Sørulle R.10 1867

Startet af Poul Østergaard, 29 Nov 2011 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Poul Østergaard

i lægdsrullen 1861 for Endelave er bl. a. optaget en dreng/mand f. 1847. I en bemærkning fra 1867 står "Sør: R.10 som halvbef.". Ved nogen hvad R.10 dækker over?

Mvh. Poul

Karsten Jacobsen

#1
R er "lægdsrulleår". Han er altså at finde i en sørulle R, hvor han har nr. 10.

Bogstav R dækker årene 1842, 1867, 1893 + flere senere år.

Halvbef. betyder halvbefaren. Folk blev inddelt, om de var hel- eller halvbefarne. Husker ikke lige den nærmere skelnen mellem de to kategorier.

Sørullerne ligger på Rigsarkivet.

Mange hilsner
Karsten

Poul Østergaard

Mange tak for svaret.

Men hvordan ved jeg hvilken udskrivningskreds/distrikt det drejer sig om? I 1861 er Endelave lægd 73 og under udskrivningskreds 7. I 1867 er Endelave lægd 168 under udskrivningskreds 4. Og måske er han flyttet? Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal se efter, hvis jeg søger "sørulle" i Daisy.

Mvh. Poul

Karsten Jacobsen

Jeg kan desværre ikke svare dig så detaljeret, Poul. Det er 100 år og en madpakke siden, jeg har "fumlet" mig gennem sørullerne. Hvis jeg var dig, ville jeg stile spørgsmålet direkte til Rigsarkivet. De plejer at være flinke at svare fyldigt.

Mange hilsner
Karsten

Poul Østergaard

OK, det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen Karsten.

Mvh. Poul

Jørgen Green

Hej Poul

Sør: R.10 som halvbef.

Han er ikke flyttet fra lægdet, men blot overført til sørullen i samme lægd og udskrivningskreds som Endelave. Så du skal blot have fat i sørullen for Endelave for året 1867. Sørullelægder og landrullelægder har sammen nr. og udskrivningskreds på dette tidspunkt.

Hvis han var var blevet overført til et andet lægd, ville lægdets nr. være anført, og hvis han var flyttet til en anden udskrivningskreds, så ville også udskrivningskredsen/distriktet været anført på dette tidspunkt... og det er det ikke.

mvh

Jørgen Green

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Poul Østergaard

Hej Jørgen ...

Tak for svaret.

Hvad du foreslår er også, hvad jeg er kommet frem til siden sidste svar, bl. a. ved at læse i din bog om lægds- og søruller. Så jeg har bestilt sørullen (forhåbentlig den rigtige) på Rigsarkivet til midt i kommende uge.

Mvh. Poul