Forklaring på efternavn i 1857?

Startet af Lizzie Andersen, 09 Dec 2011 - 00:49

Forrige emne - Næste emne

Lizzie Andersen

Jeg søger en forklaring på, hvorfor min oldefar fik efternavnet Jacobsen, når hans mor hed Hedvig Israel og udlagt barnefar Carl Frits Harlong - Trinitatis, København, 1857, opsl 202 - nr 526.

Venlig hilsen
Lizzie Andersen

Trine Nielsen


Lizzie Andersen

Hej Trine!

Ja, hun blev gift 8 mdr. senere med Jens Chr. Clausen - Trinitatis, København, 1858, opslag 11.

vh
Lizzie

Ole Laursen-W.

Hej Lizzie,

Kan han være opkaldt efter sin morfader?
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Hans Poulsen



Hej Lizzie

Et lidt rodet opslag:

Forældrene er nævnt i *fadderrubrikken* og fadderne i *forælderrubrikken*.

- Har du en folketælling, der inkluderer barnet, Charles Villiam Jacobsen?

Du kan nemlig ikke helt udelukke, at *Jacobsen* i opslaget optræder som et FORnavn.

Hvad der så senere er blevet af *patronymet*, hvis min teori ellers holder, må i første omgang stå hen.

- Har du fundet Charles Villiams konfirmation? Hvad står der dér som efternavn og om forældrene?

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

#5
Hej Hans,

Nu er du vist helt ude på gætværkets overdrev - selv om teorien lyder besnærende.
Vi skal vist passe på når juristerne kommer på banen  ;D ;D

Det skulle så være den eneste fødsel/dåb på den side, hvor barnet ikke er nævn med efternavn.
Patronymer ser ud til at være afskaffet helt her.

Se også opslag 503 nr 539, hvor barnet får efternavn efter den udlagte barnefader
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anette Eriksen

#6
Hej Lizzie,

Der er vist ingen tvivl om, at moderen er jødisk. Jeg finder denne fødsel på Family Search - alderen passer på den Hedvig, der bliver gift i 1858:

Name: Hedevig Israel  
Gender: Female  
Baptism/Christening Date:  
Baptism/Christening Place:  
Birth Date: 27 Aug 1824  
Birthplace: MOSAIC CONGREGATION,SLAGELSE,SORO,DENMARK  
Father's Name: Isach Israel  
Mother's Name: Hendriette Amsel Meyer  
Indexing Project (Batch) Number: C20023-1  
System Origin: Denmark-ODM  
Source Film Number: 41007

Så Hedvigs far hedder formodentlig Isach.

Det indsatte herunder, som er fundet på nettet, giver måske noget af forklaringen på, hvorfor Hedvigs søn bliver døbt Jacobsen.


Jakob er en meget vigtig skikkelse i Det Gamle Testamente – han er Abrahams barnebarn, Isaks søn – og sammen med de to er han den tredje patriark, altså stamfader til Guds folk, Israel. Det er en fast vending i Det Gamle Testamente, at 'Gud er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud'.

Israel
Men derudover har Jakob endnu et navn, som han får af Gud, nemlig Israel. Det får han ifølge fortællingen om Jakobskampen ( Første Mosebog 32,29) fordi han 'kæmper med Gud og mennesker og sejrer'. Men navnet Israel skyldes også, at Jakob sidenhen får tolv sønner. Disse tolv sønners efterkommere bliver til de tolv stammer, som det gamle Israel, Guds folk, består af. Jakob er med andre ord Israel, stamfader til det israelitiske folk.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Hans Poulsen

#7

Hej Leif

Hvis mit indlæg havde hvilet på gætteri, havde jeg sprogligt fremhævet det tydeligt - ja, jeg havde nok ikke engang skrevet det, men havde ladet det blive ved tanken.

Hvilken erfaring du har med jurister, har jeg ingen viden om, men jeg tror ikke, at du kan finde blot ét sted, hvor jeg i DIS-grupperne har hævdet at optræde som jurist. At jeg har udtalt mig om juridiske anliggender, ligger bare på linje med, at jeg også vover at tale med om møllere, skorstensfejere, skomagere, læger, fruentimmere, lensgrevinder, mejerister etc.

"Patronymer ser ud til at være afskaffet helt her".

Som jeg gjorde opmærksom på, er opslaget rodet, og jeg tør ikke udelukke, at et eventuelt udeladt patronym ligedes skyldes roderi.

Det er muligt, at et givent sogn ikke anfører patronymer, hvilket ikke forhindrer 117 andre, danske sogn i 1857 og - tiår frem - at gøre det.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lizzie Andersen

Tak allesammen!

Den sidste forklaring lyder rimelig, men var det tilladt?
Det er rigtig, at Hedvig Israel var jøde og er begravet på den mosaisk vestre kirkegård.
Hendes far hed Isach Israel og farfaren Abraham Isach.
Jeg kan ikke finde konfirmationen, men ved Charles Villiam Jacobsens vielse i Holmens Kirke i 1893 - opsl 49 står de nævnte forældre.
Jeg kommer det nok ikke nærmere.
vh
Lizzie

Hans Poulsen


Hej Lizzie

Charles mor var jødisk, og sønnen er dermed født jøde. Om han er forblevet jøde hele livet, kan jeg ikke vide, men muligheden af en konvertering holder jeg åben.

Jeg formoder dog, at Charles er forblevet jøde, og så er han ikke blevet *konfirmeret* i kristen forstand, og det kan være grunden til, at du ikke har kunnet finde ham i kirkebogen.

Det er anden gang inden for kortere tid, jeg tangerer jødiske forhold - læs mine ord med et gran salt, da jeg ikke er kyndig på området.

Heller ikke det område.

Læs:

http://www.fjernenaboer.dk/index.php?PID=91

JØDISKE ORD OG BEGREBER
Bar Mitzvah:
Ordret: pligtens søn.

En jødisk "konfirmation" for drenge. Når en dreng fylder 13 år er han Bar Mitzva, er han "søn af loven", og forpligtet til at overholde de jødiske love. Efter sin 13. års fødselsdag bliver han kaldt op i synagogen for at læse et afsnit af Toraen eller fra Profeternes bog. Han kan nu deltage i synagogens gudstjeneste på lige fod med mændene. Drengens Bar Mitzvah fejres som regel med en fest bagefter, hvor han får gaver. En Bat Mitzvah er en jødisk "konfirmation" for 12-årige piger.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mogens Pagh

Hans, du skriver:

"Charles mor var jødisk, og sønnen er dermed født jøde".

Efter jødisk opfattelse er det korrekt.

Men, hvor er det lige han bliver døbt ?
Han bliver døbt i Trinitatis, som er en evangelisk-luthersk kirke.
Det må vel betyde, at han må anses som kristen.

Det kan jo være et valg, som Mor - eller måske især Far - har taget.

Som kristen er han formentlig konfirmeret - men ikke nødvendigvis i Trinitatis.


Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Hans Poulsen



Hej Mogens

Jeg overgiver mig!

Tak for dit indlæg, Mogens.

Desværre er mit eget over en halv time gammelt. Derfor kan det ikke rettes, og nu står det der til evig tid og ler ad mig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag