Forældre til Hans Jørgensen [Sørensen] døbt 12-10-1766 Aastrup K. Jørgen Amager?

Startet af Henrik Nielsen, 10 Dec 2011 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

Henrik Nielsen

Astrup spøger igen:

Hans Jørgensen [Sørensen] er født ca. 1766 givet i Aastrup

Bedste bud er:

Aastrup KB 1719-1811 Falster S. Maribo Døbte Opslag 79
Dom 20 Trinit 12 Okt 1766
Jørgen Amagers Søn Hans i Moesby. Hans
Bruuns Kone Anna ibid bar ham. ....

Hvad sammenhængen mellem Jørgen Amager og Sørensen er vides ikke, men hvis det er
Jørgen Amager som er faderen, så har han  givet fået tre andre børn:

Giertrud Jorgensdatter 09-01-1757
Kirsten Jørgensdatter 18-03-1759
Maren Jørgensdatter 16-10-1763

Tre Jørgener bliver gift i Aastrup i 1756, men ingen indikation af Amager eller Sørensen:

groom's name: Jorgen Jensen
bride's name: Johanne Hansdatter
marriage date: 01 Aug 1756

groom's name: Jorgen Knudsen
bride's name: Karen Persdatter
marriage date: 25 Jul 1756

groom's name: Jorgen Hansen
bride's name: Ana Jorgensdatter
marriage date: 11 Jun 1756


Det kan være en udenbys Jørgen.

vh Henrik Nielsen
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Henrik

Måske kan følgende oplysninger fra Fæsteprotokollen hjælpe til en udredning:

Ore d. 28 jan. 1766 - Mathis Rasmussen fæster gård nr. 5, som Jørgen Knudsen er fradød.

Moseby d. 26 Jan. 1756 - Jørgen Hansen, ungkarl antager gården nr. 8, som Laurs Hansen
Amager er fradød, hvis enke den fæstende ægter. (Jørgen Hansen bruger tilnavnet Amager)

Aastrup d. 12 april 1756 - Jørgen Jensen antager gården nr. 5, som Hans Sørensen fradøde, hvis enke den fæstende ægter. (Jørgen Jensen bruger muligvis tilnavnet Sørensen)

Hvis man antager, at Hans Jørgensen fra Moseby, bliver gift med Maren Jørgensdatter, der kan være datter af Jørgen Jensen på gård nr. 5 i Aastrup, så har du forklaringen på tilnavnet Sørensen.

Har du bemærket, at Maren Jørgensdatter var enke da hun blev gift? Hvem var hendes 1. mand og boede han evt. på gård nr. 5  Aastrup?

mvh Ingelise Jacobsen

Henrik Nielsen

Hej Ingerlise,
tak for dit svar.

Maren Jørgensdatter blev gift med Jørgen Jensen i Aastrup K. 11-07-1781
og fik tre børn med ham bl.a. Jørgen Jørgensen (Smed).
Jørgen Jensens far skulle være Jørgen Svej

Da Jørgen Jensen dør gifter hun sig med Hans Jørgensen [Sørensen] i Aastrup K. 02-07-1794
og får også her tre børn.

Senere gifter Peder Jrøgensen af Jørgen Jørgensen (Smed) med  Maren hansdatter af hans Hansen sørensen. Begge har Maren Jørgensdatter som farmor.

Kand et tænkes, at navnet Sørensen følger fæstningen af gården for jeg har en anden gren i Aastrup som vælger navnet Piil, der tilsyneladende følger huset.

Maren Jensdatters far skulle angiveligt være Jørgen Smed som vel kunne være Jørgen Jensen på gaaard nr. 5.

Hvor kan jeg læse mere i disse fæsteprotekoller ? Det er vel alene på Landsarkivet.
Jeg får nok behov for at gå i fæste og skifteprotokoller for at komme længere end 1719 i Aastrup.

Mv Henrik Nielsen
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#3
Hej Henrik

Du skriver "Maren Jensdatters far skulle angiveligt være Jørgen Smed som vel kunne være Jørgen Jensen på gaard nr. 5."

Her kan jeg ikke følge med, mener du ikke Maren Jørgensdatter?

Maren Jørgensdatter bliver jo gift med Jørgen Jensen på nr. 5, så han kan derfor ikke være hendes far.

Efter den falsterske navneskik, følger tilnavnene som regel gårdene, men der er som bekendt, ingen regler uden undtagelser.

Hvis Jørgen Jensen på nr. 5 i Aastrup, ikke tidligere har haft et tilnavn, kan han godt bruge tilnavnet Smed efter ægteskabet med Maren Jørgensdatter, hvis hun angiveligt er datter af en Jørgen Smed.

Fæsteprotokoller findes på Landsarkivet og Jordebogsregnskaber findes på Rigsarkivet. Jeg har afskrifter af begge dele, som jeg gerne laver opslag i, hvis du brug for det.

Skifteprotokollerne er absolut nødvendige, for at udrede de kringlede familieforhold.

Tilføjet:
Jørgen Jensen på gård nr. 5 i Aastrup bruger tilnavnet Sørensen, se opslag 285:
d. 23 april 1781 begr. Jørgen Sørensens kone Johanne i Aastrup, 71 år gl.

mvh Ingelise Jacobsen




Henrik Nielsen

Hej Ingerlise,

Beklager Jensdatter var en hurtig på ud af døren skrivefejl. Jørgensdatter skulle være det rigtige.

Jeg antog blot videre fra dit ..

"bliver gift med Maren Jørgensdatter, der kan være datter af Jørgen Jensen på gård nr. 5 i Aastrup ...".

antog at du mente en anden Jørgen Jensen end den hun gifter sig med.


Jeg får givet brug for nogle opslag i både skifte- og fæsteprotokoller for en mulig afklaring af familieforholdene, så jeg tak for muligheden. Det er ikke sådan, at du har scannet/digitaliseret dine afskrifter, så jeg kunne kigge selv?

Vh Henrik Nielsen

Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Henrik Nielsen

Faldt lige over denne. Havde kun set trolovelsen og ikke Cop.
Her optræder tilnavnet Amager hos Laurits.

Aastrup 1719-1811 Falster S. Maribo

Trolovede (Opslag 227)

Dom. 5 Post Epiphanis 8 febr 1756 blev ungkarlen Jørgen Hansen
fra tjent? i Horebye Sogn  ........ og Anna Jørgensdater trolovet i kirken .........
Forlovere Hans Olsen af Moesby og Sognefoged Rasmus Orm fra Næs.

Copulerede (Opslag 251)

291. fredagen 11 Juni 1756 Jørgen Hansen og hans Fæstekone Ana Jørgensdatter af
Moesbye Gmd Laurits Amager Efter?

Faldt også over denne:

groom's name: Laurids Hansen Pille
bride's name: Ane Jorgensdatter
marriage date: 05 Dec 1750
marriage place: Åstrup, Maribo, Denmark
groom's father's name: Hans Pille
bride's father's name: Jorgen Amager


Her fremgår det, at Ane Jørgensdatters far er Jørgen Amager


HUn og hendes tvilling er her

name: Ane Jorgensdatter & Johanna Jorgensdatter
gender: Female
baptism/christening date: 09 Jan 1724
baptism/christening place: AASTRUP SOGN, MARIBO, DENMARK
father's name: Jorgen Amager

desuden

name: Hans Jorgensen
gender: Male
baptism/christening date: 16 Jun 1726
baptism/christening place: AASTRUP SOGN, MARIBO, DENMARK
father's name: Jorgen Amager
og
name: Karen Jorgensdatter
gender: Female
baptism/christening date: 15 Sep 1720
baptism/christening place: AASTRUP SOGN, MARIBO, DENMARK
father's name: Jorgen Amager
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk