Stilling og stedbetegnelse Reisby Sogn 1817

Startet af John Ahrenkiel, 02 Dec 2011 - 10:44

Forrige emne - Næste emne

John Ahrenkiel

Ved Johans vielse opslag 45 er der angivet stilling og opholdssted, og ved datteren Anne Marias dåb ligeledes, men jeg kan ikke finde overensstemmelse.

AO Tønder, Hvidding, Rejsby 1815-1848 opslag 45, 1817, nr 2.

Johan Harmens Dieterichsen
53 Aar ? af ?  *
i Reisbye

opslag 21 nr 7 Anne Maria Dieterichsen
Forældre.

Johann Harmans Diete
richsen og Vibecke Maria
Peders Datter ?
af ?
af ? i Reisbye
af Bondestanden

* Her kunne vel stå "Snediker af Profession", men det kan jeg ikke få det til ved dåben.

mvh John

Thomas Kryhlmand

Hej John,

-  enig i 'Snediker af Profession'

Johan Harmens Dieterichsen
53 Aar Snediker (snedker) af Profession
i Reisbye


opslag 21 nr 7 Anne Maria Dieterichsen
Forældre.

Johann Harmans Diete-
richsen og Vibecke Maria
Peders Datter - Snediker
af Profession, Besidder
af et Huus i Reisbye
af Bondestanden -


Venlig hilsen

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Ahrenkiel

Mange tak Thomas.

Ved du også hvad dette betyder:

Iohannes Dieterichsen 40  Gift Mann, Besitzer einer halben Verbittels  und Gläser*

Ejer af en halv ? og Glarmester

Thomas Kryhlmand

Hej John,

- kender ikke ordet. Hvor har du fundet det? (det kan jo være nødvendigt at kontrollere din tydning, jfr. dine egne bemærkninger på en anden tråd om din manglende rutine ;) ).

Jeg har søgt her http://woerterbuchnetz.de/cgi-bin/WBNetz/wbgui_py?sigle=DWB&mainmode=

uden resultat´.

Hvis din tydning holder vand, der være tale om et hunkønsord, die Verbittel.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Ahrenkiel

#4
Nu er det ikke min tydning, så derfor fæster jeg stor tillid til den  ;)

Navn: Iohannes Dieterichsen   Køn: M   Alder: 40   Civilstand: Gift
Erhverv: Besitzer einer halben Verbittels und Gläser  
Kilde: FT-1803  Amt: Tønder   Herred: Hviding   Sogn: Rejsby (Slesvigsk)   Stednavn: RejsbyIndtastningsnr: C1602   Løbenr.: 149

Flere eks.

Adam Christiansen 41  Gift Mann Besitzer einer Verbittels-Stelle und ist Bötcher

Andreas Terp 51  Gift Mann Besitzt ein Verbittels Stell und ist Decker

Iens Andersen 34  Gift Mann Besitzt ein halb Verbittels Stelle und lebt von Tischler Handwerk

Jeg har ikke kontrolleret kilden. FT 1803 Rejsby sogn, Tønder amt

mvh John

Tilføjet, de slevigske folketællinger er mig bekendt ikke tilgængelige online.

Thomas Kryhlmand

Googler du 'verbittel' møder du ordet i nogle sammenhænge, der antyder, at der er tale om et mindre landbrug etc.

Tilsyneladende et slesvigsk fænomen, der af samme grund ikke har fundet plads hos Brdr. Grimm. Andre, du véd hvem jeg tænker på. må have et bud.

Den slesvigske folketælling fra Rejsby 1803 findes jo ikke på AO - så en en kontrol er umulig, men også unødvendig. Her må man nøjes med den kongerigske del af sognet anno 1801 - helt uden Verbittler.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Ahrenkiel


Jeg har fundet denne beskrivelse om landsbyen Roost i Arrild sogn

Dieses Dorf enthält 1 Doppelhufe, 3 Vollhufen, 1 Dreiviertelhufe, 8 Halbhufen, 1 Viertelhufe,
1 Verbittelsstelle und 12 Instenstellen (4 13/24 Pflug)

Mon ikke det svarer til et husmandssted?

mvh John

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

(Nu skal jeg jo passe på, ikke at blande mig og udtale mig om noget, jeg ikke har forstand på, men):

Jeg vil tro det svarer til "forbedelse" på dansk.

So ods: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=forbedelse; punkt 2.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Thomas Kryhlmand

Nu skal jeg jo passe på, ikke at blande mig og udtale mig om noget, jeg ikke har forstand på, skriver ydmyge Jørgen fra sin udkigspost i Hanherred.

Hvis det udsagn blev at mantra i nærværende forum, ville der nok være lagt op til en hurtig lukning :-[

Jeg er helt sikker på, Jørgen (igen) har ret i sin betragtning. Om 'Verbittel' = forbedelse, altså.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Regelsen

Hej

Så lad os tag en tur til Rejsby!

Den halve forbedelse blev nu fæstet Johan Hamann Diedericksen, eller Johannes D. som
han også kaldes. (1799), han boede  i huset i  5 år, solgte 1804 (R.2), flyttede til kådnerstedet R.24,
købt 09.11.1804 & gift med Anne Lauridsdatter - 8 børn o.s.v.
Venlig hilsen
regelsen

John Ahrenkiel

Tak for udredningen til jer alle.

Hvor har disse interessante oplysninger fra Regelsen?

Han blev jo gift igen 1817 med Vibecke Pedersdatter, med hvem han fik den ane som jeg arbejder med.
Jeg har forgæves ledt efter Annas død!
mvh John

Regelsen

Hej John

Rejsby Sogns Historie.

1808 solgt R. 24 & købt R. 60, død 01.02.1833, 69 år. Sønnen Johan Christian, skøde 09.11.1839
af moderen Anne L.

Venlig hilsen
regelsen

John Hauerberg

Hej

Lidt mere om verbittel.

Verbittelsgeld
Abgabe der untersten sozialen Schicht im Dorfe (Tagelöhner, Insten und Handwerker) an ihren Grund- oder Landesherrn, dessen Schutz (Verbittung) sie dafür genossen. Es betrug für alle gleichbleibend 1 Rthl. 9 Schilling.

Ref. http://www.ahnenforscher-stammtisch-flensburg.de/Start/Begriffe%20Q%20-%20Z.html

Vh

John