "Johanne" som skal sejle til Tranquebar og andre steder i Ostindien. Kontrakten er underskrevet d. 1 Juni 1799. Der stod at han var fra Sjælland/København.

Mads Berg og Caroline Scheel fik 5 børn, den første var født i Tikøb 5 August 1798 (før de blev gift), de andre er alle født i København.

Mads Berg døde d. 20. februar 1829 og blev begravet fra Vor Frelser Sogn d. 26. februar 1829. 57 år gl.

Ifølge FT 1801 var Mads Christian Berg f. i 1775, men ifølge kirkebogen fra hans død tydede det på at han måske var født 5 1772. Jeg antager i peioden 1772-1775. Jeg har ikke kunnet finde info om Mads Christian Berg før 1793. I perioden 1808-1818 mener vi at han var ude at sejle.

Jeg lægger dette ind i håbet om at der er andre der har forsket i denne familie eller om at der er nogle gode ideer hvordan jeg kan finde Mads Christian Bergs dåb.
Jeg har forøvrigt også ledt efter hans konfirmation i mange kirkebøger. Desuden er der andre der har hjulpet meget, men ingen resultat.

Med venlig hilsen
Mogens Sander, Canada

Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen.

Jeg glemte lidt mere information om Mads Christian Berg:
Der findes en indførsel vedrørende Mads C. Berg, som sejler som halvbefaren matros med kaptajn, Poul J. Bern, den 19. maj 1810 på skibet skonnerten Scheen.
For Mads C. Berg står, at hans fødested er København.

Venlig hilsen
Mogens Sander
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen.

Måske et helt nyt spor!

Jeg har i dag modtaget Følgende e-mail fra Danmark:

Jeg har i da gået søruller igennem i et forsøg på at finde Mads Berg, og jeg tror at det er lykkes.

I 1803 indskrives han i sørullen for Rosenborg Kvarter under nr. 2169.
Det oplyses, at han er født i Korsør, er 29 år gl. Bor i Vognmagergade.

Han har fået søepatent i 1803, er gift og har et barn. Hans næringsvej er skibsfart, han er tjenstdygtig.
Det oplyses at han har sejlet som sejlmager på Bengalen og vil blive fremstillet og taget ed.


Jeg mener at det er den Mads Christian Berg jeg leder efter. Da hans førstefødte barn døde d. 8. Oktober, 1801, boede familien nemlig i Vognmagergade (nr. 156). Desuden passer det jo fint at han havde sejlet som sejlmager til Bengalen. (Ostindien)

Det ser ud til, trods alle de tidligere informationer, at man skal lede efter ham omkring Korsør.

Med venlig hilsen
Mogens Sander
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Steen Thomsen

Her er en Mads Christen i Korsør:

Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer, Snukkerupgade 111, , FT-1787, C6788
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Dorthe Henr.Datter 42  Gift til Leje hendes Mand Soldat,og er til Mynstring 
Jørgen Leopold 10  Ugift deres Søn   
Anne Margrethe 6  Ugift deres Datter   
Johann Leopold 4  Ugift deres Søn   
Andreas Krøyer 54  Gift til Leje Væver 
Karen Henr.Datter 57  Gift hans Kone   
Jonas Henr. 17  Ugift deres Søn   
Mads Christen 11  Ugift deres Søn   
Ane Marie Lütken 40  Gift logerende Manden desert 
Ellen Lütchen 9  Ugift hendes Datter   
Lisbeth Kruuses 51  Gift logerende Manden Borte 
Susanne Schioll 10  Ugift hendes Datter   
Jacob Schioll 7  Ugift hendes Søn

Han står godtnok ikke som Berg, men det kan jo være en opkaldelse, det vi hans dåb måske afsløre.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Steen Thomsen

Og han er forresten den eneste Mads Christen/Christian i FT 1787, så det er nok ham.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Mogens Sander

Hej Steen

Tak for hjælpen.

Ja, jeg må hellere se ham efter i kirkebogen, men jeg er ikke sikker på at navnet Berg er hængt på.

Jeg fandt også en folketælling fra 1787 som var lidt interessant:

Soroe, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer, Møllebierggaden 189, , FT-1787, C6788
.
.
.
.
.
Christian Berg,                57, Gift, indqvarteret, Soldat
Anna Sophie Hansdatter,  36, Gift, hans Kone
Cathrine Stratnerdatter,   63, Enke, logerende

Sorø Amt, Korsør Skt.Povl Sogn kirkebog 1753-1833, opslag 285,
under konfirmerede i 1791
Mads Christian Berg, 16 (år gl.)

Med venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk