Session i 1859 og udlevering af forstrækningspas

Startet af Kate Andersen, 08 Dec 2011 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Kate Andersen

I forbindelse med indkaldelse til soldat den 7. november 1859 får min oldefar, Jørgen Christian Rasmussen, udleveret et forstrækningspas,

hvorfor hedder det forstrækningspas?

Jeg har slået op i Jørgen Greens bog omkring lægdsruller, i denne bog har jeg ikke kunnet finde noget omkring forstrækningspas.

NB: 24 lægd i Maribo Amt er sandsynligvis Eskilstrup Sogn, hvor han også er født.


mvh
Kate Andersen






[vedhæfting slettet af admin]

Jens Frederik Hansen

Du skal lige læse ordet rigtigt og bytte om på r og æ.

Han skal formentlig lige præcis ikke være soldat, men nøjes med at indgå i reserven (forstærkningen).

Jens Hansen
Jens Frederik Hansen
jenshansen@libertas.dk

Kate Andersen


Jakob Ramlau

En anden Mulighed er nu stadigt "Forstrækning". Det kan ske for Ledbaaand og saa gør det ondt.
Man kan imidlertid ogsaa forstrække Folk med Penge. Selv i min Tid fik Værnepligtige økonomisk Rejsehjælp. Saa jeg turde ikke ganske udelukke at et "Forstrækningspas" har givet ham Mulighed for gratis / billig Rejse til/fra Session.
Men hvis du senere faar entydig Evidens for at han indgik i "Forstærkningen", maaske paa Grund af betinget Tjenstdygtighed, trækker jeg mig bukkende tilbage.

Jakob Ramlau

Jeg bukker saa smaat: Google har et vist Antal Svar paa Forstærkningspas i just den foreslaaede Context --- og ingen paa Forstrækning. Men jeg har nu selv maattet forstrække Folk med Penge....men det er længe siden.

Kate Andersen

Også tak til Jacob for dit svar.

mvh
Kate Andersen