Udlagt Barnefader i Revninge på Fyn 1908 (Rynkeby)

Startet af Bjarne Smedegaard, 29 Nov 2011 - 20:03

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

Laurits Jensen er udlagt barnefader til Georg Skov Jensen (ændret til Frederiksen efter stedfaderen)

Georg er født i 1908. Dåb, Rynkeby, Bjerge, Odense, 1903 – 1919, AO, opslag 18
og da er Laurits Jensen tjenestekarl i Revninge og bliver udlagt barnefader.

Hvem er Laurits, hvor er han født og hvornår?

Måske kan der være noget i dette arkiv fundet på Daisy: Herredsfoged Bjerge, Alimentationssager

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=Bjerge+Herred&b=&c=&d=1&e=1908&ngid=855931&ngnid=855935&heid=3117669&henid=3117669&epid=3117669&faid=11&meid=11595250&m2rid=11595251&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=


Vielse, Kullerup, Svindinge, Svendborg, 1932 – 1946, opslag 100
5. april 1936
Georg Skov Frederiksen og Hansine Kirstine Knudsen
20. feb. 1908, Rynkeby
Lov nr. 130 af 27. maj 1908 § 11 (lov til at bruge stedfaders efternavn)

Der er ingen fødselsdag eller fødesogn på Laurits.
Der er desværre ingen folketælling i 1908
Det siges at han rejste til Amerika, men det var der mange Laurits Jensen´er der gjorde.

Er der andre gode forslag til spor end allimentationssagen?
Man kan desværre ikke få den sendt til en læsesal på sjælland

mvh. Bjarne Smedegaard

Hans Poulsen



Hej Bjarne

"Hvem er Laurits, hvor er han født og hvornår?".

Har du tænkt på lægdsrullen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bjarne Smedegaard

Tak for indslaget

Lægdsrullen er jo også en mulighed, men i hvilken lægd skal jeg søge
Jeg ved jo ikke om han er født på fyn, dog sandsynligt, men hvor eller hverken fødselsdato eller år
Kun at han er tjenestekarl i Revninge i 1807 - 1808

Hvis jeg finder en Laurits Jensen, hvornår ved jeg så om det er den rigtige
Jeg kan ikke engang være sikker på om hans far hed Jensen eller Jens

Hilsen Bjarne

Hans Poulsen



Hej Bjarne

"Kun at han er tjenestekarl i Revninge i 1807 - 1808".

Så burde han have *folkeregisteradresse* i sognet, og hvis det holder stik, kan du gå *baglæns* i lægdsrullen og skulle gerne kunne finde både fødselssogn og -tidspunkt.

Jeg har stadig til gode at opleve Revninge sogn for første gang, men formoder, at det på ingen måde kan måle sig med et storbysogn.

Mon der har været mere end én Laurits Jensen i - havde jeg nær sagt - *fødedygtig* alder i 1807-1808?

Jeg forestiller mig en Laurits på mellem 19 - 27 år, der formåede at gøre et indtryk på en smuk ung fynsk pige i en sådan grad, at han kunne forføre hende - helt i Morten Korch-stil.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Vibeke Weilby Bach

Hej

Har du tjekket FT 1906 måske er han da allerede i sognet.

Hilsen Vibeke


Bjarne Smedegaard

Tak til Vibeke. Han var der desværre ikke.

Tak til Hans. Det lyder som om du har god erfaring med Lægdsrullerne.

Kan du hjælpe lidt videre:

Er det Landsarkivet for Sjælland eller Rigsarkivet der har noget?

Hvad står i Kbh. og hvad står på Fyn?

Er det Landsarkivet Fyn jeg skal til for at finde ham et enkelt år i Revninge?

Hilsen Bjarne

Hans Poulsen



Hej Bjarne

Min erfaring med lægdsrullerne er ikke stor, men jeg har flere gange haft stor nytte af dem. De går for at være *svært stof*, men er det ikke.

Brug nogle minutter til at finde ud af systematikken, og så er al mystik væk. Dér, hvor jeg har haft vanskeligheder, er med at tyde skriften.

Prøv i ro og mag at læse dette link:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

Du skal på et landsarkiv for at benytte lægdsrullerne. Det er efterhånden flere år siden, at de blev flyttet fra Rigsarkivet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Bjarne

Har du bemærket at der i anmærkningen står, at barnefaderen har givet Skr. tilladelse til barnets
navneændring d. 29 maj 1915.

Det tyder på, at han har vedkendt sig faderskabet og har betalt bidrag ellers skulle han ikke give tilladelse til navneændringen.

Faderskabssagen skal søges i Odense Amts Journal i årene omkring barnets fødsel. Skrivelsen vil sandsynligvis være vedlagt journalsagen.

En anden mulighed for oplysning om barnefaderen, er sognefogdens Tyendeprotokol for Revninge sogn, heri vil det fremgå hvor han kommer fra og evt er rejst hen.

mvh Ingelise Jacobsen

Bjarne Smedegaard

Mange tak til Ingelise.

Jeg sendte en mail til Landsarkivet Fyn. De skriver netop som du, at den måske ligger i Odense Amt Allimentation. Eller måske hos præsten.

Jeg har tidligere, uden held, søgt efter en stedfadererklæring i København i 1934. Sct Pauls kirkekontor måtte ud at Google, for at finde ud af hvad en stedfadererklæring var for noget.
Den lå desværre ikke sammen med alle de andre papirer i allimentationssagen i overformynderiet.
Den ville jeg også gerne finde, selv om jeg har de fleste oplysninger i denne sag.

Det ser ud som om jeg ikke kommer uden om en lille rejse til Odense.

Jeg vil prøve at finde tyendeprotokollen og se om det er noget de vil sende til læsesalen på Holbæk Lokalarkiv/bibliotek. Allimentationssager for Bjerge Herred bliver ikke sendt ud af arkivet.

Mange tak og hilsen fra

Bjarne Smedegaard