Dom Exaudi 1680

Startet af Jørgen Pedersen, 01 Dec 2011 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Hej

Jeg har problemer med en datering: Kb Sorø, Slagelse, Tårnborg sogn 1633-1695 opslag 126 side 2

Publ: absol: (1680)
Dom Exaudi Rasmus Ibsøn og hans kone Else Pedersdatter aff Frølund

Jeg formoder, at årsagen til syndsforladelsen er, at et barn er død i sengen hos dem. Barnets navn må være Peder eller Johanne, idet Rasmus Ibsen i Frølund fik døbt en søn Peder den 7. dec. 1679 og Rasmus Ibsen i Frølund fik døbt en datter Johanne en måneds tid senere, den 6. jan. 1680 (sst. opslag 55 nederst og 56 øverst).

Der er imidlertid kun én Rasmus Ibsen i Frølund i en relevant periode omkring 1680, så en af indførslerne må være forkert. Der er ikke nævnt nogen begravelse i kirkebogen, så en datering kan ikke sikres af den vej.

Datoen må være senere end 7. april og før 5. dec., idet foregående og efterfølgende indførsel er dateret disse dage. Tilbage af Exaudi-datoer er, så vidt jeg kan se, den 23. maj og den 4. juli. Er der nogen måde, hvorpå jeg kan se, hvilken der er korrekt?

mvh
Jørgen Pedersen


Svend Aage Hansen

Hej!


Hvis du søger på nettet får du dette svar fra Wikipedia:

Söndagen före pingst är sedan 2003 års evangeliebok namnet på Sjätte söndagen efter påsk, och har underrubriken Exaudi från inledningsordet i det medeltida introitus.

Den infaller 42 dagar (sex veckor) efter påskdagen. Den liturgiska färgen är vit.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Christian Konstmann Autzen

Datoen for dom Exaudi er ifølge det lille program "Dag" den 23. maj 1680.

Men der er 2 muligheder - men hvor Bauer vel vil oplyse den 4. juli 1680 som værende 4. søndag efter trinitatis.

Så skriver præsten andre steder noget med trinitatis, så kan du vel gå ud fra, at datoen er den 23. maj 1680.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Pedersen


Tak for jeres interesse for problemet.
Kirkebogsindførslen Dom Exaudi er placeret mellem datoen 7. april og datoen Dom 2 Advent, så der er desværre intet med trinitatis. Jeg har for en sikkerheds skyld kigget i såvel Bauer som Grotefend, og de oplyser naturligt nok det samme, som programmet Dage.

Problemet er heldigvis ikke så stort, for jeg må nok acceptere, at det ikke kan løses.

mvh
Jørgen

Christian Konstmann Autzen

Hej Jørgen

Hvad med de andre år i kirkebogen - finder der så her noget med trinitatis ?

Hvis ja - ja så må der så bare ikke dette år være nogen, som er født/død inden for trinitatis.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Pedersen

Hej Christian

Jo, der er mange fødsler og begravelser i sognet, og mange af dem dateres med et-eller-andet Trinit. Men i dette tilfælde er der jo tale om indførsler vedrørende publ. absol. , og dem er der ikke så mange af. I 1680 var der kun 4 stk., og ingen af dem dateres med Trinit. Så det er ikke nogen farbar vej, desværre.

mvh
Jørgen

Svend Aage Hansen

Hej!

Ifølge kalenderen i mit slægtprogram er det søndag 23. maj som er Exaudi.
Dom er jo som bekendt søndag og Danmark benyttede den Julianske kalender indtil 1700.
I den Gregorianske kalender skulle det ha' været 10. juni, men det er det jo så ikke.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige