Sabotagevagt i Odense

Startet af Ove Ethelberg, 10 Dec 2011 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Ove Ethelberg

Skulle der nogle i dette forum have oplysninge om sabotagevagterne i Odense i 1944.
Den 11. juni 1944 dør O.P.K fra Nørre Aaby på Amtssygehuset i Odense efter en sabotageaktion.

Venlig hilsen
Ove Ethelberg

Jane Stiller

Hej Ove

Måske kan du finde et svar her :http://modstand.natmus.dk/

Mvh
Jane

Ove Ethelberg

Hej Jane!

Tak for oplysningen, det vil jeg prøve.

Venlig hilsen
Ove

Karsten Jacobsen

Det er vel også tænkeligt, at der er gevinst i tidens aviser? Er det en stor aktion, er den måske ligefrem i de landsdækkende.

Mange hilsner
Karsten

Ove Ethelberg

Hej Karsten.

Det må have stået i avisen, når der har været døde.
Jeg mener ikke de har de landsdækkende avise på Haderslev arkiv, men det skal undersøges.
Er der aviser tilgængelig på nettet?

Venlig hilsen
Ove

Leif Thor Olsen

Hej Ove.

Ja, Poltiken er søgbar, men du kunne måske også prøve odensedatabasen.

mvh. Leif

Ove Ethelberg

Hej Leif.

Tak for oplysningerne, det vil jeg prøve.

Venlig hilsen
Ove

Egon Sørensen

#7
God aften Ove!

Jeg synes ikke det fremgår helt klart, hvad du søger, Natmus tror jeg godt du kan udelukke

da den jo handler om modstandsfolk.

Jeg har arbejdet en del med besættelsen, jeg tror han omkom ved den sprængning af et

autoværksted i Odense hvor modstandsbevægelsen sprængte en del lastbiler 11 juni 1944

Fødsel og død har du sikkert fundet i kirkebøger, så går dit spørgsmål ikke mere  på sabotage

vagter generelt.

Mvh.

Egon Sørensen



Ove Ethelberg

Hej Egon.

Tak for din henvendelse.

Jeg ville gerne have oplyst hvad for et værksted, det kunne være, efter hvad jeg har læst mig til skulle der havde være 2 værksteder der blev saboteret d. 11. juni 1944.

De steder der er foreslået har jeg ikke fundet noget.

Mit ønske er en beskrivelse af hændelsesforløbet, og evt. billeder, hvis det kan oplyses hvor han omkom.

Efter hvad jeg har forstået var der 2 slags sabotagevagter, en der blev oprettet af regeringen, som ophørte i efteråret 1944 og så den tyske sabotagevagt.

Hvad var holdningen til sabotagevagterne?, som var oprettet af den danske stat.


Venlig hilsen
Ove

Egon Sørensen

Hej Ove!


Der var en noget speget holdning til sabotagevagter fra modstandsbevægelsen, men det var vel logik,

men der var jo også sabotagevagter der samarbejdede med modstandsbevægelsen.

Her er et par link som jeg tror kan være nyttige.


http://www.4045.dk/

http://www.hsb.dk/medarbejdere.htm

Hsb i Esbjerg har jeg selv brugt en del, der er stor viden og meget materiale i deres arkiv


Mvh.

Egon Sørensen





Ove Ethelberg

Hej Egon.

Tak for links til de andre sider, dem vil jeg gennemse.

Jeg ved at nogle tog jobbet ikke af lyst, men at få en dagløn til familien.
Jeg ved andre der skulle have understøttelse, blev henvist til at arbejde i Tyskland, især ugifte.

Venlig hilsen
Ove Ethelberg

Peder Sørensen

hej

på ao . 1939-1947 Odense thomas kingos sogn, Odense  data, kirkebøger
opslag 69 er  nævnt  beboelse adr, og dræbt ved eksplosion i Holm Jensens Autoværksted på Vesterbro, Odense.
hilsen Peder

Ove Ethelberg

Hej Peder.

Tak for din oplysning, det var lige det jeg manglede, jeg havde ingen anelse om at han også var noteret i kirkebogen for Thomas kingos sogn.

Jeg ønsker alle her på tråden en glædelig jul

Venlig hilsen
Ove  :)