Christen Kold 1851 - Den der startede den første højskole

Startet af Didde Bryde, 29 Nov 2011 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Didde Bryde

Hej.

Jeg har en stedfar som hedder Kim Kold Nielsen, på hans fars side skulle de ha' heddet Nielsen Kold til efternavn, men da præsten mente at det ikke var et efternavn at hedde Kold, blev min stedfars far kaldt Kaj Ove Kold Nielsen, men han har en store bror som hedder Georg Ingemann Nilsen Kold, og vi håber lidt at kunne finde ud af hvor efternavnet Kold præcis er forsvundet hen.

Vi ved at det kommer fra Christen Kold, men min stedfars farfar hedder Peter Kold Nielsen på Kaj's fødsel i kirkebogen, men når jeg så finder vielsen imellem Peter Kold Nielsen og hans kone, så er Kold ikke med, det samme er gældene når jeg finder Peter's fødsel i kirkebogen.

Jeg er gået lidt død i søgningen da hverken Peter eller hans kones forældre hedder Kold. Måske det stammer fra en moster, farbror, morbror eller faster til Kaj, som så har en søn der er Christen Kold, altså en fætter til Kaj.

Er der nogen anden der har forsket i Christen Kold f. 1851
Venlig hilsen
Didde Bryde

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Didde Bryde

Undskyld. Det gik lidt stærkt.

Kim Kold Bryde - Min stedfar.

Hans Far: Kaj Ove Kold Nielsen - f. Avnslev 1920-1935 opslag 40 nr. 2

Hans farfar: Peter "Kold" Nielsen - Vielse - Sørup 1911-1921 opslag 190 nr. 4

Peter "Kold" Nielsen - f. Ulkebøl 1880-1899 opslag 38 nr. 18


Er dette nok? Jeg har ikke fundet Christen Kold i kirkebogen, men sidder med hans bog.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Inge-Lise Trampedach

Jeg kender ikke noget til din Kold slægt, vi har Christian Nicolaj Cold/Kold Herredsfoged i Fjends Herred.
Han var født ca. 1687 † 1762
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Jens Eg

Hej

Jeg er i den meget gode tro, at det er en "forkert" Kold, som i omtaler med Højskolen.

"Vores KOld" er fra Thisted

Christen Mikkelsen Kold, 29.3.1816-6.4.1870, højskoleforstander, friskolemand. Født i Thisted, død i Dalum, begravet sst

Mvh
Jens Eg       www.thysalegt.dk

Inge Hedal

Hej Didde
Du kan læse en lille smule om højskolemanden her, men nok til at finde ud af, at han ikke var født i 1851, som du skriver:
http://da.wikipedia.org/wiki/Christen_Kold

Mvh. Inge

Alice Oppenheim

Svendborg, Gudme, Ryslinge, Ryslinge By, Præstegaard, 1 F1, FT-1850, B0057
Vilhelm Birkedal 41  Gift   Møen
Emilie Meyer 35  Gift   Kjøbenhavn
[+ 8 unger]
Anna Fischer 32  Ugift   Rudkjøbing
Minona Holm 16  Ugift   Bødstrup sogn, Svendborg Amt
Hans Nielsen 24  Ugift   Kjerum sogn, Odense Amt
Christen Kold 34  Ugift   Thisted
Johan Østergaard 17  Ugift   Grønland
Ane Rasmusdatter 39  Ugift   heri sognet [Ryslinge]
Johanne Nielsdatter 21  Ugift   Gjestelev, Svendborg Amt

— Ja, først: CHRISTEN KOLD er absolut ikke født 1851. På dette tidspunkt har han allerede været opsætsig (nægtet at undervise i udenadslære af Luthers Lille Katekismus kendt som "Balles Lærebog"), været tur/retur til Smyrna (Tyrkiet) og været huslærer hos Pastor Hessenfeldt i Vestjylland. I 1851 åbner han sin første højskole i Ryslinge. Jeg har aldrig hørt tale om en "Fru Kold", så jeg tvivler, navnet er "nedarvet" direkte fra CHRISTEN?

— Når det er sagt, så morede vi os engang i dette forum over, hvor mange der i friskolekredse kaldte deres sønner "Nikolai Frederik Severin", ja endog "Grundtvig" — uden at være det mindste i familie med digterpræsten. Kan det samme være sket hér? CHRISTEN KOLD havde jo (også) en stor indflydelse på folks liv..?

Bare en tanke — Alice

Alice Oppenheim

PS: CHRISTEN KOLD gik hele vejen hjem til Vestjylland fra Smyrna! Han havde sine få ejendele i en trækvogn. — Det kan man godt liiiiige tænke over, næste gang man ser folk sidde i en lufthavn & brokke sig, bare fordi der er vulkan-aske eller flystrejke et sted i europa  ;D ;D ;D

Regelsen

Hej

Han sejlede med skib til Triest - derfra med trækvogn til Thisted!
Venlig hilsen
regelsen

Alice Oppenheim

Haha! Det er rigtigt. Men der er også langt fra Trieste!  ;D

En anden mulighed er, at PETER "KOLD" NIELSEN har følt sig beslægtet (sikkert med rimelig grund) med folk, der vitterlig hed (var døbt) navnet KOLD, og derfor (på egen hånd) har indkooporeret det i sit navn. Ved KAJ OVEs barnedåb ses både en Fabrikarbejderske JULIE KOLD NIELSEN og en Fabrikarbejderske DORIS KOLD NIELSEN, begge fra Odense. — Er det PETERs søstre?

De kan have fået/taget navnet efter en patriark i familien. Læg mærke til at navnet KOLDT findes i Ulkebøl allerede i 1845 ...

Inge Hedal

Hej
Jo, der var skam en fru Kold: AO Odense, Dalum 1845-1889, opslag 66.
Her bliver en datter døbt Kjesten Marie Kold, og hendes forældre er
Forstander for Folkehøi-
skolen i Dalum Sogn
Christen Kold og Hustru
Ane Kirstine Jacobsen
23 Aar.

De fik endnu en datter, og her er mor og døtre i FT-1880 (jeg har udeladt alle andre i husstanden):
Odense, Odense, Dalum, Hjallese, Dalum sogn, gaard, Højskolen, 1, FT-1880, C3639
Ane Kirstine Kold født Jacobsen   36    Enke(mand)   husmoder      Fangel, Odense Amt
Kirsten Marie Kold   12    Ugift   hendes børn      Dalum, Odense Amt
Kirstine Kolk   10    Ugift   hendes børn      Dalum, Odense Amt

Tilbage til det oprindelige Kold-emne:
Jeg har søgt navnet ud fra dine oplysninger, Didde, og synes, at der er noget, der må undersøges:
Stedfars far: Kaj Ove Kold Nielsen - f. Avnslev 1920-1935 opslag 40 nr. 2 (Svendborg, Vindinge h.)
Forældre: Peder Kold Nielsen og hustr. Dagmar Petrea Hansen Østbjerg. Blandt fadderne er Julie Kold Nielsen og Doris Kold Nielsen, begge fabriksarbejdersker fra Odense.

Hans farfar: Peter "Kold" Nielsen - Vielse - Sørup 1911-1921 opslag 190 nr. 4 (Svendborg, Sunds h.)
Viet 2. juni 1917.
Han er født i 1888 i Ulkebøl på Als, hun i 1901 i Lunde. Hverken Peter eler hans far hedder Kold. Der er heller ingen anmærkning ved dåben om navneændring. (Her kaldes moderen Bruhn, ikke Brock)
Både han og hans forældre bor i Bregninge på Tåsinge.

Peter "Kold" Nielsen - f. Ulkebøl 1880-1899 opslag 38 nr. 18 (Sønderborg amt)
Født 1888. Han hedder ikke Kold, og det gør hans forældre heller ikke. Ingen faddere med navnet Kold.
Forældre: Arbejdsmand Laus Nielsen og hustr. Cicilie Marie, f. Brock

I FT-1845 er der i hele Sønderborg amt kun én person med et navn, der ligner, og han bor i Ulkebøl:

Sønderborg, Als Sønder, Ulkebøl, Dorf Wollerup, Instenstelle, 1 F1, FT-1845, C4054
Christen Hansen Koldt   41    Verheir.      Inste, Tagelöhner   Agerskov, A. Hadersl.
Christine Marie Andresen   51    Verheir.      dessen Ehefrau   Lysabbel
Catharine Marie Hansen   15    Unverheir.      ihre Kinder   Ulkebüll
Marie Catharine Hansen   12    Unverheir.      ihre Kinder   Ulkebüll

Mvh. Inge




Didde Bryde

Jeg har ikke lige fået læst det hele igennem, men jeg aner ikke hvornår han er født, præcis hvor han er fra osv. Jeg har hans bog hvor der står alt om ham. Hans ægteskab mm. Men jeg er mest interesseret i hjælp til at finde hans skægt frem til nutiden så jeg kan de hvordan han evt hænger sammen med min stedfar.

Jeg giver mig lige tid til at læse det hele senere :)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

#12
Til inge: jeg ved navnet Kold ikke går igen bogen steder, men Kaj ove har en bror der hedder kold til efternavn, jeg kan ikke finde ham da jeg ingen data har. Men kold må jo stamme et sted fra da man den gang ikke kunne hedde et navn hvis det ikke var i familien allerede. Men stedfar har jo altid fået af vide han er i familie langt ude med Christen kold. Men mon det passer?
Venlig hilsen
Didde Bryde

Inge Hedal

Hej Didde
Et godt råd: Lad højskolemanden hvile og gå tilbage i din stedfars slægt i stedet for med udgangspunkt i de oplysninger, du nu har fået her i tråden. Det kan godt være, at du ender med at finde en forbindelse til Christen Kold, men der er for mange fejlmuligheder i din metode.
Du ved, at din stedfars farfar og hans forældre bor i Bregninge på Tåsinge, da han bliver gift, for det står i kirkebogen ved vielsen i 1917.
Jeg har fundet disse to mænd i FT-1921 i Odensedatabasen:
http://www.odensedatabasen.dk/
Prøv at undersøge, om de evt. er brødre til din stedfars farfar.
Kildetype    Folketælling
Tidspunkt - Dag    1
Tidspunkt - Måned    2
Tidspunkt - År    1921
Personnummer    18971107042
Løbenummer    192130518
Husstands-/familienummer    1
Adresse    Overgade 28, 1. sal [Vor Frue]
Fornavn    Carl N.
Efternavn    Kold
Køn    M
Fødselsdag    07-nov
Fødselsår    1897
Civilstand    Ugift
Fødested    Bregninge, Taasinge
År for flytning til kommunen    1919
Forrige opholdssted    Taasinge
Trossamfund    Folkekirken
Stilling i husstanden    Logerende
Erhverv    Kusk
Erhvervssted    Scrøder & Co
Handicaps    
Kommentarer   


Kildetype    Folketælling
Tidspunkt - Dag    1
Tidspunkt - Måned    2
Tidspunkt - År    1921
Personnummer    18980127043
Løbenummer    192130519
Husstands-/familienummer    1
Adresse    Overgade 28, 1. sal [Vor Frue]
Fornavn    Alfred N.
Efternavn    Kold
Køn    M
Fødselsdag    27-jan
Fødselsår    1898
Civilstand    Ugift
Fødested    Bregninge
År for flytning til kommunen    1920
Forrige opholdssted    Taasinge
Trossamfund    Folkekirken
Stilling i husstanden    Logerende
Erhverv    Textilarbejder
Erhvervssted    Mogensen & Dessau
Handicaps    
Kommentarer    

Man kunne faktisk mere eller mindre frit vælge et navn indtil engang i begyndelsen af 1900-tallet. Se fx om loven gennem tiden her:
http://geneablog.kilokilokilo.dk/2006/dansk-navnelovgivning-gennem-tiderne/
Mvh. Inge


Lene Kold Nielsen

Jeg er efterkommer af Lars Axelsen - født 1771 i Lundby på Tåsinge og død 14. januar 1837 i Strammelse, Landet Sogn-, han fik tilnavnet Lars Axelsen Kold ved sit giftermål i 1801med Anne Andersdatter, som var enke efter Jørgen Mortensen Kold.

Kold navnet var officielt ude af min slægt fra Lars Axelsens død til efterkommerne tog navnet Kold ved kongelig bevilling 23. marts 1905.

Lars Axelsen fik en søn Peder Larsen, som fik en datter Kirsten Pedersen (Kold).

Kirsten Pedersen blev gift den 9. aug. 1896 med enkemand Lars Nielsen af Ny Nyby, som var Diddes stedfars oldefar. Lars Nielsen første hustru Cecilie Marie Bruhn døde 16. januar 1895. Muligvis var også Lars Nielsens mor Karen Frandsdatter en Kold.

Jeg har ikke lige p.t. alle opslagnumre - men mit gæt er at denne gren af slægten også har fået bevilget navnet Kold i 1905.

Der er ingen tvivl om at Lars Nielsen har været på en lille sviptur til det sønderjydske, hvor farfar Peter Kold Nielsen blev født i Ulkebøll.

Som skrevet har jeg ikke lige p.t. alle opslagsnumre og fakta på disse personer. Hvis det har interesse kan jeg finde dem frem.
Men Didde - prøv selv at grave i sognene på Tåsinge, Svendborg amt.

M.v.h. Lene Kold (Nielsen)

Alice Oppenheim

#15
Som Lene skriver, var LARS NIELSEN (Diddes Stedfars Oldefar), først gift med CECILIE MARIE og derefter med Kirsten.

CECILIE MARIE var mor til PETER NIELSEN (født i Ulkebøl). KIRSTEN var mor til KARL & ALFRED NIELSEN (født i Bregninge) Svendborg, Bregninge (Tåsinge) KB 1892-1904; opslag 24 og 29. Ingen af stederne nævnes navnet KOLD — heller ikke blandt fadderne — og heller ikke som påtegnelser af senere bevilling :(

KIRSTEN var såmænd også Mor til LAURA KIRSTINE fra 1899 — samme KB opslag 86

Didde Bryde

Vi under os bare over hvordan Peter "kold" Nielsen kan hedde Kold på Kaj Ove's fødsel i KB men ikke hedde det ved sin vielse eller egen fødsel og hans kone hedder det heller ikke. Så er der de fadder som hedder Kold, hvis det er hans søskende som vi ikke ved, hvor kommer Kold så fra? Hvis de to fadder som også hedder Kold ikke er Peters søskende eller i familie med ham? Så er det da pudsigt at de også hedder Kold.

Vi kan godt se at det Kold ikke rigtig stammer lidt længere tilbage. Men under os stadig hvorfor det pludselig dukker op.
Peter er jo gift inden han får Kaj Ove, så vi tænkte at hvorfor Peter står med Kold på Kaj's dåb, er fordi gan giftede sig til Kold. Men igen. Hans kone hedder ikke Kold. Hmmm
Venlig hilsen
Didde Bryde

Alice Oppenheim

#17
Ja-ja, det er jeg med på. Jeg nøjes bare ikke med at undre mig. Jeg undersøger sagen ;)

FX: Familien NIELSEN ses i FT-1906 for Bregninge Sogn (Ny Nyby) opslag 96.
— og igen i FT-1911 på opslag 144 ...

Heller ikke hér optræder navnet KOLD :(

Lise Østerberg Bahr


Jeg blev lige lidt interesseret i denne tråd, da jeg ikke altid har vidst at BREGNINGE fandtes såå mange steder i landet - og selv søger tråde her.

Der findes i øvrigt en KOLD (kan vel også staves COLD) som sidegren i min slægt - mener det er SECHER /BUCH forbindelser.

SÅ - Joo, i Bregninge, Svendborg findes der KOLD slægt, her findes i hvert fald  Carl Andersen Kold 1784-1825, Født i Bregninge Sogn, Sunds herred, Svendborg Amt ! Evt. Olsdatter / Olsson.

Matros - død 41 år gammel maj 1825, Troense, Tåsinge Danmark. Begravet på Bregninge Kirkegård, Tåsinge Danmark.

MEN SE .....HER:::: LINK: KOCHMARTIN.DK family osv. måske der dukker noget brugbart op HER:
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :D

Didde Bryde

Til Alice:
Jeg prøver også, men jeg er gået lidt i stå og er ikke en haj til at finde de ting jeg skal bruge for at søge ;) derfor jeg beder om hjælp.

Men jeg synes jeg har fået en masse gode ting her fra som jeg vil undersøge og gå videre med :) Kan man så regne med at de personer du har fundet i FT er de rigtige? Det må jo så være der han har boet med sin anden kone Kirsten som så er slægt til Lene.

Tak for din hjælp, jeg har nu nogle flere fødselsdags datoer at gå efter, men det fremgår ingen steder i FT hvor Lars Nielsen er født (plejer det ikke at være beskrevet) det står heller ikke på Peter "kold" Nilsens fødsel hvor han er født.

Til Lise:

Tak det vil jeg undersøge nærmere. :)

Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Til Alice:

Jeg fandt hans vielse mellem Lars Nielsen og Kirsten Pedersen, der står hvor han er født. Både hans fødselsdag og Kirstens står nogen lunden rigtig i FT. der står de med forkerte årstal, men rigtige datoer. Så må gå ud fra det er de rigtige :) Så ved vi i hvertfald at min stedfars oldefar fik flere børn. Meeeen stadig ikke hvor Kold kommer fra. Hmm.. :)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Alice Oppenheim

Jeg prøver også, men jeg er gået lidt i stå og er ikke en haj til at finde de ting jeg skal bruge for at søge  derfor jeg beder om hjælp.  

Det har jeg fuld forståelse for. Og du spørger bare igen — og igen og ... :)

Iøvrigt er det ikke umuligt at finde folk i Bregninge KB, der har fået bevilliget navnet KOLD omkring 1904-5-stykker ... kan bare ikke lige se, hvordan de hænger sammen med dine. Vi borer videre!

Fedt at du selv tjekker op og selv undersøger!
Skal lige på job .... vender tilbage ;)
Alice

Didde Bryde

Tak Alice og der skal nok komme flere spørgsmål ;) det er jeg næsten sikker på.

Hvor ser man hvis folk har fået bevilliget et navn?

Det er helt i orden, min tur går også snart hjem fra Jylland. Så har først mulighed for at søge videre senere :)

God arb. lyst.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Lise Østerberg Bahr

Hej Didde.

Måske noget på slægtssiden BREJL.dk også ... den har jeg i hvert fald selv været inde på, men den er  lang.

Skim den, el. nærlæs.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Didde Bryde

Til Alice:

Jeg kiggede lige FT i gennem, i året 1906 står der en Hans Niselen som barn men i 1911 står han ikke med på, jeg kan ikke rigtig finde ham i KB, tænker han må være Kirstens barn fra et tidligere forhold, jeg kan nemlig ikke rigtig se om han er født i  1891 eller 1899

Er han fra 1891 kan han jo være fra tidligere ægteskab/forhold, men er han fra 1899 kommer han efter to andre børn Kirsten og Lars fik og så må han da være i KB
Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Hej Lise.

Jeg vil prøve at kigge på den, den ser lidt uoverskuelig ud, så bare lige hurtigt, hvad vil jeg evt. kunne finde her som er relevant for mig og de oplysninger jeg har brug for :) Mere så jeg ved hvad jeg skal/kan søge efter.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Alice Oppenheim

Jeg kiggede lige FT i gennem, i året 1906 står der en Hans Niselen som barn men i 1911 står han ikke med på, jeg kan ikke rigtig finde ham i KB, tænker han må være Kirstens barn fra et tidligere forhold, jeg kan nemlig ikke rigtig se om han er født i  1891 eller 1899

HANS NIELSEN er født 26/7 1893 — ifølge FT-1906. Jeg har kigget efter ham i Ulkebøl, men fandt først JACOB NIELSEN født 12/6 1890 (opslag 45) ... og derefter JØRGEN NIELSEN født 10/9 1891 (opslag 50) — men ingen HANS..?

Inge Hedal

Hej
Hans Nielsen bliver konfirmeret i Bregninge kirke den 6. oktober 1907, AO Svendborg, Sunds, Bregninge 1905-1916, opslag 82 øverst. Hans forældre er arbejdsmand Lars Nielsen og Sille Marie, født Bruhn.
Født i Tandslet på Als den 24. juli 1893, døbt i Tandslet den 3. september 1893.
Stadig ikke Kold.
Fødsel og dåb: AO Sønderborg, Als Sønder herred, Tandslet sogn 1867-1893, opslag 41, nr. 12.

Mvh. Inge

Didde Bryde

Tak Alice. Læste det slet ikke som 93.

Tak Inge. Så er Hans altså Lars søn og ikk Kirstens. Men forstår bare ikke hende sille. For det mente jeg var Lars's fars tidligere kone der hed det. Jeg må lige kigge papirene igennem igen senere. For mener kun Lars havde Cecilie og derefter Kirsten.
Og Lars far giftede sig efter hans kone Sille døde.
Jeg har efterladt papirene i Jylland. Så jeg må lige tjekke op på det når min kære mor ringer ;)

Men endnu engang tusind tak :)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Lise Østerberg Bahr

HEj Didde.


Jeg mangler desværre lidt tid, men  vil alligevel lige skrive en besked, anbefale dig lidt søgning på nettet-

Jeg tror  nemlig at du er havnet på samme måde som jeg i HØJSKOLEBEVÆGELSEN: J

eg via Schrøder / Appel men vi har måske af denne grund via von Bahr UPPSALA folkedansegruppen Philochoros) der kom til Danmark og introducerede sine dansetrin - og rejse rundt mellem div. HØJSKOLER.

Og bemærk: Deres rejser rund i EUROPA også !

GOOGLE div. højskoler og læs blandt andet også KVINDEIDRÆTTENS PIONERER

LUDWIG SCHRØDER - læs i GYLDENDAL - Den Store Danske.
datteren Ingeborg Schrøder, gift APPEL.

CORNELIUS APPEL, Højskolemand og præst.... Jens Lassen Knudsen der havde haft

KRESTEN KOLD  
ansat som huslærer..../

og læs
Danske folkehøjskole, 1844-1944 - Foreningen for højskoler ...

Måske får du lidt flere ideer til at søge bl.a. i Viborg f.eks. også.


Se lige også linket Kirsten-Andersen slægt. Privat hjemmeside.

Der er meget at tage fat på.
God fornøjelse.
MVH
Lise Østerberg Bahr ;)