Christen Kold 1851 - Den der startede den første højskole

Startet af Didde Bryde, 29 Nov 2011 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

Sille = Cecilie ! Det er samme navn. Cecilie har bare fået kælenavnet Sille. Helt normalt. Sker også idag.

Alice Oppenheim

Hej igen Didde!

Nu er tråden blevet lidt lang ... men du skal tilbage til Lenes indlæg fra i onsdags. Vi kan lige tage det bid for bid og bagfra, for at skære det ud i pap :)

1: Kirsten Pedersen blev gift den 9. aug. 1896 med enkemand Lars Nielsen af Ny Nyby, som var Diddes stedfars oldefar. Lars Nielsen første hustru Cecilie Marie Bruhn døde 16. januar 1895. Muligvis var også Lars Nielsens mor Karen Frandsdatter en Kold.

Altså: CECILIE/SILLE MARIE BRUHN er død, og LARS NIELSEN gifter sig med KIRSTEN PEDERSEN.

KIRSTEN PEDERSEN er datter af PETER LARSEN & KAREN JACOBSDATTER af Strammelse i Landet sogn på Tåsinge. Dem ser du hér:

Svendborg, Sunds, Landet, Strammelse, Nr.17 et hus, 31F3, FT-1860, C2658
Peder Larsen 42  Gift Indsidder, daglejer  Landet sogn, Svendborg amt
Karen Jacobsen 40  Gift Hans kone [Peder Larsen]  Bjerreby sogn, Svendborg amt
Lars Pedersen 8  Ugift Deres børn [Peder Larsen og Karen Jacobsen]  Landet sogn, Svendborg amt
Jacob Pedersen 5  Ugift Deres børn [Peder Larsen og Karen Jacobsen]  Landet sogn, Svendborg amt
Kirsten Pedersen 3  Ugift Deres børn [Peder Larsen og Karen Jacobsen]  Landet sogn, Svendborg amt

KIRSTEN er født 25. april 1857 (se Landet KB 1853-61; opslag 41) 
 
PETER LARSEN er født 20. juni 1818 som søn af LARS AXELSEN og KIRSTEN NIELSDATTER (se Landet KB 1814-24; opslag 10) Dem ser du hér:


Svendborg, Sunds, Landet, Strammelse, , 76, FT-1834, B1060
Lars Axelsen 63  Gift  Gaardmand 
Kirsten Nielsdatter 58  Gift  Kone 
Niels Larsen 25  Ugift  Søn 
Anne Larsdatter 24  Ugift  Datter 
Kirsten Larsdatter 22  Ugift  Datter 
Karen Larsdatter 19  Ugift  Datter 
Peder Larsen 16  Ugift  Søn 
Hans Andersen 58  Gift  Tøndetærsker 


2: Jeg er efterkommer af Lars Axelsen - født 1771 i Lundby på Tåsinge og død 14. januar 1837 i Strammelse, Landet Sogn-, han fik tilnavnet Lars Axelsen Kold ved sit giftermål i 1801 med Anne Andersdatter, som var enke efter Jørgen Mortensen Kold.

Dvs: LARS AXELSEN gifter sig med ANNE ANDERSDATTER, der er enke efter JØRGEN MORTENSEN KOLD Derefter kalder folk LARS AXELSEN for KOLD. Måske står det endda hen over døren på det hus, han bor i :)


3: Kold navnet var officielt ude af min slægt fra Lars Axelsens død til efterkommerne tog navnet Kold ved kongelig bevilling 23. marts 1905.

Det samme er sikkert sket i din families tilfælde :)


(jobbet kalder. Jeg vender tilbage ...)

Søren Juul Mikkelsen

Hej Didde,

har du fødselsdato og sted for Georg Ingemann Nilsen Kold, så man kan se om han er døbt sådan.

Bemærk at Peter Nielsens kone Dagmar Petrea Østbjerg kun er 16 år da de bliver gift.
De får en "uægte" datter 8. marts 1917, Sørup KB 1911-1921 opslag 93, som dog ifølge kirkebogen dør 28. maj i Tved sogn, kun 5 dage før de bliver gift.

Det skulle være mærkeligt om der fra 1917 til 1934 hvor Kaj Ove bliver født ikke skulle være et antal børn, og det kunne være interessant at se hvad de er døbt.

vh Søren

Didde Bryde

Hej Inge.

Jeg fandt svaret. Sille og Cecilie må være samme person og derfor har Peter "Kold" Nielsen en helbror som så er Hans Nielsen.

Tak :)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Hej Alice.

Den er jeg helt med på :) Jeg så ikke en side to, så jeg undersøgte det selv og kom selvf. også frem til at de var en af samme person :)

Men ja, det Kold må være udvandret og måske vil det bare være en gåde om hvorfor Peter "Kold" Nielsen pludselig hedder det..

Hej Søren.

Nej jeg har intet på Georg, det er derfor det er lidt svært at finde ham. Jeg har prøvet FT i håb om de måske boede samme sted i 1930 hvor man kan gå tilbage til, som hvor de boede da hans bror Kaj Ove Kold Nielsen bliver født. Men jeg kunne ikke finde dem.

Så jeg har desværre ikke noget på ham..

Men helt bestemt, det kunne være sjovt at se hvad hans evt. søskende skulle være døbt, men jeg kan desværre ikke finde nogen. Jeg ved i hvertfald ikke hvor jeg skal lede når jeg ikke rigtig har nogen fødselsdags datoer osv. at gå efter.

Men Søren. Hvordan fandt du frem til den døde datter.? Det må jo så betyde at Kaj Ove Kold Nielsen havde en storesøster.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Har prøvet at se i KB for at se Edith død, men af en eller anden årsag kan man ikke gå længere tilbage  end 1912 selvom den går til 1923.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Lene Kold Nielsen

Med hensyn til Sille - Cecilie gift med Lars Nielsen.

Lars Nielsens hustru er faktisk døbt Sille Marie Bruun. Født 16. december 1858, Ulkebøl Sogn, Sønderborg Amt, opslag 161 AO.
Sille Marie døde 25. Januar 1895  , 35 år, Landet Sogn, Svendborg Amt, opslag 179 AO.

M.v.h. Lene

Didde Bryde

Tak Lene.

Jeg har skrevet til dig:

Hej Lene.

Det lader til i må være i familie, hvad hedder dine forældre og du beskriver Peter Nielsen som farfar, er han også din farfar?
Venlig hilsen
Didde Bryde

Lene Kold Nielsen

Hej Didde.

Jeg er som skrevet efterkommer af Lars Axelsen Kold gift med Anne Andersdatter, enke efter Jørgen Mortensen Kold. Foruden Peder Larsen født 20. juni 1818, Landet Sogn, Svendborg Amt, opslag 10 AO, som din stedfar er efterkommer af, fik de bl.a. en søn Niels Larsen født 22. februar 1809 Landet Sogn, Svendborg amt, opslag AO 265. Sidstnævnte er min ane.

Når jeg skriver farfar til Peter Kold Nielsen, mener jeg din stedfars farfar - ikke min!

Men langt ude er din stedfar og jeg i slægt.

M.v.h. Lene

Didde Bryde

Hej Lene.

Ok. Havde fanget den med at du var i slægt med Lars Axelsen. Men skulle bare høre i hvilken retning dine aner gik. Det kunne jo være du var en kusine eller noget andet til min stedfar. Men så fik jeg det på det rene. Tak :)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Lene Kold Nielsen

Hej igen

Svendborg, Sunds, Landet, Strammelse, , 76, FT-1834, B1060
Lars Axelsen 63  Gift  Gaardmand 
Kirsten Nielsdatter 58  Gift  Kone 
i : Niels Larsen 25  Ugift  Søn 
ii: Anne Larsdatter 24  Ugift  Datter 
iii: Kirsten Larsdatter 22  Ugift  Datter 
iv: Karen Larsdatter 19  Ugift  Datter 
v : Peder Larsen 16  Ugift  Søn 

i : Niels Larsen født 22. februar 1809 Landet Sogn, Svendborg Amt opslag 265. søn af Lars Kold og Kirsten Nielsdatter i Strammelse.
ii : Anne Larsdatter født 9. december 1810 Landet Sogn, Svendborg opslag 273, datter af Lars Axelsen Kold og Kirsten Nielsdatter i Strammelse
iii : Kirsten Larsdatter født 16. januar 1813 Landet Sogn, Svendborg opslag 12, datter af Lars Axelsen Kold
iv : Karen Larsdatter født 10. marts 1815 landet Sogn, Svendborg opslag 26, datter af Lars Axelsen Kold
v : Peder Larsen født 20. juni 1818 Landet Sogn, Svendborg opslag 10, søn af Lars Axelsen, gårdmand i Strammelse

Kun ved Peders dåb er Kold udeladt i Lars Axelsens navn alle andre enten Lars Kold eller Lars Axelsen Kold!

Lars Axelsen gift første gang 22. feb. 1801 Landet Sogn med Anne/Ane Andersdatter ( 2 levende børn i dette ægteskab)
Lars Axelsen gift anden gang 4. august 1805 Landet Sogn med Kirsten Nielsdatter

M.v.h. Lene Kold

Søren Juul Mikkelsen

Hej Didde,

jeg fandt frem til den døde datter ved simpelthen at kigge Sørup kirkebog igennem for fødte i 1917.
Der måtte jo være en årsag til at Dagmar Petrea blev gift som 16-årig :-)

Ifølge anmærkningen i Sørup kirkebog ud for den døde datters fødsel, skulle familien være flyttet til Tved sogn, men jeg har ikke fundet nogen børn født der i årene 1917-1920, så måske er de flyttet hurtigt videre. Jeg har kigget i flere nabosogne i samme periode, men uden held.

En søgning på "Georg Ingemann Nielsen Kold" på google gav et hit på ancestry.com, hvor han ser ud til at være udvandret til USA. Man skal dog betale for at få detaljeret information med årstal.
Måske andre på dette forum har en konto og kan checke det!
Hvor meget ældre end Kaj Ove tror du at Georg Ingemann er?

vh Søren

Didde Bryde

Hej Søren.

Tusind tak for al din søgning:)

Udvandre. Hmm. Jeg må lige prøve at høre min stedfar ad om har nogen anelse om hvornår han skulle være fra eller om han har hørt at han skulle være udvandret.

Hva skal jeg bruge af oplysninger for at søge efter ham på den betalende hjemmeside? Mere så jeg kan være på forkant hvis en evt kunne søge for mig.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Søren Juul Mikkelsen

Hej Didde,

bare søg efter hans fulde navn.

Efter min sidste besked fik jeg den ide at søge efter konfirmerede i Bovense sogn, som er nabosogn til Avnslev. Det gav bonus.

Her er hvad jeg har fundet frem til i den rækkefølge jeg har fundet det:

Anna Magna Nielsen, konf 30. marts 1941, Bovense KB 1919-1948 opslag 117 nr. 3
Anna Magna Nielsen, født 27. marts 1927, Marslev KB 1919-1936 opslag 61 nr. 2
Doris Else Nielsen, konf 16. april 1939, Bovense KB 1919-1948 opslag 115 nr. 1
Doris Else Nielsen, født 8. februar 1925, Refsvindinge KB 1919-1934 opslag 55 nr. 3
Refsvindinge folketælling 1925, opslag 8, familie nr. 9, Nielsen Peter og Dagmar Petrea med 3 døtre
Edith Kirstine Nielsen, født 26. november 1918, Lunde KB 1905-1918 opslag 98 nr. 8
Ella Marie Nielsen, født 4. februar 1922, Lunde KB 1918-1942 opslag 61 nr. 2

Ved Ella Maries fødsel står der "Arbejdsmand Peder Nielsen (Kold)...", så han har ihvertfald brugt det som tilnavn, men ellers optræder Kold navnet ikke i de ting jeg har fundet.

Så der er mindst 4 søstre.
Jeg har ikke fundet Georg Ingemann som konfirmeret i Bovense sogn, så det tyder på at de er flyttet fra Kissendrup før han bliver konfirmeret, eller også er han ikke konfirmeret.

Hvis man bare kunne finde dem i folketællingen 1930 ville man kunne komme videre.

vh Søren

Lene Kold Nielsen


Jeg har forsøgt at anden vej.

Jeg søgte i Odensedatabasen på Cold og fandt følgende:

Kildetype    Folketælling
Tidspunkt - Dag    1
Tidspunkt - Måned    2
Tidspunkt - År    1921
Personnummer    19170523002
Løbenummer    192103686
Husstands-/familienummer    1
Adresse    Bjerggade 15, [Sankt Knud Sogn]
Fornavn    Doris
Efternavn    Cold
Køn    K
Fødselsdag    23-maj
Fødselsår    1917

Civilstand    
Fødested    Odense
År for flytning til kommunen    
Forrige opholdssted    
Trossamfund    
Stilling i husstanden    Patient
Erhverv    Datter af arbejdsmand
Erhvervssted    
Handicaps    
Kommentarer    Midlertidig nærværende. Fast bopæl: Bangs Boder 13.

Ud fra dette fandt jeg

ii : Doris Cecilie Sigrid Nielsen, født 23. maj 1917 Hjallesevej 145, Sct Knuds Sogn, Odense, opslag AO 151 - hun konfirmeres i 1931 Vinkældervej 1, Sct. Knuds
Datter af Niels Nielsen og Johanne Marie Lovise Johansen ingen Kold

Niels Nielsen var bror til Peter Nielsen (Kold) - Diddes stedfars farfar

Niels Nielsen og Johanne Marie Louise blev viet 6. december 1914 Sct. Knuds sogn, Odense, AO opslag 206 - ingen Kold

I FT 1916 Odense Købstad, Hjallesevej 145, AO opslag kalder familien sig Nielsen Kold

I FT 1921 Odense Købstad, Bangs Boder 13, AO opslag 16 kalder familien sig Nielsen Kold (Cold)

Herefter søgte jeg videre i Sct. Knuds Sogn og fandt

i : Julie Marie Nielsen, født 10. november 1915, Skovgyden 36, Sct. Knuds Sogn, AO opslag 240
og
iii : Kamma Laurine Nielsen, født 27. oktober 1919, Vor Frue sogn, Odense AO opslag 331 - hun konfirmeres i Sct. Knuds Sogn 1933 boende Vinkældervej 1
og
iv : Edel Hedevig Nielsen, født 22. august 1921 Vor Frue Sogn, Odense, AO opslag 369 - hun konfirmeres i 1935 i Sct. Knuds Sogn, boende Vinkældervej 1

Kun i FT kaldes familien Kold - men mon ikke i: Julie og ii : Doris er de to unge damer, der står fadder ved Kaj Ove Kold Nielsens dåb i 1934 - Julie Kold Nielsen og Doris Kold Nielsen?

Der er ingen tilføjelser af Kold navnet i kirkebøgerne så vidt jeg kan se

M.v.h. Lene

Didde Bryde

Hej Søren

Tak for din søgen. Du får godt nok fundet en masse :) Ja jeg kan snart ikke finde hoved og hale i det hele :) Har lagt min egen forskning på min fars side, til side for begynder at blande rundt i dem ;)

Men de søstre du har fundet, er søstre til Kaj Ove Kold Nielsen. Men mærkeligt at ham Georg slet ikke dukker op nogen steder.

Edith Kirstine Nielsen er vidst opkaldt efter den døde pige som ikke blev mere end et par mdr. som de fik da Dagmar var 16. For min stedfar husker en person ved dette navn og undrede sig over da jeg sagde datteren ikke blev mere end et par mdr.

Jeg har prøvet at kigge i FT for 1930 og synes ikke jeg kunne finde dem, men måske de ikke boede der hvor jeg ledte på det tidspunkt.

De andre søskende er hermed noteret :)

Men sjovt han står med Kold i () på den ene af pigernes dåb og ikke på de andre. Men kan godt se, at kold ikke gives videre til andre end Kaj Ove og Georg. Jeg tænkte at det kunne være fordi de var de ældste af børnene, men det er de ikke engang, eller det er Kaj Ove ikke. Men måske han så har givet Kold videre til sine sønner fordi det er drenge.? Gjorde man det sådan den gang?



Hej Lene.


Tak :)

Hvordan fandt du frem til, at Niels Nielsen er Peters bror? Det vil sige, at Doris (og de andre piger) er Kaj Ove's kusine. De kunne sagtens være de personer som står som fadder, Doris var på det tidspunkt 17 år. Men hvorfor står Doris ikke på i FT for 1921 hvis hun er søster til Julie som står i FT 1921 ?

Og gad vide hvorfor de to søskende, hvis det er dem som står som fadder, har skriftet deres mellemnavne ud med Kold i den anledning.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Søren Juul Mikkelsen

Hej Didde,

jeg har checket på ancestry.com og Georg Ingemann er ikke udvandret, men er stået til søs.
Han optræder derfor på nogle mandskabslister for skibe der ankommer til havne i U.S.A.
Den 7. maj 1951 mønstrer han M/S Bolivia, der ankommer til New York 22. maj 1951.
Hans alder er angivet til 20 år. Han må derfor være født mellem juni 1930 og maj 1931.
Se vedhæftede billede.

vh Søren

[vedhæfting slettet af admin]

Didde Bryde

Ej hvor fedt Søren. Tusind tak. Og kan man så med sikkerhed sige, at det er ham? Kan man nogen steder finde ud af hvor han så er født?

Jeg synes det er imponerende at man bare sådan kan finde folk og er super glad for, at der er andre der gider tage sig tid til, at finde alle disse ting.

Jeg skrev til en her inde ang den hjemmeside du skriver over, men hun svare ikke. Så fedt du lige kunne søge.
Venlig hilsen
Didde Bryde